El CEMB proposa definir la complexitat de zona per dotar-la de recursos i redistribuir-los equitativament entre els centres
El Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) té establerta com a comissió de caràcter estructural la Comissió de Treball sobre Planificació Educativa amb l’objectiu que en cada curs escolar es pugui analitzar i incidir en diversos aspectes relacionats amb el disseny de l’oferta educativa a Barcelona.
En el curs 2023-2024 s’han abordat concretament els resultats de les transformacions integrals de centres, la relació entre els projectes específics, l’equivalència entre centres educatius, i la situació de l’equitat a la ciutat cinc anys després de la posada en marxa del Pla de xoc contra la segregació. Fruit d’aquests debats s’han generat una sèrie de reflexions i propostes que busquen lluitar contra la segregació escolar i garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats.
Les principals propostes que es recullen en l’informe final de la Comissió tenen a veure amb la promoció de la xarxa educativa de zona. Es considera que, més que de complexitat de centre, caldria parlar de complexitat de zona, amb la corresponent dotació de recursos que hi van associats. Uns recursos que s’haurien de redistribuir equitativament dins de cada zona tenint en compte els equilibris en el seu conjunt, en benefici de l’equivalència entre centres.
En aquesta línia, també es proposa que es promoguin col·laboracions i accions de corresponsabilitat entre la xarxa educativa de la zona, cosa que facilitaria que els centres educatius d’un mateix territori es coneguin, comparteixin recursos i duguin a terme projectes i actuacions conjuntament.
Per tal de garantir la igualtat d’oportunitats, des de la Comissió s’aposta per repensar el sistema de portes obertes des d’una visió cooperativa i no competitiva, així com per assegurar l’equitat en les activitats extraescolars dels centres educatius.
Pel que fa a la lluita contra la segregació escolar, es demana garantir una distribució equilibrada de l’alumnat de matrícula continuada, ampliar la permeabilitat de les zones educatives i facilitar suports als centres educatius per acollir alumnat i famílies vulnerables.
Els membres de la Comissió de Planificació Educativa del CEMB participen també en la Comissió de Participació en la Programació de l’Oferta Educativa de Barcelona. Per aquest motiu, les sessions de la Comissió han treballat en la definició d’uns criteris que orientin la planificació educativa de la ciutat i perquè es tinguin en compte en les taules de planificació educativa de cadascun dels districtes de la ciutat. Des de la Comissió es demana també que s’estableixi una sessió de retorn de com s’implementen les accions proposades després de les reunions de les taules de planificació educativa dels districtes.
Consulta l’informe final de la Comissió de Treball de Planificació Educativa