Barcelona comptarà amb un organisme públic per impulsar el contingut digital en català i fomentar l’ús de la llengua entre les persones joves. A la Casa de la Creació Digital s’oferiran serveis a creadors i creadores en vies de consolidació, però també s’hi treballarà per detectar i incubar talents nous.
Aquesta actuació es fonamenta en la detecció de diverses problemàtiques que comprometen la vitalitat lingüística en l’àmbit digital: el consum de continguts en llengües diferents del català, la insuficiència d’eines i espais orientats a la professionalització dels creadors digitals i el risc que l’ecosistema digital no reflecteixi de manera adequada la diversitat i riquesa cultural del país.
Fruit de l’acord amb el grup municipal d’ERC en el marc dels pressuposts municipals i com a conclusió de la comissió que aquest grup va presidir, aquest projecte de l’Ajuntament de Barcelona neix de la voluntat consistorial de donar més visibilitat i viabilitat a la creació digital en català, per fomentar que n’emergeixi de nova i que el fet que el català tingui més presència i posicionament en l’àmbit digital es tradueixi en un augment de l’ús social de la llengua entre les persones joves.
Així s’ha explicat en la presentació del que seran els fonaments d’aquest nou ens, al qual s’incorporen, com a membres impulsors, 3Cat, Betevé i l’entitat Accent Obert.
El tinent d’alcaldia d’Economia, Hisenda, Habitatge i Turisme, Jordi Valls, ha fet valdre la posada en marxa del que va ser un dels compromisos amb ERC per al pressupost de 2025 per impulsar l’ús social del català a Barcelona. També ha agraït la implicació dels nous actors en la iniciativa –Betevé, 3Cat i Accent Obert— “per començar a generar sinergies per potenciar i canalitzar la creativitat de les persones joves que fan producció digital en català”, i ha celebrat que l’equipament tingui seu en un entorn com el de la plaça de les Glòries, “cridat a ser una nova centralitat de Barcelona”.
La presidenta del grup municipal d’ERC, Elisenda Alamany, ha destacat la “gran notícia que Barcelona tiri endavant aquest projecte perquè és, probablement, una de les polítiques més innovadores i ambicioses de foment de l’ús social del català dels darrers anys”. Alamany ha subratllat la importància que Barcelona es comprometi amb “un projecte que avui és una realitat, i del qual estem molt orgullosos”, ha conclòs.
La presidenta de 3Cat, Rosa Romà, ha explicat que la participació de 3Cat en aquest projecte permetrà sumar ajuts a la producció, dotar els creadors i creadores de continguts de més formació i mecenatge i obrir noves finestres de distribució que els permetin adquirir més visibilitat i coneixement. Ha recordat que 3Cat ha desplegat en els darrers anys diverses estratègies, com ara el canal EVA o els Premis Crit, per fer aflorar el talent en català a l’entorn digital i fer arribar continguts diferencials al públic jove. Romà ha assegurat que la iniciativa municipal “il·lusiona molt, és més necessària que mai en un context de retrocés del català i ens ajudarà a sumar esforços” en aquest objectiu.
Per la seva banda, Betevé, la televisió, la ràdio i l’emissió digital de caràcter públic de la ciutat de Barcelona, també ha apostat per impulsar el contingut digital en català amb l’objectiu de fomentar-ne l’ús entre les persones més joves. S’adhereix al projecte per contribuir a adaptar l’oferta als nous hàbits de consum del públic jove i fer producció juntament amb els creadors i les creadores digitals en català per tal de sumar audiències i oferir-los la seva experiència i els seus canals. La seva directora, Georgina Ferri, ha explicat que davant del consum preferent de continguts dels joves a través dels canals digitals “és fonamental seguir fomentant la col·laboració amb tots els agents i complementar-nos perquè cada cop més el català sigui més important”.
Per la seva banda, Accent Obert, com a entitat cívica dels catalanoparlants al món digital, ha participat en la conceptualització de la Casa amb la diagnosi del sector i la definició del model a seguir per crear una infraestructura sòlida que generi un sector professional viable i, alhora, promogui el talent i creï ocupació. Participarà en la governança de la Casa i, així, possibilitarà la connexió amb projectes complementaris que ja encapçala, com ara el domini .cat, Llista, Premis CRIT, Galàxia o l’Aliança per la presència digital del català. El seu president, Genís Roca, ha agraït a l’Ajuntament la iniciativa perquè els creadors i les creadores d’avui “són el present de la nostra llengua, la nostra causa i la nostra realitat”. “A l’igual que vam reivindicar el domini .cat, avui defensem nous formats com a formes d’expressió d’una cultura i una societat”, ha afegit.
Incubació de projectes a BCNActiva
La Casa de la Creació Digital en Català de Barcelona tindrà la seu a un espai ubicat a l’Illa Glòries, l’edifici situat a la confluència del carrer de Castillejos i de la Gran Via, al voltant de la plaça de les Glòries, tot i que provisionalment començarà la seva activitat al recinte del Convent, l’equipament de Barcelona Activa per a joves (carrer del Comerç).
Barcelona Activa s’incorpora al projecte per acompanyar en la incubació de projectes de creació de continguts, oferir tot el suport i l’orientació pràctica vinculada a aspectes legals i administratius i afavorir la connexió amb oportunitats de l’ecosistema de continguts digitals en català.
El pressupost previst per a l’any 2026 és d’1,5 milions d’euros, amb una inversió significativa en equipaments i serveis, i una inversió d’1,5 milions d’euros per a l’any 2027, quan l’equipament estigui en ple funcionament.
A finals del mes de novembre es farà un acte de presentació de l’espai, amb activitats especials obertes als creadors i al públic.