Barcelona, airbag de la nova mobilitat gràcies a un sistema intel·ligent d’ajuda a la conducció : Servei de Premsa

Barcelona, airbag de la nova mobilitat gràcies a un sistema intel·ligent d’ajuda a la conducció

10/05/2019



Temps estimat de lectura: 4 minuts

La Direcció General de Trànsit (DGT) i l’Ajuntament de Barcelona presenten, en el marc del Saló de l’Automòbil, novetats en la implementació del sistema Autonomous Ready d’ajuda a la conducció per preparar la ciutat per l’arribada de vehicles altament automatitzats

Amb l’objectiu de reduir dràsticament la sinistralitat en entorns urbans, el projecte avança la implementació de dispositius avançats de seguretat en els vehicles, tenint en compte la legislació de la UE que entrarà en vigor el 2022, amb la introducció de la tecnologia en el transport per fer una mobilitat més segura     

170 vehicles en flotes i 79 autobusos ja estan usant càmeres de visió artificial que interpreten l’entorn i emeten alertes sonores i visuals en temps real amb l’objectiu de prevenir col·lisions i atropellaments, detectar la presència de vianants, ciclistes i altres obstacles, fins i tot en condicions de baixa lluminositat

L’Ajuntament de Barcelona i la DGT han presentat avui, en el marc del Saló de l’Automòbil, els avenços en la implementació del sistema Autonomous Ready d’ajuda a la conducció. Es tracta de dispositius incorporats en els vehicles que permeten interpretar l’entorn (senyals de velocitat, presència de vianants, ciclistes i motoristes) i protegir així als usuaris més vulnerables de l’espai públic. Els dispositius emeten informació que permetrà identificar punts de risc a la ciutat per poder millorar la infraestructura viària i recollir dades per avançar en la investigació i el desenvolupament del vehicle autònom.

L’objectiu del sistema Autonomous Ready Spain és clar, reduir de forma dràstica la sinistralitat en entorns urbans i certificar l’impacte positiu que la tecnologia té en la defensa dels usuaris de la via més vulnerables. Per aquest motiu, ja s’ha implementat a Barcelona en 170 vehicles en flotes i en 79 autobusos urbans. La ciutat es converteix així en el “l’airbag de la nova mobilitat”, en què la protecció dels usuaris més vulnerables és la prioritat i en la qual les administracions central i local prenen les mesures necessàries, no només posant les eines tecnològiques al servei d’una mobilitat més segura, sinó establint incentius i modificant la regulació.

La DGT, tenint en compte que el 90% dels accidents de trànsit es produeixen per errors humans, centra iniciatives com l’Autonomous Ready dins de l’enfocament de “sistema segur”, amb l’objectiu que els errors humans, de vegades inevitables, no acabin en tragèdia. Persegueix un model multidisciplinari en el qual s’assegurin les carreteres, el comportament, la velocitat i els vehicles, de manera que s’assoleixin minimitzar els efectes negatius d’aquest error a través de les diverses capes de protecció. Autonomous Ready enforteix el pilar vehicle ajudant a que les distraccions no es materialitzin en un atropellament o col·lisió, proporcionant un entorn de “seguretat indirecta” als usuaris vulnerables que suposen a dia d’avui més de 80% de les morts a la ciutat a causa d’accidents de trànsit.

Durant aquest any 2019 està previst que s’instal·lin 530 sistemes més en vehicles de flotes i 105 en autobusos urbans i continuar treballant fins implementar en 5.000 vehicles l’àmbit de circulació sigui la ciutat de Barcelona.

En el projecte Autonomous Ready pot participar qualsevol flota pública o privada. A dia d’avui hi participen i fan possible el projecte empreses compromeses amb la mobilitat segura i sostenible com SEUR, FERROVIAL, ALPHABET, MOBILEYE NACEX, LOGISTA, INTEGRA, QUALITAT PASCUAL i CORREUS. Aquestes empreses han manifestat el seu un compromís amb la seguretat dels seus treballadors de repartiment i amb la ciutat contribuint a la pacificació de la mateixa i impactant d’aquesta manera en la reducció de la sinistralitat urbana.

Aquesta prova en vehicles urbans és fruit d’un conveni signat entre l’Ajuntament de Barcelona i la DGT en un marc estable de col·laboració per provar el sistema i implementar una metodologia aplicable a la resta de ciutats espanyoles i europees per a la reducció dràstica de la sinistralitat en els entorns urbans.

Els eixos principals del conveni són:

– L’incentiu de sistemes d’ajuda a la conducció (ADAS), com pas previ al desenvolupament d’un ecosistema adequat per la circulació de vehicles autònoms.
– Una gestió de la mobilitat basada en la connectivitat, comunicant qualsevol incidència en temps real als usuaris per tal de prevenir accidents i evitar congestions.
– El desenvolupament de mesures que impulsin l’ús del vehicle compartit de zero emissions, com a complement del transport públic.
– L’adaptació de les ciutats a les necessitats dels col·lectius vulnerables (persones grans, nens..) a partir d’eines tecnològiques.
– Impulsar que qualsevol vehicle garanteixi la seguretat de l’usuari, reduint la contaminació i potenciant l’alta ocupació.
– La promoció de vehicles no motoritzats.

 

Presentació en el marc del Saló de l’Automòbil

Els avenços en la implementació del sistema Autonomous Ready s’han presentat avui en el marc del Saló de l’Automòbil de Barcelona, amb la participació tant de la DGT com de l’Ajuntament de Barcelona.

Precisament aquest projecte ha rebut, en els XII Premis Automobile Barcelona, el guardó #BeConnect, que valora els projectes en matèria de connectivitat en el món de l’automòbil. En el cas de l’Autonomous Ready s’ha valorat especialment la implementació de sistemes intel·ligents d’ajuda a la conducció en flotes i transport públic que operen a la ciutat i a l’àrea metropolitana i per avançar en aplicacions de conducció autònoma de vehicles.

 





Paraules clau

mobilitat/