El coneixement matemàtic permet començar a comprendre l'estructura del món i estructurar la ment dels infants, així com augmentar la seva capacitat per raonar i interpretar el món que ens envolta.
Ja fa uns cursos que membres del claustre de l'escola estan aprofundint en l'especialització del treball de les matemàtiques amb infants dels 0 als 8 anys, gràcies a formacions oferides des del CESIRE (Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i Recerca Educativa). Tan gran ha sigut la motivació que aquest darrer curs elles mateixes s'han animat a ser les formadores encarregades d'explicar com aprenen matemàtiques els infants durant el primer cicle d'educació infantil.
Us deixem un petit tast...
Els fets matemàtics són presents en la majoria de les situacions de l'escola bressol, només cal que els educadors tinguem sempre a punt les ulleres amb mirada matemàtica per poder extreure'n el màxim profit possible. Aquestes situacions fan referència a les estones de joc però també a les estones d'hàbits i rutines (fil conductor del dia a dia a l'escola).
En aquesta primera etapa d'aprenentatge (0-3 anys) és quan s'inicien les exploracions que acosten als infants a la descoberta de la noció de les diferents qualitats i funcionalitats dels objectes, la quantitat en la qual es presenten, les seves formes i la seva situació en l'espai. En els seus jocs descobreixen, de forma informal i lúdica, que els objectes estableixen relacions entre ells, s'agrupen, es mouen, es projecten, es transformen...
Les propostes educatives que oferim a l'escola permeten als infants fer els primers aprenentatges matemàtics intuïtius però absolutament necessaris per poder fer connexions amb les matemàtiques més formals que aprendran a nivells superiors.
Els educadors són els responsables de programar i organitzar aquestes propostes, les quals han de promoure processos de manipulació, d'experimentació, d'emissió d'hipòtesis i de construcció de projectes, la cooperació entre iguals i l'expressió i reflexió. Són els adults els que han d'aprofitar els moments espontanis de la vida quotidiana provocant petits conflictes cognitius, verbalitzant les situacions juntament amb els infants o bé, simplement, deixant fluir les situacions i les idees.
A continuació, i en format visual, us deixem alguns exemples de diferents situacions en què les matemàtiques són presents. Sou capaços de posar paraules al que està passant a cada fotografia? Recordeu posar-vos les ulleres matemàtiques per descobrir els continguts matemàtics que s'estan treballant!