Com ho fem al centre? Comunitats de sembra d’aigua
El projecte Comunitats de Sembra d’Aigua, seleccionat per la cinquena edició de La Ciutat Proactiva de BIT Habitat, ha posat en marxa una iniciativa innovadora de gestió comunitària de l’aigua amb la participació activa de l’Escola Diputació, l’Institut Viladomat i l’Escola Brasil.
El projecte promou un model de gestió comunitària de l’aigua, mitjançant la recollida i reutilització d’aigües pluvials i grises en equipaments públics, com escoles i casals de barri, per mantenir horts i espais verds comunitaris, com l’espai Germanetes Jardins d’Emma. Alumnat de l’Escola Brasil, l’Escola Diputació i l’Institut Viladomat han estat protagonistes en les primeres fases del projecte, que han inclòs formacions i sessions participades de diagnòstic. Amb l’ajuda de Viver Tres Turons, l’alumnat ha après sobre processos naturals per a la purificació de l’aigua, mentre que LEMUR ha facilitat sessions sobre escolta activa de les necessitats comunitàries.
Parlem amb l’Escola Diputació i l’Institut Viladomat perquè ens expliquin la seva experiència.
Per què us vau animar a participar en el projecte Comunitats de Sembra d’Aigua?
Escola Diputació: Nosaltres, dins de la comissió de sostenibilitat, un dels eixos que tenim és el de l’aigua, fer entendre el valor que té aquest recurs a l’alumnat i a la comunitat educativa, creant estratègies i mecanismes de recollida. Tot es va accelerar quan es va declarar l’estat d’alerta per sequera a finals del curs passat i es va dir que els horts no es podien regar. Llavors vam decidir donar l’aigua que estalviàvem als veïns dels horts perquè poguessin seguir fent-ho. A conseqüència, un dia les referents de Lemur van veure el que estàvem fent i van decidir presentar l’experiència a una subvenció de Bit Habitat, la qual van aconseguir i, evidentment, nosaltres hi hem participat, ja que part del projecte partia de la nostra pròpia iniciativa.
Institut Viladomat: Nosaltres col·laborem amb l’Aula Viva de l’Associació Germanetes Jardins d’Emma, que ens va contactar per presentar-nos aquest projecte. Buscaven centres interessats a implicar-se en la iniciativa, i, per proximitat i perquè ja fem moltes activitats conjuntes amb l’Escola Diputació, vam decidir participar. Quan Lemur ens van explicar la proposta, vam veure que no estàvem fent gairebé res en relació amb l’aigua i ens va semblar una molt bona oportunitat per començar a treballar aquest tema.
Com ha estat la sessió de diagnòstic sobre la recollida i ús de l’aigua al centre? Què n’heu après?
Escola Diputació: La sessió de diagnòstic ens ha ajudat a veure més espais de recollida d’aigua dels quals no érem conscients i a veure altres possibilitats. També a entendre que cal reinventar el sistema que fèiem el curs passat per tal que l’aigua estigui més neta i en millors condicions. També ens cal pensar com podem informar de forma visual tant a la nostra pròpia comunitat com a la resta, i com plantejar el tipus de difusió a altres espais públics de la ciutat.
Institut Viladomat: Durant la sessió de diagnòstic vam identificar diversos punts de recollida d’aigua grisa que es podrien aprofitar. Ens vam adonar que actualment no donem una segona oportunitat a aquestes aigües i que podríem implementar sistemes per reutilitzar-les en espais verds propers, o fins i tot incorporar més zones verdes a l’institut. En aquest sentit, hem detectat que no aprofitem prou les aigües grises, tot i que tenim opcions per fer-ho.
Com ha estat la reacció i la implicació de l’alumnat en les primeres accions del projecte?
Escola Diputació: Els ecodelegats i ecodelegades, que són els principals actors de l’acció i també els responsables de transmetre la informació a la resta de la comunitat, estan engrescades en totes les propostes fetes i implicades en tot el procés.
Institut Viladomat: Quan van venir els experts en fitodepuració a fer la xerrada, l’alumnat es va motivar molt. A més, la sessió de diagnòstic amb l’Escola Diputació, Germanetes, Lemur i Escoles + Sostenibles, va permetre que l’alumnat visualitzés que realment hi ha tota una comunitat implicada en el projecte i prenguessin consciència de l’impacte que pot tenir en altres espais públics.
Quines accions desenvolupeu o voleu desenvolupar al vostre centre per estalviar i reutilitzar l’aigua?
Escola Diputació: A la font del pati, hem col·locat cubells per recollir l’aigua que cau després de pitjar el botó, evitant així el malbaratament. Al menjador, l’aigua que queda a les gerres es reutilitza i es posa en garrafes per a un segon ús. A les aules d’infantil, l’aigua sobrant dels gots dels infants es recull en garrafes mitjançant un embut assignat a cada aula. De cara al futur, ens plantegem noves iniciatives com el reaprofitament de l’aigua dels lavabos de primària i dels mestres, així com de l’aigua de la cuina i la recollida de l’aigua de pluja.
Institut Viladomat: Pel que fa a l’estalvi d’aigua, ens agradaria substituir les aixetes per models més eficients i així evitar la pèrdua d’aigua. També volem implementar un sistema de fitodepuració per reutilitzar les aigües grises. Fins ara, l’única mesura que hem aplicat per reduir el consum d’aigua ha estat col·locar brides als polsadors de les aixetes per reduir-ne el cabal. Una altra proposta va ser reutilitzar l’aigua sobrant del menjador per regar l’hort. Esperem que amb aquest projecte puguem posar-la en marxa.
Animaríeu altres centres educatius a participar en projectes de sembra d’aigua?
Escola Diputació: Nosaltres creiem que s’ha de fer un material on s’expliqui el procés fet i el material que requereix el prototip elaborat. Amb aquesta informació i material, des de Barcelona + Sostenible i els centres de recursos educatius es podrien generar formacions o maletes de treball per tal que cada centre trobés els seus punts d’aigua i les estratègies en comunitat per crear aquesta vinculació. La nostra idea amb el projecte és que hi hagi una transferència, per tal que en el màxim d’espais es pugui regular la despesa d’aigua i trobar la maneres d’aprofitar la que sobri.
Institut Viladomat: Sí, totalment. Hi ha molt de marge per treballar aquest tipus d’accions en el marc de l’optativa de Batxillerat Reptes de Biologia, en què es treballa amb grups reduïts d’alumnes amb un cert coneixement científic i interès pel tema, fet que en facilita molt la implementació. A més, creiem que el projecte és perfectament extrapolable a altres escoles i instituts. Des del principi hem treballat en xarxa amb altres centres i col·lectius, i això reforça la seva capacitat d’expansió.
Quins altres projectes desenvolupeu per estendre la cultura de la sostenibilitat en la comunitat educativa?
Escola Diputació: Adjuntem una infografia que hem fet dins del projecte sobre Agroecologia que estem desenvolupant amb l’Associació Germanetes Jardins d’Emma per la subvenció Impulsem el que fas, on es recullen les accions que estem duent a terme a l’escola relacionades amb la sostenibilitat.
Institut Viladomat: Participem en la Microxarxa Airegem-nos, que ens ajuda a ser conscients dels contaminants de l’aire atmosfèric i a buscar maneres de reduir-los. També estem involucrats en una iniciativa per reduir els embolcalls d’un sol ús a l’institut. Tot i això, som conscients que encara ens queda feina a fer en termes de sostenibilitat, sobretot amb relació a la gestió de residus.
Com assoliu la implicació de tothom?
Escola Diputació: El centre compta amb una comissió mixta de treball formada per famílies, escola i alumnat, que col·labora per impulsar iniciatives de sostenibilitat. A cada aula hi ha ecodelegats i ecodelegades, que es reuneixen mensualment per coordinar accions amb la resta de l’alumnat. Paral·lelament, la comissió de sostenibilitat de mestres planifica activitats alineades amb els objectius establerts dins de la PGA, i també fem activitats amb infants.
Institut Viladomat: Pel que fa a la implicació de la comunitat educativa, treballem de manera segmentada: es treballa amb Batxillerat a través de la matèria de Reptes de Biologia i amb primer d’ESO mitjançant l’optativa d’Escoles + Sostenibles. Això ens permet adaptar les activitats a cada grup i assegurar una participació efectiva.
Quines accions de futur us plantegeu?
Escola Diputació: La sostenibilitat del projecte amb una estructura adequada i creació del material corresponent per tal que es pugui fer independentment de les persones que estem en el centre.
Institut Viladomat: Una de les nostres prioritats és millorar la gestió de residus. Encara tenim molta feina per fer en aquest àmbit, especialment en la reducció d’embolcalls d’un sol ús.
Què us aporta formar part d’Escoles + Sostenibles?
Escola Diputació: El que més valorem és el suport en els moments de dubte i el contacte amb altres escoles per conèixer diferents maneres d’actuar. També facilita informació quan es necessita, i proporciona informació general mitjançant els butlletins.
Institut Viladomat: El que més valorem d’Escoles + Sostenibles és la formació i els recursos que ens ofereixen a través de les microxarxes. Ens facilita molt la feina i ens permet continuar amb la tasca de fer del centre un espai més sostenible. Les microxarxes estan ben dissenyades i són molt significatives. També valorem molt les formacions pràctiques que hem rebut, com la del curs de l’hort, i l’atenció personalitzada quan l’hem necessitat.