Una jornada sobre el paper de les dones al comerç enceta un cicle de xerrades sobre lideratge femení en sectors estratègics
L'Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, ha donat el tret de sortida al nou cicle de jornades virtuals sobre lideratge femení en temps de pandèmia. El cicle de xerrades, que es poden seguir de forma virtual amb inscripció prèvia, s'ha iniciat aquest passat 3 de febrer amb una jornada monogràfica dedicada al paper de les dones en l'àmbit comercial. Sota el títol "Les dones al sector del comerç a Barcelona en l'era de la covid-19", la jornada ha servit per debatre i conèixer els reptes i les oportunitats dels establiments comercials liderats per dones durant la pandèmia.
Concretament, la sessió ha comptat amb la intervenció inicial de Montse Basora, directora d’emprenedoria de Barcelona Activa i una ponència d’obertura titulada “El sector del comerç a Barcelona durant la pandèmia”, a càrrec de Montserrat Ballarín, regidora de Comerç, Mercats, Règim Interior i Hisenda de l’Ajuntament de Barcelona. “Referir-se a lideratge femení al comerç és un fet natural, perquè quan parlem de comerç estem parlant de dones -ha explicat Ballarín-. Sempre hem estat la cara visible dels establiments”, ha recordat durant la seva intervenció. En aquest sentit, la regidora ha remarcat que, actualment, el 58% de les persones treballadores al sector del comerç de la ciutat són dones, però que, en canvi, només el 45,9% dels establiments de la ciutat tenen propietària. “A més, les dones tan sols ostenten 1 de cada 5 presidències dels eixos comercials de la ciutat i de les associacions del sector, si bé s’enduen la majoria de premis que atorguem anualment a les propostes més innovadores i sostenibles”, ha destacat Ballarín.
Per la regidora, apostar pel comerç de proximitat és també apostar per mantenir l’ocupació femenina. “És per això que l’Ajuntament de Barcelona va posar en marxa el passat mes de juliol un paquet de 30 milions d’euros per ajudar el sector, un dels més importants de la ciutat -ha recordat-. Vam engegar una forta campanya explicant els beneficis de comprar a la ciutat, vam activar un servei per assessorar els comerços que volguessin demanar crèdits ICO i estem treballant en la creació de dos marketplaces, entre d’altres”, ha avançat durant la sessió. Alhora, la regidora ha ressaltat que, durant aquest 2021, es durà a terme una formació específica en clau de gènere per a les dinamitzadores de tots els eixos comercials de la ciutat.
Una taula rodona sobre lideratge femení als comerços
Tot seguit, la jornada ha comptat amb una taula rodona d’experiències emprenedores moderada per Anna Mercadé, presidenta de l’Associació 50 a 50 i que ha donat veu a Teresa Llordés, presidenta de Barna Centre, propietària de Ros Bombón i de les franquícies de Torrons Vicens; Débora Coimbra, fundadora de Debby’s i Anna Sorli, presidenta de la Fundació Sorli.
Durant el debat, Anna Mercadé ha destacat que “cal treballar per fer que les dones, que són majoria al darrere dels taulells, arribin també als llocs de poder“. En aquest mateix sentit s’ha expressat també Anna Sorli, que ha reivindicat la necessitat de “combatre els sostres de vidre” i de formar el personal en la detecció de les violències de gènere i conductes masclistes. Per la seva banda, Teresa Llordés ha explicat que, per competir contra les grans plataformes de distribució, els comerços liderats per dones juguen amb avantatge, perquè tenen molt més arrelat el valor de l’empatia i de la comunicació, que són clau a l’hora de fidelitzar la clientela. “L’empatia fa que ens puguem adaptar millor als nous hàbits del consumidor i ens permet treballar en un ambient més distès“, ha concretat Débora Coimbra.
El programa de jornades continuarà amb una sessió sobre lideratges femenins en el turisme el proper 17 de febrer. El programa complet es pot consultar aquí.