Subvencions
Enfortim l'Economia Social Solidària
Convocatòria de subvencions 2024. Del 15 d'abril al 13 de maig
L’Ajuntament de Barcelona obre la vuitena convocatòria específica d’Economia Social i Solidària amb la Convocatòria de subvencions 2024 del Programa de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona per l’enfortiment de l’economia social i solidària i per la intercooperació en l’Estratègia #ESSBCN2030 - ENFORTIM L’ESS 2024 amb un pressupost total de 935.000 euros.
Enfortim el vostre projecte amb subvencions de fins al 80%. Prioritzem l’enfortiment de l’ESS, mitjançant la creació o transformació, la consolidació empresarial i/o organitzacional i/o la eva escalabilitat, i la digitalització; i, també, promovem la intercooperació per a la creació, el desenvolupament i l’enfortiment d’ecosistemes cooperatius i clústers o hubs sectorials, intersectorials o temàtics d’ESS, projectes i accions d’intercooperació significatives pel desenvolupament dels projectes de ciutat de l’#ESSBCN2030. Com a novetat, es posa èmfasi en els nous objectius estratègics del PIESS 2024-2027, i en temes transversals de promoure formacions i pràctiques en l’àmbit temàtic B.
Enguany es destinen un total de 935.000 euros a subvencionar projectes que fomentin activitats d’interès públic o social per a la ciutat de Barcelona i que tinguin per finalitat enfortir les empreses i organitzacions de l’ESS i contribuir a l’assoliment dels objectius de l’Estratègia #ESSBCN2030 de l’economia social i solidària a Barcelona 2030, així com del nou Pla municipal d’impuls de l’economia social i solidària a la ciutat 2024-2027.
Àmbit temàtic A. Enfortiment: Creació i consolidació
8.000€
Aa Creació i transformació
Creació de noves cooperatives i transformació, d’altres formes jurídiques preexistents, en cooperatives.
10.000€
Ab Consolidació empresarial i escalabilitat
de les iniciatives d’Economia Social i Solidària per enfortir la seva viabilitat econòmica, així com l’orientació d’aquesta consolidació a l’Acord i Estratègia #ESSBCN2030i als objectius estratègics del PIESS 2024-2027.
10.000€
Ac Digitalització
Facilitar la transformació digital de les empreses ESS, així com a l'orientació d'aquesta transformació a l'Acord i Estratègia #EssBCN2030 i del PIESS 2024-2027.
Àmbit temàtic B. Intercooperació
30.000€
Ba Intercooperació de 2n i major nivell
Projectes promoguts per organitzacions de l'Economia Social i Solidària o de les finances ètiques de segon nivell i superior, que contribueixin al desplegament de l’Estratègia #ESSBCN2030 i als objectius estratègics del PIESS 2024-2027 i tinguin per destinatàries a les seves organitzacions sòcies.
30.000€
Bb Creació i/o enfortiment d’ecosistemes cooperatius i clústers d’ESS mitjançant accions d’intercooperació,
Vinculades a l’Estratègia #ESSBCN2030 i als objectius estratègics del PIESS 2024-2027
20.000€
Bc Projectes i accions d’intercooperació, significatives pel desenvolupament dels Projectes de Ciutat de l’#ESSBCN2030
Vinculades a l’Estratègia #ESSBCN2030 i als objectius estratègics del PIESS 2024-2027
Quantia de la subvenció
La quantia de la subvenció atorgada no superarà el 80% de la despesa total, especificada a la instància i al document bàsic 3 del pressupost de projecte. En el cas que la sol·licitud presentada sobrepassi l’import màxim, es considerarà com a import sol·licitat el màxim de l'establert a la convocatòria per a cada modalitat.
S’abonarà el 100% dels imports adjudicats per a cada projecte anual, després de la resolució provisional i/o definitiva de la convocatòria, quan escaigui.
Durada dels projectes
Els projectes han de començar l’any 2024 i poden tenir una durada màxima de 12 mesos.
Quan, on i com
El període de sol·licitud de les subvencions previst és del 15 d’abril al 13 de maig de 2024. Qualsevol sol·licitud presentada fora d’aquest termini no serà admesa a tràmit.
El tràmit s’ha de fer de manera telemàtica mitjançant tràmit específic
Sessions informatives
Inscriu-te a les sessions informatives!
PRESENCIAL: Dimarts 30 d’abril, 10.30 h a innoBA/ Ca n’Andalet.
ONLINE
- Dijous 25 d’abril de 10.00 a 13.00 h: Àmbit B (3 modalitats).
- Dilluns 6 de maig de 12.00 a 14.00 h: resolució de dubtes de totes les modalitats.
Preguntes freqüents
-
Poden ser beneficiàries d’aquesta convocatòria de subvencions:
- 1.1.a Les persones jurídiques que presentin projectes que compleixin els objectius i requisits de la convocatòria i que estiguin emmarcats en aquestes bases reguladores: organitzacions i empreses del tercer sector social, societats cooperatives, mutualitats, societats laborals, iniciatives d'economia comunitària i economia col•laborativa del procomú, organitzacions universitàries i educatives de caràcter públic o privat que es basin en els principis i valors de l’economia social i solidària, d'acord amb allò que disposa l'art. 3.2 de la Normativa general de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona (NGRS).
- 1.1.b Les agrupacions amb personalitat jurídica de segon nivell o superior, de persones jurídiques, públiques o privades, tals com grups cooperatius o altres formes jurídiques que agrupin organitzacions a les que es fa referència en el punt 1 d'aquest apartat, donant forma a projectes d'intercooperació o col•laboració empresarial que es basin en els principis i valors de l'economia social i solidària, d'acord amb allò que disposa l'art. 3.2 de la Normativa general de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona (NGRS).
Quan la beneficiària sigui una persona jurídica, i sempre que així s’hagi previst a les bases reguladores i així es concreti en el document obligatori d’acord d’intercooperació previst en aquesta mateixa convocatòria, els membres associats de la beneficiària que es compromet a efectuar la totalitat o part de les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció en nom propi, i per compte de la primera, tindran igualment la consideració de beneficiàries, segons l’article 11 de la LGS.
- 1.1.c Les agrupacions sense personalitat jurídica de persones jurídiques, públiques o privades, que agrupin organitzacions a les que es fa referència en el punt 1.1.a d'aquest apartat, donant forma a projectes d'intercooperació o col•laboració empresarial que es basin en els principis i valors de l'economia social i solidària, d'acord amb allò que disposa l'art. 3.2 de la Normativa general de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona (NGRS).
Quan es tracta d’agrupacions de persones jurídiques, públiques o privades sense personalitat jurídica, hauran de fer-se constar expressament, tant en la sol•licitud com en la resolució de la concessió, els compromisos d’execució assumits per a cada membre de l’agrupació, així com l’import de subvenció a aplicar per a cadascun d’ells, que tindran igualment la consideració de beneficiàries.
En qualsevol cas, haurà de nomenar-se una persona representant o apoderada única de l’agrupació, amb poders suficients bastants per a complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l’agrupació. No es podrà dissoldre l’agrupació fins que hagi transcorregut el termini de prescripció previst en els articles 39 i 65 d’aquesta llei.
- 1.1.d Les agrupacions de persones físiques, inclosos els/les empresaris/ies individuals, en procés de constitució d’una cooperativa que es basin en els principis i valors de l'economia social i solidària, d'acord amb allò que disposa l'art. 3.2 de la Normativa general de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona (NGRS).
- 1.1.e Les agrupacions de persones físiques de projectes d’economia comunitària i col•laborativa del procomú que no estiguin formalitzats.
- 1.1.f Qualsevol altra forma jurídica mercantil si presenta un projecte per transformar-se a cooperativa d’ESS, a la ciutat de Barcelona.En relació a l’àmbit temàtic C, podran ser objecte de la subvenció les cooperatives que acompleixin la totalitat dels requisits (justificats amb els documents que es demanen a cadascun dels epígrafs) del punt 15C de la convocatòria.
Per les persones beneficiàries definides en el punt 1.1.d i 1.1.f s’establirà com a obligació de la subvenció la constitució de la nova cooperativa, davant notaria, estar en disposició del NIF provisional i/o definitiu i poder acreditar haver presentat la sol•licitud d’inscripció al registre corresponent abans de la finalització del projecte subvencionat. Als efectes de la justificació econòmica seran admissibles només les despeses facturades a nom de la persona física o jurídica sol•licitant abans de la constitució de la cooperativa i les despeses facturades a nom de la nova cooperativa, un cop constituïda, sempre dins el període d’execució del projecte.
Per a cada modalitat s’especifica la tipologia de persones físiques i jurídiques que en poden ser beneficiàries.
Les organitzacions sol•licitants amb antiguitat superior a 3 anys i amb un mínim de 10 persones treballadores en el moment de presentar la sol•licitud, hauran d'acreditar a la justificació, haver fet un balanç social durant l’any 2023 i/o 2024 que incorpori criteris ecosocials i ambientals de transparència i bon govern, com per exemple el balanç social de la Xarxa d’Economia Solidària, el balanç del Bé Comú, el Global Reporting Iniciative (GRI), o altres de similars.
Les organitzacions sol•licitants hauran d’adequar la seva activitat als principis ètics i a les regles de conducta que permetin assegurar el compliment dels principis d’igualtat, d’objectivitat i de transparència. En cas d'incompliment dels principis ètics i de les regles de conducta serà d'aplicació el règim sancionador que preveu la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de Transparència, accés a la informació pública i bon govern, i les sancions que preveu l'article 84 pel que fa a beneficiaris/es d'ajuts, sense perjudici d'aquelles altres possibles conseqüències previstes a la legislació vigent en matèria de subvencions.
1.5. Les persones físiques o jurídiques privades amb ànim de lucre, subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s’estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, hauran d’acreditar que compleixen, en els termes que preveu l’article 13.3.bis de la Llei 38/2003, General de Subvencions, els terminis de pagament que estableix la Llei 3/2004 per obtenir la condició de beneficiari o entitat col•laboradora. -
Es limita a un màxim d’una sol·licitud de subvenció per persona física o jurídica.
Excepcionalment, les persones jurídiques, poden presentar un segon projecte a la Modalitat Bb o Bc, només en els casos que el primer projecte s’hagi presentat a una de les modalitats de l’àmbit A o a la modalitat Ba.
En el cas que una mateixa sol·licitant presenti més sol·licituds de les permeses a la convocatòria (més enllà d’allò previst en l’anterior paràgraf), quedarà acceptada la primera sol·licitud per rigorós ordre de registre (i la segona, si escau), essent inadmeses les posteriors sol·licituds, per duplicitat i/o incompatibilitat.
Excepcionalment es permetrà que, una organització que ja hagi presentat una sol·licitud o dues, quan es possible (com a persona jurídica individual o com a líder d’una agrupació), pugui participar en altres sol·licituds com a membre d’una agrupació, però en cap cas ho pot fer com a líder de l’agrupació.
Quan una mateixa organització sigui sol·licitant en mes d’una sol·licitud d’organització agrupada, liderant, comportarà l’exclusió de la sol·licitud i de tota l’organització agrupada en el seu conjunt.
L'Ajuntament de Barcelona i les seves organitzacions municipals en cap cas subvencionaran el mateix projecte, executat durant el mateix període, per cap altre procediment de concessió de subvencions que no sigui el regulat per aquestes bases reguladores.
-
- Document bàsic 1: Instància de sol•licitud de subvenció. Conté una declaració responsable, la qual substitueix la presentació de documentació acreditativa d'aquesta declaració responsable en el moment de la sol•licitud. Cal presentar-lo conjuntament i obligatòriament, amb els documents bàsic 2 i 3 abans finalitzi el termini de presentació esmentat al punt 5 d’aquesta convocatòria específica.
- Document bàsic 2: Formulari descriptiu de projecte. Cal presentar-lo conjuntament i obligatòriament per poder valorar el projecte a subvencionar, amb el document bàsic 1 i 3 abans finalitzi el termini de presentació esmentat al punt 5 d’aquesta convocatòria específica. En el document bàsic 2 caldrà presentar una proposta mínima de productes comunicatius per a totes les modalitats i propostes per a rebre subvenció que, en el cas de ser concedida la subvenció caldrà executar, en la part dels recursos obtinguts si així s’ha proposat i que només podrà ser esmenada per la mateixa sol•licitant en el període de reformulació, amb aprovació per part de l’equip gestor d’aquestes subvencions.
- Document bàsic 3: Formulari de pressupost. Cal presentar-lo conjuntament i obligatòriament per poder valorar els costos del projecte a subvencionar, amb el documents bàsics 1 i 2 abans finalitzi el termini de presentació esmentat al punt 5 d’aquesta convocatòria específica.
- Declaració de transparència: quan escaigui.
- Acreditació del compliment, en els termes que preveu l’article 13.3.bis de la Llei 38/2003 General de Subvencions, sobre els terminis de pagament que estableix la Llei 3/2004 per obtenir la condició de beneficiari o entitat col•laboradora: quan escaigui. Si les sol•licitants proposades com a beneficiàries no acreditessin l’acompliment d’aquesta obligació abans de dictar-se la resolució de concessió de les subvencions definitiva, s’entendrà que han desistit de les seves sol•licituds.
- Document de finances ètiques i/o cooperatives: Per poder valorar els 0,5 punts del criteri general de l’apartat 13 d’aquesta convocatòria, és obligatori registrar un document emès per l’entitat bancària que acrediti la titularitat del compte de finances ètiques i/o cooperatives, de la persona física o jurídica que presenta la sol•licitud per a rebre subvenció. Si no es presenta o el que es presenta no acredita la titularitat i/o el compte de finances ètiques per l’entitat bancària o és de data anterior a 2024, no es valorarà ni serà esmenable un cop tancat el termini de presentació de sol•licituds.
D’altra banda, en cas de nous creditors o bé de modificació de les dades bancàries prèviament informades, el procediment de designació del compte bancari de qualsevol persona física o jurídica que hagi de rebre un pagament de l’Ajuntament de Barcelona es pot realitzar mitjançant alguna de les formes descrites en els apartats següents, des del 10 de novembre de 2023 segons:
PERSONES FÍSIQUES NO OBLIGADES A RELACIONAR-SE ELECTRÒNICAMENT AMB L’ADMINISTRACIÓ
Les persones físiques no obligades a relacionar-se electrònicament amb l’Administració poden designar el compte bancari on volen rebre els pagaments que els hagi de fer l’Ajuntament de Barcelona mitjançant alguna de les maneres següents:- Telemàticament, amb certificat electrònic de persona física o un altre sistema equivalent de nivell mitjà o superior de seguretat i actuant en nom propi, a través de l’Oficina Virtual de Tràmits de l’Ajuntament de Barcelona. Cal emplenar el formulari de designació de compte bancari
- De manera presencial a les dependències de la Tresoreria municipal. Cal demanar cita prèvia.
PERSONES JURÍDIQUES, PROFESSIONALS DE LA GESTIÓ, ENTITATS I PERSONES FÍSIQUES OBLIGADES A RELACIONAR-SE ELECTRÒNICAMENT AMB L’ADMINISTRACIÓ
Les persones jurídiques, els professionals de la gestió, les entitats i les persones físiques obligades a relacionar-se electrònicament amb l’Administració, d’acord amb el que estableix l’art. 14.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, poden designar el compte bancari mitjançant alguna de les maneres següents:
- Telemàticament, amb certificat electrònic de representant de la persona jurídica, o certificat de nivell mitjà de seguretat en el cas de persones físiques, a través de l’Oficina Virtual de Tràmits de l’Ajuntament de Barcelona. Cal emplenar el formulari de designació de compte bancari.
- Document d’acord d’intercooperació obligatori en cas d’agrupacions de persones jurídiques:
En el supòsit que es tracti d'una agrupació de persones jurídiques, públiques o privades, definides en el punt 1.1.c, així com en aquelles definides en el punt 1.1.b quan hi hagi més de una entitat membre que participi directament de l’execució d’accions del projecte a subvencionar (segons art. 11 LGS), s'hauran de complir i acreditar les condicions següents abans que finalitzi el termini de presentació de la sol·licitud esmentat al punt 5 d’aquesta convocatòria específica:
- Les organitzacions membres hauran de participar del projecte de manera conjunta i per tant, caldrà la signatura de cadascuna de les persones representants legals de cada organització. En conseqüència, totes les organitzacions membres tindran la condició de beneficiàries. L'agrupació, però, haurà de designar una organització principal que actuarà com a representant única davant l'Ajuntament.
- Els compromisos d'execució assumits per cadascuna de les organitzacions membres així com l'import de la subvenció a executar directament per cadascuna de les organitzacions membres, s'hauran de fer constar expressament als documents bàsics 1, 2 i 3 i verificar la seva exactitud.
- L'organització designada com a representant de l'agrupació serà plenament responsable del projecte davant l'Ajuntament respecte al compliment de les obligacions establertes en aquestes bases reguladores, sense perjudici de la responsabilitat de les altres organitzacions membres de l'agrupació, tot sent-li d'aplicació els requisits previstos al punt 6.1 de les bases reguladores.
- L'import de la subvenció rebuda en aquesta convocatòria, no podrà ser mai d'una quantia que, en concurrència amb d'altres subvencions o ajuts rebuts d'altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, per part del conjunt d’empreses i organitzacions de l'agrupació, superi el cost de l'activitat a desenvolupar per la/les beneficiària/es. (Article 2.5 règim jurídic i principis generals).
Document d’acord obligatori en cas d’agrupacions de persones físiques:
Pels casos de les persones beneficiàries 1.1.d i 1.1.e esmentades en el punt 1 d’aquesta convocatòria, caldrà presentar obligatòriament, abans finalitzi el termini de presentació de sol·licituds de subvenció esmentat al punt 5 d’aquesta convocatòria específica, un acord d’agrupació per persones físiques emplenant tots els apartats del formulari publicat i la signatura de les totes les persones físiques per a ser vàlid el document, per aquelles modalitats en les quals es poden presentar com persones beneficiàries, respectivament per a cada cas.
Els models d’aquests documents obligatoris estaran disponibles, dins l’any i convocatòria específica en el següent enllaç.
Les sol·licituds que no incloguin el document bàsic 1, document bàsic 2 i document bàsic 3 i quan escaigui per la modalitat, el document de l’acord d’intercooperació en cas d’agrupacions de persones jurídiques i el document d’acord d’agrupacions de persones físiques, obligatori segons allò previst als paràgrafs anteriors del punt 6, degudament complimentats i signats i abans de la finalització del termini establert a la convocatòria, quedaran directament excloses de la convocatòria.
Els documents bàsics 1, 2 i 3 i el document d’acord d’intercooperació de persones jurídiques, el document d’acord de persones físiques, així com el document de finances ètiques i cooperatives a efectes de valoració del criteri E de l’article 13 d’aquesta convocatòria, seran els que estiguin en disposició de l'administració abans de la finalització del termini de presentació de les sol·licituds.
En cas de resultar beneficiari/ària, es requerirà la presentació de la documentació acreditativa ja referenciada en la declaració responsable, sempre i quan no consti en els registres de l'Ajuntament o de les seves organitzacions municipals (Fitxer General d’Entitats Ciutadanes).
Cada sol·licitud presentada correspondrà a un sol projecte a subvencionar, assenyalant un únic codi de modalitat (Àmbit temàtic i modalitat) al que es vulgui concórrer. El “nom del projecte” a subvencionar identifica el conjunt d'accions per les quals es demana la subvenció.
El fet de presentar la sol·licitud implica l’acceptació de la realització de les comunicacions, previstes en aquesta convocatòria per part de l’Administració, al correu electrònic que necessàriament ha d’indicar el/la sol·licitant. Qualsevol canvi posterior d’aquesta adreça de correu electrònica, caldrà comunicar-ho al correu: subvencions_ec_solidaria@bcn.cat per tal de facilitar les comunicacions per part de l’Administració, respecte al projecte que s’executarà en el marc d’aquesta convocatòria específica de subvencions i fins com a mínim quatre anys des de la finalització de l’execució del projecte, en cas d’obtenir una subvenció, perquè puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control. Les dades corresponents al domicili, telèfon i adreça electrònica que figurin a la sol·licitud es consideraran les úniques vàlides a efectes de comunicacions i serà responsabilitat exclusiva de les persones aspirants els errors en la seva consignació i la comunicació a l'Ajuntament de Barcelona de qualsevol canvi d'aquest.
Igualment, la presentació de la sol·licitud implica la inscripció de l’Organització al Fitxer General d’Entitats Ciutadanes. Conforme a la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, les dades personals seran incorporades al fitxer titularitat de l’Ajuntament de Barcelona, amb la finalitat de gestionar aquestes subvencions. Els drets d’accés, rectificació i cancel·lació s'exerceix mitjançant comunicació escrita presentada en un registre municipal i adreçada a Plaça Sant Jaume, 1, 08002 Barcelona, indicant clarament en el títol “Tutela de drets LOPD” això, com el dret que es desitja exercitar.
-
És obligatori que totes les persones jurídiques presentin la sol·licitud telemàticament. Tots els tràmits associats a la sol·licitud inicial i l’aportació de documentació fins a la justificació final s’hauran d’efectuar també a través de la seu electrònica amb el seu tràmit específic assignat per l’Ajuntament.
-
Els projectes susceptibles d'obtenir una subvenció han de complir els requisits següents:
- Que el projecte presentat, per rebre una subvenció, tingui objectius i finalitats que contribueixin a, com a mínim, una de les línies estratègiques de l'Estratègia de l'Economia Social i Solidària 2030 a Barcelona.
- Que les activitats o els serveis que proposen complementin, aportin o millorin les actuacions municipals en les matèries que s'apunten a les bases reguladores i a la convocatòria.
- Que les accions de la proposta a subvencionar presentades es portin a terme al municipi de Barcelona i, en tot cas, sempre siguin d'interès general per la ciutat de Barcelona i quedi suficientment justificat a la proposta.
- Que els projectes subvencionats fomentin activitats d'interès públic o social i que siguin accessibles per a les persones participants o que en cap cas el preu suposi un obstacle per a la seva participació, buscant altres formes d'accés per a persones amb dificultats econòmiques. En el cas que hi hagi algun tipus de lucre, haurà de revertir en les pròpies activitats subvencionades.
- Que els projectes subvencionats s’iniciïn dins de l’any objecte de la convocatòria, justificant com a mínim alguna activitat i despesa. A la convocatòria s’especificarà la durada dels projectes subvencionats.
- Que les sol·licituds presentades evitin el llenguatge sexista i incorporin la perspectiva de gènere i intercultural en les propostes i que siguin coherents amb els principis del consum responsable i perspectiva ecosocial.
- Que la retribució de les persones contractades en el marc del projecte subvencionat no sigui inferior al Salari Mínim Interprofessional, ni a l’estipulada al corresponent conveni o marc normatiu de referència. A la convocatòria es podrà establir una retribució mínima i els requisits de contractació vigents, si s’escau.
- No és possible justificar despeses de la subvenció en una moneda diferent a l’euro, ni documents de despesa en altres idiomes que no siguin el català o castellà.
A la convocatòria es detallen altres requisits específics que han de complir els projectes presentats, en alguns àmbits temàtics i/o modalitats concretes.
Els àmbits temàtics, relacionats amb l’economia cooperativa, social i solidària i les modalitats de projecte quedaran explicitades en la convocatòria corresponent.
Cada àmbit temàtic podrà contenir un o més programes específics.
Si durant el moment de la valoració del projecte s’apreciés un error en la modalitat escollida per part de l’organització sol·licitant, la sol·licitud es podrà incloure en l’àmbit temàtic i modalitat al qual s’adeqüi millor, publicant-se la proposta en el BOPB i sent obligatori reformular segons la modalitat publicada a la resolució provisional i/o definitiva. -
El projecte subvencionable pot tenir una puntuació màxima de 10 punts, repartida en dues parts; 4 punts de criteris generals i 6 punts de criteris específics per a cada modalitat.
Els projectes subvencionables, en tot cas, hauran d’assolir una puntuació mínima de 6 punts globals i, per tant, no podran rebre subvenció aquells projectes que hagin obtingut una puntuació inferior, en cap cas.
-
- Un cop registrats els documents bàsics que s’estableixi a la convocatòria per a cada modalitat específica, es comprovarà que s’ajustin als requisits respecte a la persona sol·licitant i modalitat de projecte presentada, així com als terminis.
- En cas que finalitzat el període de presentació de propostes a subvencionar, no s’hagi aportat algun dels documents obligatoris, (instàncies, formulari de projecte i de pressupost específic per al qual es demana subvenció), la proposta serà directament exclosa, sense perjudici del que disposa l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- No es farà cap tipus de requeriment d’esmena si no s’han registrat els documents bàsics obligatoris que estableix la convocatòria i modalitat específica, si escau. Es podran presentar documents fins que finalitzi el període de presentació de sol·licituds detallat a la convocatòria.
- Un cop registrades la sol·licitud i la documentació necessàries dins el termini definit a la convocatòria, es comprovarà que s'ajusten als requisits respecte a la persona sol·licitant i al projecte presentat. Si un cop tancat el període de registre de propostes a subvencionar no s'ha aportat, la instància, el formulari de projecte i de pressupost i quan escaigui el document acord d’intercooperació per a persones jurídiques i acord de col·laboració per a persones físiques, específic per al qual es demana subvenció, aquella proposta serà directament exclosa.
- Només s’atorgarà un període màxim i improrrogable de 10 dies hàbils per a esmenar la documentació requerida no obligatòria, a la publicació de la resolució provisional i/o definitiva. Aquesta documentació s'haurà de registrar pel mitjà i la forma que s'indiqui a la convocatòria. Finalitzat aquest període no s'admetrà cap document esmenat.
- Un cop admesa la sol·licitud, es valorarà el projecte d'acord amb els criteris establerts a les bases reguladores i a la convocatòria, per tal que la Comissió de Valoració emeti l'informe preceptiu per a la proposta de resolució provisional.
-
- Acceptar complir les obligacions fixades a les bases reguladores i a la convocatòria respectiva.
- Realitzar el projecte que fonamenta la concessió de la subvenció, per tant el que es presentà i fou valorat en concurrència competitiva i pel qual es rep una proposta de subvenció. En el cas de presentar una reformulació del projecte un cop aprovat, no es permet fer modificacions substancials del mateix, ni disminuir en més d’un 25% el cost total del projecte presentat, en cap cas.
- Acceptar i complir la normativa aprovada per l'Ajuntament i la resta de la normativa aplicable, en especial, el règim d'incompatibilitats vigent, tenint en compte les vinculacions derivades del dret comunitari europeu.
- Acreditar, amb anterioritat a l'atorgament definitiu de la subvenció, que es troba al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Ajuntament, l'Agència Estatal d'Administració Tributària i la Seguretat Social.
- Haver justificat qualsevol subvenció anteriorment atorgada per l'Ajuntament i les seves organitzacions municipals, un cop exhaurits els terminis.
- Comunicar a l'Ajuntament qualsevol alteració significativa que es produeixi després de l'atorgament i durant el període d'execució del projecte (presentant la deguda reformulació del projecte i/o reintegrant els fons rebuts en el cas de la suspensió de l'activitat i/o, en el cas que sigui necessària, la renúncia corresponent).
- Justificar l'activitat realitzada i l'aplicació dels fons rebuts dins dels terminis establerts així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determina la concessió de la subvenció.
- Col·laborar en les actuacions de comprovació i informació que faci l'Administració municipal.
- Disposar de la documentació comptable que puguin exigir els òrgans de fiscalització i facilitar-la per garantir-ne les facultats d'inspecció i control.
- Conservar els documents justificatius tècnics i econòmics de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control un cop tancat l’expedient justificatiu.
- Declarar les subvencions rebudes de l'Ajuntament i les seves organitzacions municipals o d'altres administracions o ens públics en els darrers dotze mesos.
- Informar a l’òrgan gestor de la realització d’actes i jornades de difusió associats al desenvolupament del projecte, amb una antelació mínima de 15 dies, i quan es realitzi difusió de l’esdeveniment remetre una còpia del material gràfic digitalment, per l’aprovació prèvia del mateix per l’òrgan gestor. Aquest punt no aplicarà en el cas que les activitats es desenvolupin anteriorment a la publicació de la resolució definitiva.
- Fer constar en els materials de difusió i publicitat la frase: "Amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona", d'acord amb la normativa d'imatge corporativa de l'Ajuntament de Barcelona, prèvia aprovació del mateix òrgan gestor. Aquest punt no aplicarà en el cas que els productes es desenvolupin abans de la publicació de la resolució definitiva.
- Fer difusió del projecte en els termes mínims que es detallen a la convocatòria i si escau per la modalitat específica.
- Declarar quin règim d'IVA li és aplicable.
- Donar compliment a la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern en els termes en que li sigui aplicable.
- Comunicar a l'Ajuntament i de la forma i en el moment que es determini, d'acord amb la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, la informació relativa a les retribucions de llurs òrgans de direcció o administració, a l'efecte de fer-les públiques.
- Declarar no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat practiques discriminatòries per raó de sexe o de gènere i segons Llei 17/2015 d'Igualtat efectiva de dones i homes.
Les persones jurídiques o físiques beneficiàries de subvencions restaran sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador que estableix la normativa.
L'Ajuntament i les organitzacions municipals que participin en la convocatòria quedaran exemptes de les responsabilitats civils, mercantils, laborals o de qualsevol altra mena derivades de les actuacions a què quedin obligats les persones jurídiques o físiques beneficiàries.
Les persones beneficiàries d’una subvenció no podran alterar en cap cas el destí de la subvenció concedida. -
En aquesta convocatòria no es permet reformular el pressupost per un import superior al 30% del cost total del projecte presentat inicialment, excepte, quan l’òrgan instructor proposi canvi de modalitat i amb aquest, la modificació de les condicions o forma de realització de l'activitat proposada per la persona sol•licitant; en aquest cas haurà de sol•licitar l'acceptació de la persona beneficiària.
Aquesta acceptació s'entendrà atorgada si en la proposta de modificació s'exposen de forma clara les variacions i la persona beneficiària no manifesta la seva oposició dins del termini de quinze dies hàbils, a comptar des de la notificació de la proposta i sempre que, en tot cas, no resultin danys a tercers, tal i com es descriu a les bases reguladores vigents, en el punt 14: Reformulacions de les sol•licituds.
En el cas que es produeixin desviacions, durant l’execució del projecte subvencionat, no previstes en la planificació inicial, l’organització beneficiària podrà sol•licitar a l’òrgan gestor una reformulació del projecte d’acord amb el que es determina a l’article 64 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, sempre que no es superi el percentatge abans esmentat, no impliqui cap modificació substancial respecte el presentat i valorat en concurrència competitiva i sempre hauran de ser autoritzades per l’òrgan gestor.
La sol•licitud de reformulació es podrà realitzar fins al 15 de desembre de l’any de concessió de la subvenció. Tan sols en el cas de causes sobrevingudes i excepcionals, que quedin degudament justificades a la sol•licitud de reformulació, podran estudiar-se les peticions de reformulacions registrades amb posterioritat a la data indicada anteriorment i, sempre abans del termini de finalització de les activitats previstes al projecte presentat inicialment.
Caldrà la resolució favorable per part de l’òrgan gestor en qualsevol dels casos de sol•licitud de reformulació del projecte subvencionat.
Les resolucions de les reformulacions es podran comunicar via correu electrònic, a l’adreça indicada en el formulari. En cas de silenci administratiu es considerarà de caràcter denegatori.
-
L’Ajuntament podrà comprovar, en qualsevol moment i pels mitjans que cregui oportuns, el destí de les quantitats atorgades en relació amb les seves finalitats. La/les persona/es perceptora/es de la subvenció haurà/n de donar lliure accés a la comptabilitat de l’organització/ les organitzacions (llibres i registres comptables), així com als registres d’assistència de persones beneficiàries a les activitats dels projectes.
Igualment, i a efectes de justificació, cal atendre a les bases reguladores vigents i al que de forma específica cada modalitat estableix com a requisit propi per a la presentació de la justificació, així com les fonts de verificació i productes proposats per les pròpies organitzacions beneficiàries al projecte presentat i/o reformulat i aprovat, en cada cas.
Les persones físiques, amb caràcter preferent, hauran de registrar telemàticament les seves justificacions, no obstant serà possible la sol·licitud pel registre general de l’Ajuntament, només per persones físiques, d’acord amb el que disposa l’article 14.1 de la llei 39/2015 d’1 d’octubre.
Totes les persones jurídiques hauran de registrar tots els documents des de la presentació de la proposta a subvencionar fins a la justificació del projecte subvencionat, incloent la reformulació, pel registre telemàtic, amb el tràmit telemàtic específic que l’Ajuntament posa a disposició a la seu electrònica en el següent enllaç.
La justificació s’ha de dur a terme en el termini màxim de dos mesos des de la finalització del projecte subvencionat. La persona perceptora de la subvenció haurà d’aportar la justificació mitjançant el compte justificatiu relacionat a la base 19 de les Bases reguladores vigents i segons els models establerts en aquesta convocatòria específica i segons modalitat, que es podran trobar a l’enllaç:
Per a tots el projectes amb subvenció en aquesta convocatòria, caldrà presentar dins el termini indicat anteriorment, amb els models indicats i emplenats tots els seus apartats: la instància de justificació, la memòria d’actuació, les fonts de verificació i productes del projecte, així com la memòria econòmica pel cost total del projecte subvencionat inicialment i/o reformulat i aprovat i notificat per Òrgan Gestor.
Cal revisar les obligacions justificatives a les bases reguladores, a la pròpia convocatòria i per la modalitat aprovada definitivament, en cada cas.La justificació de les despeses amb tiquets o factures simplificades(sense les dades de la receptora de la factura), només serà possible amb una limitació del 10% de la subvenció rebuda i sempre anirà acompanyada obligatòriament d’una declaració responsable per part de la persona representant legal de l’organització beneficiària, indicant el motiu pel qual no es pot justificar amb una factura i inclourà el justificant/rebut del pagament i concepte i partida de la memòria econòmica on es justifica. En el cas que no hi hagi cap motiu suficientment motivat, no s’acceptarà cap despesa justificada sense la seva factura i justificant de pagament per cap import.
No seran elegibles factures emeses entre les organitzacions participants d’un acord d’intercooperació. Sí serà possible justificar despeses elegibles, d’acord amb la normativa reguladora, per part de totes les persones jurídiques signants de l’acord d’intercooperació, amb els límits estipulats a la modalitat i bases reguladores, sempre que estiguin previstes al projecte presentat i/o reformulat i aprovat per part de l’Òrgan Gestor.
Les organitzacions i persones beneficiàries d’aquestes subvencions, s’hauran de comprometre a conservar els documents originals durant un mínim de quatre anys, ja que podran ser requerits per part de l’Administració per aportar-los, si escau.
La no realització de l'activitat subvencionada o l'incompliment de les condicions que van ser considerades per a l'atorgament de la subvenció, així com la manca de justificació o la justificació incompleta o incorrecta de l'activitat subvencionada, pot comportar el reintegrament total o parcial de la subvenció per part de la persona beneficiària i/o de l’agrupació de persones que hagin obtingut la subvenció en aquesta convocatòria específica.Per les justificacions sense informe d’auditoria, també caldrà presentar tots els justificants de despeses i els seus pagaments pel cost total. Per les justificacions amb informe d’auditoria, no caldrà inicialment, excepte en el cas que l’Òrgan Gestor consideri oportú i necessari per trobar algun error o incoherència respecte el projecte tècnic i les fonts de verificació justificades, en la seva tasca de control de les subvencions atorgades.
D’acord amb la base 19, per les subvencions atorgades en aquesta convocatòria d’import igual o superior a 20.000 € és obligatori presentar un compte justificatiu amb informe d'auditoria per a la justificació. L'import d'aquest informe es considera despesa subvencionable, amb un límit màxim de 1.500 €. Aquest informe haurà d’incloure la informació següent:
- Obligatorietat de l’empresa/professional auditora conforme ha fet la revisió de tots els justificants de despeses i pagaments justificats i que aquests coincideixen al 100% i estan ordenats i classificats amb les mateixes partides de la memòria econòmica, pel cost total del projecte i no només per l’import de la subvenció, tal i com es descriu en aquesta convocatòria específica.
- Compliment de tota la normativa reguladora (bases vigents i convocatòria específica 2024), així com la pròpia de l’Ajuntament de Barcelona en matèria de subvencions, amb especial atenció a les despeses no elegibles en cada modalitat i la superació dels topalls màxims en cas de despeses elegibles.
- Verificació de l’aportació de les fonts i productes obligatoris per bases, convocatòria, modalitat, així com per la pròpia proposta aprovada inicialment o reformulada.
- Verificació de no exempció de l’IVA en cas d’imputar-lo a les despeses del projecte subvencionat.
- Llistat de tota la documentació auditada.
Igualment, en el moment de la justificació s’haurà d’aportar telemàticament còpia escanejada de les factures i justificants originals, així com els justificants dels pagaments, pel cost total del projecte subvencionat. Els justificants han de referir-se sempre a despeses efectuades durant la durada del projecte subvencionat. Aquests justificants escanejats s’adjuntaran a una declaració responsable signada per la representació legal de la persona beneficiària que les justifica, d’acord amb el que s’estableix a continuació.
La justificació es presentarà de forma telemàtica a través de la seu electrònica de l’Ajuntament de Barcelona en el aquest enllaç i inclourà la declaració responsable signada per la representació legal de la persona beneficiària conforme:
- Que les factures o documents probatoris equivalents que es relacionen han servit per justificar la subvenció atorgada en el si d’aquesta convocatòria
- Que aquests documents, en el percentatge/import establert, no s’utilitzaran per justificar cap altra subvenció
- Que els documents justificatius adjunts que s’aporten compleixen el disposat a l’article 28 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques
- Que es responsabilitza de la veracitat dels documents aportats
- Així mateix, es compromet a conservar els documents originals durant 4 anys per poder presentar-los a l’Ajuntament de Barcelona en cas sigui sol·licitat
Adjunta a l’esmentada declaració responsable s’inclouran els justificants de totes les despeses escanejades que s’esmenten en el paràgraf anterior. Aquesta declaració responsable signada per la representació legal de la persona beneficiària s’ajustarà al model que es troba junt amb la resta de formularis justificatius d’aquesta convocatòria específica:
S’estableix un màxim d’un 5% de desviació pressupostària entre el cost inicialment pressupostat o reformulat amb aprovació i notificació de l’Òrgan Gestor i el cost final justificat, sense que comporti reintegrament parcial i sempre que l’import de la subvenció quedi justificada en la seva totalitat al 100%. L’òrgan competent només podrà aplicar aquest percentatge de desviació sempre i quan es garanteixi que s’han acomplert l’objecte i la finalitat del projecte subvencionat.
Com a resum, si la desviació respecte al cost inicial o reformulat és:
- Desviació superior al 50% : revocació de la subvenció i reintegrament total de la mateixa
- Entre el 50% i >5% : reintegrament proporcional de la subvenció
- Entre el 5% i <5% : no comporta reintegrament de la subvenció sempre que es compleixin tots els objectius i finalitat del projecte subvencionat. En cap cas aquesta desviació pot comportar que la subvenció superi el 80% del cost total del projecte.