Conclusions i ponències

Hem celebrat avui la 22ena edició del Fòrum Barcelona de seguretat viària amb la satisfacció de compartir un any més aquesta trobada referent en l’àmbit de la sensibilització, l’anàlisi i la divulgació formativa en temes de seguretat i mobilitat.

Pel que fa les conclusions de la jornada i a partir del debat que ha sorgit volem recollir la idea de reflexionar sobre la generació d'espais tranquils i segurs a partir del foment d'un urbanisme inclusiu, adaptat a totes les edats i a la pacificació del trànsit. Prenem com a exemple la filosofia de les Ciutats 8 80; si es creen excel·lents ciutats per a infants de 8 anys i per a adults de 80, es creen ciutats per a tothom, on totes les persones se sentin còmodes. Es tracta de fer realitat un disseny urbà participatiu que atorgui igualtats d’oportunitats i cohesió social. Fer un bon ús dels carrers i parcs com a magnífics espais per promoure una mobilitat sostenible per moure’s a peu, en bici i en transport públic.

D’altra banda, volem expressar la conveniència de fer realitat un profund canvi en les actituds i valors dels usuaris de la mobilitat. Una mobilitat sostenible també ha de ser una mobilitat segura. En aquest sentit, sembla contrastat per les dades d'accidentalitat i l'anàlisi de les actituds i comportaments segons el gènere que les dones són més prudents i menys agressives a l'hora de moure's, sobretot com a conductores. Proposem “ feminitzar” la conducció, tal i com s’ha reflectit en una de les ponències, com a una estratègia col·lectiva per "tranquil·litzar" la mobilitat i millorar i la seguretat viària en els espais urbans compartits.

Respecte als accessos als nuclis urbans, un dels objectius del Pla Estratègic de Seguretat Viària 2014-2020, és el d’impulsar un espai continu de seguretat viària (zones urbanes i interurbanes) on la creació d’entorns de mobilitat segura contempli una visió transversal. És necessari garantir la seguretat viària no només en les zones interurbanes i urbanes sinó també en les zones de transició: trams periurbans i travesseres. Com s’ha indicat, destaca la importància d’incidir en el comportament dels conductors en entrar en aquestes zones ja que aquests han de disminuir la velocitat dels vehicles al passar d’una zona interurbana a una periurbana. Per a aquesta transició es disposa d’elements com la senyalització, els reductors de velocitat, la il·luminació d’aquests trams i la planificació urbanística.

La convivència requereix una acceptació de la visió zero en accidentalitat. I això implica adaptar les regles de convivència a l'espai públic a aquesta visió. El disseny de les infraestructures i la gestió de la mobilitat han d'estar enfocades a evitar punts de conflicte, i per tant, els accidents. Reclamem la necessitat d’una resposta integral a les víctimes i als seus familiars, una atenció professional psicològica i jurídica des de la sensibilitat i la proximitat.

La sostenibilitat en matèria urbana demana la convivència pacífica de tots els mitjans de transport, respectant sobretot els vianants, ja que són els que més vulnerabilitat porten associada. Cal apostar per ciutats pensades per a les persones, on aquestes, ciclistes, i altres usuaris de la via, puguin desplaçar-se amb seguretat, comoditat i respecte; repensar la ciutat per a tothom, compartir la gran multiplicitat d’usos ciutadans per afrontar una mobilitat creixent i diversa sense hipotecar la qualitat de vida i el medi ambient.

Agraeixo personalment i en nom de tothom, l’aportació del Sr. Guillermo Peñalosa, la seva bona predisposició a treballar plegats tan pel que fa a la conferència del Fòrum d’avui, així com en les diferents sessions d’ahir amb tècnics municipals, agents de la Guàrdia Urbana i col·laboració amb universitats.

Democratitzar els carrers és desenvolupar el sentit de comunitat i de pertinença. Hem d’afavorir la consciència social i la salut pública mitjançant l’ús intel·ligent de l’espai públic amb la complicitat ciutadana i la voluntat política. La convivència a la ciutat esdevé, aleshores, l’eix fonamental de les polítiques en matèria de seguretat viària.


Convivència i Seguretat viària, un repte compartit

25 de novembre de 2015

Espai Francesca Bonnemaison - Sant Pere Més Baix, 7 (08003 Barcelona)