Experiències per al client, creativitat i personalització, les claus de Wonder Photo Shop

Guardonats amb el Premi Comerç de Barcelona 2018. L'establiment Wonder Photo Shop, obert per la marca Fujifilm fa tres anys a Barcelona i guanyador del Premi Comerç 2018 a la Innovació, proporciona als clients noves experiències a la botiga.

Quan

01/02/2018

En el món de la fotografia, la digitalització va suposar un sotrac als negocis fonamentats en la producció de negatius, paper fotogràfic i el treball als laboratoris. El fet de poder realitzar fotografies digitals amb qualitat i conservar-les als dispositius va transformar radicalment el sector. Fa 3 anys Fujifilm va fer un pas endavant en innovació i va decidir obrir una botiga a Barcelona, Wonder Photo Shop (Gran de Gràcia, 1), tot convidant els usuaris a imprimir les seves fotografies amb l’ajut de les tecnologies digitals. Afavorir la creativitat i fer possible la creació de productes exclusius i personalitzats han estat les claus de la innovació realitzada per la companyia.

“Fuji va buscar un motiu pel qual els usuaris volguessin tornar a imprimir les fotografies i de pas recuperar al públic jove, que passava d’imprimir les fotos perquè només les volien conservar al mòbil”, explica Javier Larios, manager del projecte Wonder Photo Shop per a Espanya i Portugal. I el motiu va consistir en proporcionar una nova experiència a la botiga per als clients. Amb les noves càmeres dissenyades per Fuji (la gama Instax), que permeten tenir a la mà la foto impresa i moltes opcions perquè tothom pugui crear el seu àlbum de memòries, entre d’altres possibilitats, l’objectiu de la companyia es va complir.

Wonder Photo Shop de Barcelona va guanyar el Premi Comerç de Barcelona 2018 a la innovació en el retail per les noves formes d’apropar-se al client i donar-li solucions, adaptar-se als nous comportaments dels usuaris i pensar en els nous consumidors perquè explotin la seva creativitat.

Impressió de les fotografies i scrapbooking o decowall

El que ha atret els clients a la botiga és l’oferta que es posa a disposició dels usuaris per interactuar amb els seus dispositius mòbils i imprimir les fotografies, crear  elements de decoració fotogràfics (decowall), scrapbooking, i en general, treure el màxim de profit als serveis fotogràfics que s’ofereixen, que permeten conservar les fotos en diferents formats, ampliacions i superfícies, amb miniatures o amb un pòster gegant.

L’scrapbooking és una de les eines favorites dels usuaris de la botiga, perquè per sobre de tot permet obtenir un producte exclusiu: “la personalització és la clau, una solució que moltes marques en diferents sectors apliquen per oferir als seus clients un valor afegit”, subratlla Larios.

Exclussivitat

Personalització com a valor afegit. A diferents espais de la botiga, els usuaris disposen d’accessoris amb els quals poden elaborar artesanalment les seves pròpies creacions, des de calendaris, a collages, i a més pot rebre l’assessorament del personal de l’establiment. De fet, el producte estrella és la creació d’elements de decoració amb fotografia, per exemple sobre alumini, complementats amb kits d’accessoris d’scrapbooking.

A més, de forma periòdica, es fan tallers que compten amb professionals especialitzats en scrapbooking, i en els quals els usuaris paguen un preu simbòlic per l’ús dels materials i se’n porten el seu treball.

Creació d’experiències

En definitiva, es tracta de “crear experiències” a la botiga, apunta Larios, que també se serveixen a través del canal en línia. Comprar per internet i participar a la botiga. “Avui tots els negocis són omnicanal perquè ja no només es compra a les botigues físiques –“off”- sinó també en línia –“on”, i per tant cal oferir a la xarxa el mateix que es pot trobar a l’establiment al carrer, que no deixa de ser una continuïtat”, afirma. L’omnicanalitat és una altra de les claus de volta dels negocis actuals. “És una nova dinàmica, perquè els negocis són tant on com off, es nodreixen dels dos àmbits”, afirma.

La botiga de Gràcia ha marcat tendències i el camí a seguir per a Fuji. “La botiga de la 5a avinguda de Nova York és igual que la de Barcelona, que és qui ha establert la guia d’estil dels establiments a nivell mundial: Toronto, Paris, Praga, Colònia… A Tòquio estan molt contents amb Barcelona i aquí -diu Javier Larios- rebem les visites de tothom que està interessat en obrir un nou establiment”.

Obtenció i anàlisi de dades

L’obtenció de dades i l’anàlisi són un bastió fort en el negoci: a l’establiment barceloní diferents sensors de calor registren els espais a on s’aturen més els clients; la música es programa per hores, en funció del tipus de clients; els mil·lenials acuden entre les 6 i les 8 del vespre; s’analitzen les ratios de compra i el perfil dels clients, el 73% dels quals són dones.

Només fa tres anys que el negoci està en marxa i de noves idees n’hi ha més, per exemple, oferir un kit de benvinguda als hostes dels hotels de Barcelona perquè puguin imprimir a l’habitació les fotos que han fet per la ciutat, o arribar a acords amb restaurants. “Gràcies al digital, just ara es poden fer moltes accions que abans era molt difícil als laboratoris fotogràfics analògics”, conclou Larios. El camp és obert a la creativitat.