Cent anys de metro a Barcelona. El fons de l'enginyer Adolf Weber i altres projectes inèdits
El 30 de desembre del 1924 s’inaugurava la primera línia de metro a Barcelona, el tram situat entre les places de Catalunya i de Lesseps. En pocs anys, la ciutat es va dotar de diverses línies de ferrocarrils metropolitans: el Gran Metro (part de les actuals línies 3 i 4) i el Transversal (part de l’actual línia 1, inaugurada el 1926), a més del tren de Sarrià, que complia funcions de transport urbà des del 1863 i circulava a l’aire lliure però va ser soterrat en els anys de l’Exposició Internacional del 1929.
L'Arxiu Històric de la Ciutat se suma a la commemoració d’aquest centenari del Metro a Barcelona amb alguns materials poc coneguts per a treballs no realitzats: els projectes de l’arquitecte municipal Pere Falqués (1911) per aprofitar els túnels construïts durant l’obertura de la Via Laietana, amb prolongacions cap a l’estació de França, l’estació del Nord i la plaça de Catalunya, on dissenya un curiós traçat en bucle; o bé la perspectiva espectacular d’un metro elevat (1914), al seu pas per la plaça de Catalunya, dibuixada potser per Ignacio Alfonso Vicente y Cascante i relacionada amb un projecte dels enginyers Castilla i Josep Maluquer Nicolau, teoritzador de la Gross-Barcelona; sense oblidar altres projectes, com les línies que ja havia previst Léon Jaussely al seu projecte de Pla d’Enllaços (1904).
Però sobretot volem presentar una mostra d’un fons de l’enginyer Adolf Weber que ha estat donat recentment a l’Arxiu i que mostra el projecte per a una xarxa de Metro Circular, elaborada entre 1924 i 1927 i que havia de cobrir la major part del terme muncipal de Barcelona amb fins a set línies de metro. Es tracta d’un estudi complet que abasta els aspectes tècnics de la construcció i explotació, un pla de finançament per dur a terme el projecte i arribava a detallar les tarifes previstes per als deplaçaments. Tot i que l’execució es va preveure per fases (la primera línia havia de donar servei a Ciutat Vella, amb l’estació central a la plaça de Sant Jaume), en realitat les obres mai no van començar, per causes desconegudes, i el Metropolità Circular de Barcelona es va quedar en fase de projecte.
Invitació per a la inauguració del Gran Metropolitano de Barcelona S.A., el 30 de desembre del 1924. AHCB Entitats
Projecte de l'estació de Plaça de Catalunya. Memòria 1924 de la companyia Ferrocarril Metropolitano de Barcelona S.A(Transversal). Oliva de Vilanova, 1925. AHCB, fons Adolf Weber, 3-725/10.6
Ignacio Alfonso Vicente y Cascante Proyecto de Metropolitano elevado para Barcelona (1914?). AHCB 01810
Metropolitano Circular de Barcelona. Plano general 1:50.000 (1927). AHCB, fons Adolf Weber, 3-725/3,4
Proyecto de un Ferrocarril Metropolitano Circular de Barcelona (1924). AHCB, fons Adolf Weber, 3-725/2