Educació o barbàrie (V cicle de debats “En Clau d'Educació”)
Organitza el Consell Educatiu Municipal de Barcelona, el Consell de l’FP de Barcelona i el Consell de la Joventut de Barcelona.
Amb la col·laboració d’El Born-Museu d'Història de Barcelona (MUHBA).
Amb el lema "Educació o barbàrie", reivindiquem l’educació com a escola de ciutadania. Una educació que no només transmet coneixements, sinó que forma persones capaces de viure i conviure en societat, perquè puguin participar activament en societats complexes i incertes com les actuals i en transformació contínua.
Una educació que ajuda a adquirir els hàbits de convivència democràtica i respecte mutu, que, alhora, promou el desenvolupament de la solidaritat i fraternitat entre les persones, especialment vers les que es troben en situacions més vulnerables, i contribueix a suprimir qualsevol discriminació i desigualtat social, vetllant pel bé comú.
Activitat gratuïta
Cal inscripció prèvia fent clic al botó que trobareu a la descripció de cada sessió.
SESSIONS
-
Cada cop més enquestes apunten a una desafecció de la ciutadania amb la democràcia i una tolerància més gran vers sistemes autoritaris en determinades circumstàncies. Aquest no és un fet localitzat a Catalunya o Espanya, amb una democràcia relativament jove, és una tendència que es repeteix a països amb democràcies més consolidades.
En aquesta sessió analitzarem aquest context de debilitament democràtic, d’ascens de formacions polítiques d’extrema dreta i de proliferació dels discursos d’odi, així com dels processos i mecanismes que condueixen a aquesta realitat.
En definitiva, explorarem quin és el context polític i social en què es desenvolupa la pràctica educativa avui dia.
Lloc: El Born-Museu d'Història de Barcelona (plaça Comercial, 12)
Ponent:
-Pablo Simón Cosano, doctor en Ciències Polítiques per la UPF i comentarista polític. Professor a la Universitat Carlos III de Madrid.
Conducció:
-Milagros Pérez Oliva, periodista d’El País i premi Nacional de Periodisme 2006
-
La democràcia autèntica requereix dues formes d’aprenentatge en les quals l’escola pot exercir un paper essencial: “pensar per un mateix” i “construir a partir d’allò comú”. En aquesta sessió volem reivindicar el paper de l’educació com a mecanisme per promoure la llibertat, els drets humans i el pensament crític, diferenciant educació d’adoctrinament.
Catalunya té una llarga tradició de lluita per la democràcia a través dels moviments de renovació pedagògica, que ens pot servir de referent per als reptes presents.
Lloc: El Born-Museu d'Història de Barcelona (plaça Comercial, 12)
Ponents:
-Enrique Díez Gutiérrez, doctor en Ciències de l’Educació, llicenciat en Filosofia, diplomat en Treball Social i Educació Social. Professor titular de la Facultat d’Educació a la Universitat de Lleó. Autor del llibre Pedagogía antifascista (Ed. Octaedro, 2022).
-Assumpta Baig, presidenta de la Fundació Marta Mata. Mestra i exdiputada al Parlament de Catalunya. És membre de l'Associació de Mestres Rosa Sensat, ha col·laborat a la revista pedagògica Perspectiva escolar.
Conducció:
-Milagros Pérez Oliva, periodista d’El País i premi Nacional de Periodisme 2006
-
Els centres educatius desenvolupen la seva tasca en contextos de molta complexitat i molta exigència. Malgrat això, molts centres es plantegen com aprofundir en els valors democràtics des de la seva pràctica diària. En aquesta sessió comptarem amb una taula d’experiències que aborden aquest repte des de diferents aproximacions: la democratització del centre, els projectes de vinculació amb el territori o la memòria històrica.
Lloc: El Born-Museu d'Història de Barcelona (plaça Comercial, 12)
Taula d'experiències amb:
-Pau Gaitán i Anna Gaja, “Educant en democràcia”, Institut Escola Castellterçol, Castellterçol
-Marta del Campo, “Educar en participació en contextos de màxima complexitat”, IE La Mina, Sant Adrià de Besòs
-David González, “Educar en democràcia des de la memòria històrica”, European Observatory on Memories (EUROM)
Conducció:
-Milagros Pérez Oliva, periodista d’El País i premi Nacional de Periodisme 2006
-
Aquesta sessió inclourà experiències educatives creades des de l’educació no formal i que interactuen amb l’àmbit escolar, que aborden la lluita contra els discursos d’odi i la defensa dels valors democràtics des de diferents perspectives.
Lloc: Espai Jove La Fontana (Gran de Gràcia, 190)
Taula rodona amb:
-Versembrant: és una escola popular itinerant; un projecte que pretén fomentar la consciència crítica del jovent, mitjançant l’art urbà i el hip-hop. Desenvolupen tallers de rap, de producció i d’arts plàstiques (sobre racisme, xenofòbia, sexisme…), aspiren a posar l’estètica al servei de la crítica, en un procés creatiu del qual els protagonistes no són els talleristes sinó aquells que creant i repensant el seu entorn s’autotransformen en el procés. Versembrant és filosofia de la praxi feta rap.
- Verifica’t: associació sense ànim de lucre amb l’objectiu de lluitar contra la desinformació i la manipulació a internet, perquè creuen que una societat més ben informada és més crítica, més sana i més democràtica.
- Esplais Catalans: és una associació d’esplais laica i progressista que treballa des del voluntariat per a la transformació social. A Esplais Catalans l’esplai esdevé una escola de ciutadania per a infants, joves, famílies, monitores i monitors; una forma d’educació popular. Fan promoció de la igualtat, la llibertat, la participació associativa, l’educació ambiental i els drets dels infants. La darrera edició de formació per a monitores, l’Escola d’Esplac 2025, ha tingut com a objectiu exposar que l’antifeixisme és cosa de tots els qui defensen el dret a viure una vida digna i s’ha titulat “Esplais antifeixistes: educant en valors, lluitant contra l’opressió”.
Conducció:
-Jordi Mir, professor del Departament d’Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra i de la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona. La seva investigació i docència se centren en la història de les idees, la filosofia moral i política, i l’actuació i el pensament dels moviments socials.