Consell d'Innovació Pedagògica
El Consell d’Innovació Pedagògica (CIP) és una xarxa diversa d’entitats i equipaments culturals-educatius que funciona com a node articulador i instrument públic i que impulsa la qualitat pedagògica i l’equitat, promou el coneixement i la participació i fa d’altaveu de les entitats i institucions membres.
El CIP és àmpliament reconegut com un espai de trobada, connexió i creixement entre professionals del sector públic i privat compromesos amb la cultura i l’educació, que agrupa una gran varietat de tipologia d’entitats i equipaments. Aquesta diversitat facilita unes interaccions singulars que generen oportunitats de formar part d’una comunitat única a la ciutat de Barcelona.
És una xarxa transdisciplinària de formació, reflexió i generació de coneixement amb una gran capacitat d’impacte sobre la ciutat on s’hi agrupen una gran extensió d’àmbits culturals, entenent la cultura amb un significat ampli: cultura científica, museística, patrimonial, tecnològica...
Per a més informació pots contactar amb:
- Consell d'Innovació Pedagògica (CIP): cip@bcn.cat / 93 4023639
- Programa d'Activitats Escolars (PAE): cip.pae@bcn.cat / 93 4023638
- Gratuïtats CIP: cip.gratuitats@bcn.cat /93 4023640
IDENTITAT
-
- Esdevenir un membre significatiu i de referència, punt d’atracció, trobada i creació de l’ecosistema cultura-educació.
- Aportar valor públic rellevant, cuidant la xarxa diversa i funcionant com a node articulador i instrument públic.
- Vetllar pel dret a la cultura i l’educació al llarg de la vida.
- Incentivar la corresponsabilitat social i el compromís amb l’equitat de les entitats i els equipaments culturals.
- Facilitar articulacions, crear i compartir coneixement i relat comú com a agents de ciutat.
- Acompanyar en la millora pedagògica a les entitats culturals, a través d’una oferta de formació continua i del desplegament del Segell de Qualitat.
- Centralitzar i donar visibilitat a l’oferta de propostes educatives de les entitats de la xarxa en una plataforma única (PAE), per facilitar la tasca de cerca de confiança per part dels docents.
-
El CIP és un model únic, històric i singular de Barcelona que funciona des de l’any 1991. El seu paper a la ciutat ha anat evolucionant al llarg de tots aquests anys. Actualment es troba en una posició articuladora i frontissa amb possibilitats d’impacte sobre l’ecosistema cultura-educació, que a la vegada genera una visió pública i relat de ciutat compartit.
Des dels seus orígens, el CIP aporta valor públic a la ciutat, vetllant pel dret a la cultura i a l’educació al llarg de la vida, incrementant el poder d’alfabetitzador cultural en les propostes de les organitzacions membres, facilitant articulacions i impulsant l’equitat (Gratuïtats CIP), la qualitat (Segell de Qualitat), la innovació i promovent el coneixement i la participació entre les entitats membres.
Actualment és un servei de l’Institut de Cultura de Barcelona, concretament de la Direcció d’Extensió Cultural, on es planteja el seu rol dins del dinamisme actual de l’ecosistema cultura-educació.
-
El CIP actualment aplega al voltant de 150 entitats, entre cooperatives, fundacions, consorcis, empreses, equipaments públics, ONG’s i institucions d’àmbits molt diversos. El CIP esdevé en sí mateix un model de pràctica i node de connexió entre educació i cultura des de la seva accepció més àmplia. Les propostes de les entitats, amb les seves particularitats i experteses, permeten complementar l’acció educativa dels centres educatius.
Per conèixer qui forma part del CIP pots clicar aquí
-
Ets una entitat cultural que fa acció educativa i vols ser membre del CIP?
Trobaràs els requisits i el formulari aquí
-
Consulteu la Memòria 2023-2024 del CIP aquí
EIXOS
-
El CIP funciona com a node articulador, crea espais de reflexió on les entitats connecten, estableixen aliances, comparteixen experiències i s’inspiren mútuament per transformar la cultura i l’educació de la ciutat. El model únic del CIP permet crear vincles entre institucions i aprenentatge que, de retruc, milloren la qualitat pedagògica de les propostes culturals i educatives de la xarxa.
-
El CIP és un espai de generació i intercanvi de coneixement en relació a l’ecosistema cultura-educació, així com també és un espai d’innovació i recerca.
Genera formacions, ofereix espais d’aprenentatge i comparteix recursos per a enriquir la pràctica educativa i cultural.
Descobreix la col·lecció Eines CIP:
- Eines 1: Orientacions per a la reflexió educativa en xarxa, aquí
- Eines 2: El potencial transformador de les entitats, aquí
- Eines 3: Disseny d’itineraris educatius, aquí
- Eines 4: Com elaborar el Projecte Educatiu d’una entitat cultural, aquí
Per conèixer les publicacions, estudis i la Col·lecció d’Eines CIP, clica aquí
-
El CIP assegura l’excel·lència de les propostes educatives de la xarxa mitjançant el Segell de Qualitat i les aliances amb la universitat, actualment amb la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport de Blanquerna-URL i anteriorment amb la Universitat de Barcelona i la Universitat Oberta de Catalunya.
Podeu conèixer quines són les dimensions del Segell de Qualitat aquí
El CIP també garanteix la qualitat de l’acció educativa que desenvolupen les entitats i equipaments membres gràcies a l’acompanyament pedagògic, formacions i trobades que permeten assegurar que les propostes educatives que gaudeix l’alumnat tinguin coherència amb el sistema educatiu, les innovacions pedagògiques i la societat actual.
-
L’equitat i la garantia d’accés a la cultura és una de les funcions de servei públic del CIP que permet ampliar les possibilitats d’aprenentatge a través de les Gratuïtats-CIP, un programa on les entitats refermen la seva corresponsabilitat social oferint places gratuïtes de la seva oferta de pagament per fer activitats a centres en situació de vulnerabilitat.
Per fer qualsevol consulta podeu contactar amb: cip.gratuitats@bcn.cat
-
El CIP és un referent en la difusió i prescripció d’activitats culturals i educatives, posant en valor la tasca d’entitats membres a través del Programa d’Activitats Escolars (PAE). Els equips docents poden trobar propostes educatives que poden filtrar per etapa educativa (des de petita infància fins a CFA) i per àmbits com art i cultura, valors i ciutadania, llengua i plurilingüisme, ciència i sostenibilitat...
Podeu conèixer l’oferta aquí
Més informació a: cip.pae@bcn.cat
DIÀLEGS CIP
Sense diluir o difuminar el sentit i trets distintius del CIP, s’ha impulsat un procés d’escolta i consens amb diferents agents per orientar-lo cap a una identitat més porosa que li permeti obrir-se a noves realitats. Aquest procés s’ha anomenat DIÀLEGS CIP.
Durant el curs 2022-23 s’organitza aquest procés, on s’entrevista a persones amb responsabilitat directiva i política i es convoquen sis taules de treball.
Es convida a persones, escollides per representar mirades i postures diferenciades: membres i equipaments del CIP, direccions de centres educatius, Consorci d’Educació de Barcelona (CEB), Àrea de Drets Socials, Direcció d’Educació, Pla de Barris, CRP, IMEB, Districtes, Àrea d’Innovació, programes i formació, Àrea d’Educació i territori, Centre Promotor de l’Aprenentatge i Servei, la Universitat de Barcelona, la Universitat Oberta de Catalunya i la Universitat Ramon Llull. Tots aquests agents debaten i contrasten diferents visions sobre aquesta realitat polièdrica que és la xarxa del CIP i el seu horitzó de futur.
Les taules de treball conclouen amb els propòsits següents:
- Major obertura i inclusió: Permetre la incorporació de més agents i redefinir les relacions entre les entitats membres.
- Agent de referència: Esdevenir un espai central i significatiu en com s’estableixen les relacions entre cultura i educació i en la concepció de ciutat que educa i que impulsa els Drets culturals.
- Vincles: Establir vincles tant a nivell interadministratiu (entre el sistema educatiu i el sistema cultural) com a nivell de la relació dels agents membres amb el seu entorn de centres educatius més propers.
- Equip de Governança: Nou sistema de Governança, un espai de seguiment estratègic amb una major participació de cultura, educació i universitats.
- Actes oberts: Formacions, xerrades i jornades sobre cultura i educació obertes a la ciutadania, específicament a gestors culturals i professionals de l’àmbit educatiu.
Tots aquests propòsits es desenvolupen des de diferents eixos de treball i configuren un nou Pla de treball pel CIP, des d’on s’aborden temes com la identitat, l’espai de relacions, la generació de coneixement, la garantia de qualitat i d’equitat, així com la comunicació i l’avaluació.
Per conèixer en detall les accions generades, es pot accedir al Pla de treball aquí
