L’Ajuntament de Barcelona i la DGT uneixen forces per combatre la sinistralitat de les motocicletes i els ciclomotors

Les dues entitats treballen per impulsar una sèrie de mesures que permetin reduir els accidents d’aquests dos tipus de vehicles.

..
20/12/2022 - 10:01 h - Mobilitat i transports Ajuntament de Barcelona

L’Ajuntament de Barcelona i la DGT s’han unit per fer un front comú en la lluita contra la sinistralitat lligada a les motocicletes i ciclomotors. Les dues entitats han signat un acord on es comprometen a dur a terme una sèrie d’actuacions per incrementar la seguretat d’aquests vehicles. La firma es va fer aquest dilluns 19 de desembre a Ca l’Alier amb la presència d’un representant de cada sector: la tercera tinenta d’alcaldia i regidora de Mobilitat, Laia Bonet, i el director de la DGT, Pere Navarro.

Moltes motos a Barcelona

Segons dades aportades pel consistori, el 33% del cens de vehicles de Barcelona correspon a les motos, i aquest col·lectiu representa el 86% dels conductors ferits greus. En el que va d’any, 16 motoristes han mort en sinistres a la ciutat.

La importància de conèixer bé el col·lectiu

L’acord aposta per fer estudis i enquestes per caracteritzar la mobilitat, avaluar el compliment de la normativa i comprovar l’eficàcia de les mesures que s’apliquen sobre el col·lectiu d’usuaris de moto i de ciclomotor. D’aquesta manera, les dues entitats podran conèixer millor el sector.

També es faran estudis que permetin diferenciar les característiques i la sinistralitat dels usuaris del motosharing, així com la mobilitat de turistes, i caracteritzar l’ús que fan d’aquests vehicles els repartidors d’empreses de missatgeria, delivery i lliuraments de comerç electrònic. Aquestes accions permetran obtenir indicadors sobre el trànsit de motos i ciclomotors i així es podrà avançar en la definició de mesures per evitar els accidents. Finalment, l’acord també preveu treballs de camp sobre les principals conductes de la conducció dels motoristes, com ara l’ús del casc o del telèfon mòbil.

Dos eixos d’actuació

L’acord preveu impulsar projectes pilot per reduir la sinistralitat del col·lectiu a través de dues perspectives. La primera és l’acció conductual, la que fa referència al comportament del conductor, que pretén, entre d’altres, cursos de formació, demostracions pràctiques, classes de conducció segura…

D’altra banda, l’Ajuntament de la capital catalana i la DGT també proposen treballar des de la innovació tecnològica amb projectes que permetin implantar sistemes tecnològics d’ajuda a la conducció de les motos o bé identificar punts de sinistralitat alta. El recentment inaugurat LAB (laboratori) de mobilitat urbana, en el qual també participa Fira de Barcelona, serà un dels instruments per atraure solucions per al sector.

Premi repte urbà

En el marc d’aquest acord, l’Ajuntament de Barcelona, la Fundació BIT Habitat, la Fira de Barcelona i la DGT convocaran al gener el premi al repte urbà per a la reducció de la sinistralitat relacionada amb les motocicletes. Tindrà una dotació de 100.000 euros en ajuts.