El plenari del CFPB aprova el Pla de Treball del curs i debat sobre les dades de matrícula i l’FP Dual Ocupacional
El Consell de la Formació Professional de Barcelona (CFPB) va celebrar el 18 de novembre el seu primer plenari del curs, on va aprovar el Pla de Treball del curs 2025-2026, que inclou 15 línies de treball i 49 propostes d’actuació i que dona continuïtats als dos plans anteriors.
Les línies internes se centren en la qualitat dels espais de participació, la comunicació amb membres i ciutadania, la consolidació del CFPB com a òrgan de referència, l’articulació amb altres consells educatius i l’intercanvi amb consells territorials d’FP. Les línies externes, en canvi, aborden la promoció i difusió de l’FP, l’equitat i inclusió, l’ús del català, la inserció laboral, l’orientació professionalitzadora, la prospecció de necessitats, la dualització i la internacionalització.
El Pla de Treball inclou també els dos grups de treball del CFPB, que s’engegaran al llarg del curs: el de Planificació de l’oferta de l’FP, que es manté de caràcter estructural, i el d’FP a distància. El grup de Planificació farà seguiment de l’oferta pel curs 2026-2027 i del desplegament del Pla d’Ensenyaments Professionalitzadors del Consorci d’Educació de Barcelona. A més també posarà el focus en el balanç dels desplegament de l’oferta publica i privada dels CFGB.
Pel que fa al grup d’FP a distància, centrarà la seva atenció en aquest àmbit que, segons l’Informe d’Oportunitats Educatives, ha experimentat un creixement notable en els darrers cursos, especialment en el sector privat. Es tracta d’un fenomen que transcendeix l’àmbit local i s’estén al conjunt d’Espanya, tot i que a Catalunya l’increment ha estat superior al de la resta de comunitats autònomes. El moment és oportú per impulsar el debat, ja que el Departament està treballant en una regulació sobre aquesta modalitat.
Més enllà del Pla de Treball, durant la sessió, Alèxia Malivern, del Consorci d’Educació de Barcelona, va presentar l’informe sobre l’oferta i matrícula d’FP del curs 2025-2026, destacant el fort creixement de l’oferta pública. Malivern va assenyalar reptes com la masculinització i feminització de certes famílies professionals, l’existència de places vacants i persones no assignades i la necessitat de tenir en compte que Barcelona és un pol d’atracció d’alumnat de fora de la ciutat.
Per la seva banda, Miquel Carrión, de la Subdirecció d’Ocupació Juvenil i Qualificació Professional del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) va exposar un informe sobre FP Dual Ocupacional, subratllant que l’FP Dual es presenta com una alternativa estratègica a les dificultats de les empreses per trobar professionals qualificats. Tot i això, va destacar que encara té una aplicació limitada per manca de coneixement i reticències empresarials. L’objectiu és consolidar un model estable, amb subvencions progressives i amb un paper clau dels organismes intermedis com els gremis i associacions empresarials per actuar com a pont entre centres formatius i teixit empresarial.
Per últim, en el plenari també va aprovar l’actualització dels posicionament en matèria de planificació de l’oferta d’FP a la ciutat, amb especial atenció als Programes de Formació i Inserció (PFI) i als Cicles Formatius de Grau Bàsic (CFGB).
Pel que fa als PFI, el posicionament reconeix les millores introduïdes pel Departament d’Educació i Formació Professional en la tramitació de subvencions, que han permès avançar els terminis respecte al curs anterior. Tot i això, sol·licita que el curs 2026-2027 s’unifiqui el calendari d’admissió i inici de classes entre tots els centres, públics i privats autoritzats, per evitar desigualtats en l’accés de l’alumnat. A més, insta el Departament a desplegar el Decret llei 13/2025, que obre la porta a establir concerts educatius per als PFI, amb l’objectiu de substituir el sistema de subvencions per un finançament estable i regular.
En relació amb els CFGB, se celebra l’increment del 40% de places públiques a Catalunya i la posada en marxa d’un pla pilot amb 500 noves places en centres concertats, quatre dels quals a Barcelona. Tot i així, el posicionament adverteix que la continuïtat d’aquesta oferta privada depèn de l’avaluació del projecte i demana al Departament consolidar les places creades i ampliar-les en els propers cursos, per garantir que els joves que opten per aquesta via tinguin assegurada la seva trajectòria formativa.