Premiats de la 21a edició
Premi al comerç innovador
Establiment guanyador: Yes Future Positive Supermarket
És un nou supermercat de barri a Sant Antoni que dóna resposta a nous estils de vida. A partir d’una declaració d’intencions a l’entrada de la botiga – The future is this way- ofereix una nova proposta de productes de consum diari amb la mínima producció de residus. Es destaca la filosofia de l’empresa i la coherència dels elements que li donen suport, com ara el punt de venda, l’exposició de productes, la gamma i el seu ‘manifesto’ a l’entrada de l’establiment: redueix, reutilitza, recicla, respecta.
Establiment guanyador: Wonder Photo Shop
La botiga situada al carrer Gran de Gràcia sorgeix a partir de la crisi dels dispositius i com un exemple de com reinventar-se de nou. Una idea de com innovar en el món del retail que aporta noves maneres d’apropar-se al client i donar-li solucions. Adaptació als nous comportaments, al voltant de l’ús que es dóna a les fotos en el mòbil, i pensar en els nous consumidors del futur perquè puguin explotar al màxim la seva creativitat. Fujifilm va obrir aquesta primera botiga a Barcelona per les possibilitats que ofereix la ciutat en l’àmbit del comerç i el turisme a més de la tradició fotogràfica.
Premi Albert González a la tasca de contribució a la promoció, innovació i coneixement del comerç de la ciutat
Premi: Ricardo López Beltrol
Ricardo López Beltrol, president i fundador de PILMA, referent en mobiliari de disseny i articles de decoració i de viatge a Barcelona amb més de 40 anys d’història. Va obrir noves tendències amb la importació de productes escandinaus i italians d’avantguarda amb una posta per marques locals emergents. Conferenciant a diverses universitats i visitant assidu de fires internacionals, ha portat a Barcelona el que era tendència a Europa. Apassionat pel disseny minimalista i funcional, tres dels quatre establiments PILMA a Barcelona han estat finalistes als premis FAD d’Arquitectura i Interiorimsme i s’han convertit en comerços emblemàtics de la ciutat.
Premi al comerç de proximitat
Establiment guanyador: Gra de Gràcia
A GRA DE GRÀCIA, per l’entusiasme que desprèn un comerç creat amb il·lusió i ganes de ser un model de negoci de proximitat, on els clients troben un tracte personal i una opció de compra que els permet oferir una dieta sana i una opció per millorar al medi ambient. És una aposta pel producte de petits productors catalans i per conèixer la procedència dels aliments per garantir la màxima qualitat, amb cura pel medi ambient, en favor d’un consum responsable, tot evitant els envasos de plàstic amb facilitats als clients perquè puguin tenir alternatives. També s’hi imparteixen cursos de cuina saludable i xerrades informatives.
Establiment guanyador: Núvol de Fils
A NÚVOL DE FILS, per voler mantenir viu un model de botiga de barri amb una aposta valenta per seguir la tradició d’una botiga singular amb 35 anys d’antiguitat, i amb uns objectius molt clars que són crear proximitat amb el barri i donar motivació a la resta de comerciants de l’entorn. Participa a projectes com “El comerç i les escoles”, “Voluntaris per la llengua”, “Radars” o “Retrats del barri” i fa partícips els clients en el guarniment dels fanals del barri per la festa major. També fa tallers a la botiga amb la idea que no es perdi aquest model de negoci.
Premi al comerç sostenible
Establiment guanyador: Vida Meva
A VIDA MEVA, per promoure l’alimentació ecològica de proximitat i de temporada, per una política de compra que privilegia el contacte directe amb els proveïdors locals, i per desplegar una política de prevenció de residus amb solucions que preveuen la implicació dels clients. Igualment, es reconeix la col·laboració de Vida Meva amb una entitat del barri a la qual se cedeixen productes, una decisió que evita el malbaratament alimentari i aporta recursos al seu entorn social.
Establiment guanyador: Demano
A DEMANO, per la seva capacitat de crear i posar en el mercat objectes atractius i funcionals fets a partir de materials reutilitzats que d’una altra manera es convertirien en un residu. La tasca d’upcycling aporta també un valor afegit social: és un procés de proximitat quant a l’origen de la majoria dels materials i perquè tant el disseny com la producció es duen a terme a Barcelona amb la implicació de petits tallers de confecció i entitats socials que promouen la integració de persones amb risc d’exclusió social.
Premi al comerç col·laborador
Premi: Associació de comerciants Poble sec – Paral·lel
L’Associació de comerciants Poble sec – Paral·lel. Aquest eix dinàmic i innovador, que forma part de la Fundació Barcelona Comerç, ha fet un pas endavant en l’economia col·laborativa i ha instaurat la Mostra d’Economies del Poble-sec, que vol mostrar el teixit econòmic del barri que supera l’espai habitual del comerç de proximitat. Hi ha integrat entitats cooperativistes, coworkings, professionals liberals, productors locals i espais de criança, i ha trencat barreres entre els diferents tipus d’empreses, productors i professionals en favor d’un barri cohesionat i una economia local col·laborativa.
Premi mercats de Barcelona
Establiment guanyador: Carnisseria Solé
A la millor iniciativa individual per a la dinamització d’un mercat municipal de la ciutat de Barcelona a la CARNISSERIA SOLÉ del mercat de Les Corts. S’ha valorat l’arrelament de la família Solé al mercat de les Corts, on ha desenvolupat l’activitat de carnissers des dels seus inicis. Ara hi treballa la tercera generació. Han superat dificultats, especialment la crisi de les vaques boges, que va estigmatitzar el consum de carn vermella, però un cop superada, avui són un referent al barri, i comercialitzen una gran varietat de carns, amb un alt grau de professionalitat.
Establiment guanyador: Tufasfood
A la millor iniciativa col·lectiva, al Mercat de l’Estrella, per la novetat del projecte TUFASFOOD, que transmet la cultura gastronòmica del mercat a través d’un servei d’assessorament, tallers i activitats gastronòmiques al propi mercat. És un projecte que es iniciar l’estiu del 2016 i ha donat vida a un espai poc usat, que s’ha convertit en una aula gastronòmica amb una programació per a tots els públics. Amb aquesta activitat es preserva la nostra cuina i es genera comunitat. Hi participen tant professionals de la gastronomia com veïns i veïnes de l’entorn.