Barcelona Cultura

Col·lecció

singulars

Esdeveniments de la història Anterior |   Article 9 de 12   | Siguiente

Una de clàssics, el Pony Express

Una de clàssics, el Pony Express

"Es busquen homes joves, prims i resistents menors de divuit anys. Genets experts que estiguin disposats a arriscar la seva vida diàriament. Preferiblement orfes"

Pony_ExpressPony Express, esdevé el primer servei de missatgeria urgent de la història. Per fer-nos una idea de la duresa de la feina, res millor que llegir un anunci que apareix a la premsa americana l’any 1859.

La Central Overland California and Pike’s Peak Express Company publica la següent oferta laboral: “Es busquen joves, prims i resistents menors de 18 anys. Experts genets disposats a arriscar la seva vida diàriament. Preferiblement orfes.”

La ruta del Pony Express és la més recordada i mítica de tota la història dels Estats Units d’Amèrica. Amb seu a Saint Joseph, ciutat de Missouri limítrof amb Kansas, la companyia es comprometia a enllaçar Missouri i San Francisco en menys de deu dies, és a dir, quinze dies menys que les diligències d’aquell moment. El Pony Express és una de les llegendes més perdurables de l’oest americà, aquella època fascinant en què una nació s’inventava a si mateixa.

Des del 1857 el mitjà de transport més ràpid per recórrer el camí de Missouri a Califòrnia era la línia de diligències de la Butterfield Overland Mail, cobrint el trajecte entre Sant Lluís i Sant Francisco amb un temps total de vint-i-cinc dies. Cal no oblidar-nos que abans del 1857 tot el correu federal cap a Califòrnia, estat membre de la Unió des de 1850, feia la següent ruta: s’enviava per vaixell fins a Panamà, creuava per terra l’istme continental i s’embarcava de nou amb destinació a Califòrnia.

La ruta de la companyia Butterfield Overland Mail recorria Arkansas, Oklahoma (llavors Territori Indi), Texas, Nou Mèxic i finalment, Califòrnia. Se la coneixia com la Ruta sud, amb gairebé mil quilòmetres més que l’anomenada Ruta central, que cobria el trajecte a través de Utah i Nevada.

L’any 1859 el govern va anunciar una concessió per a cobrir la ruta. Aquesta excel·lent oportunitat va ser aprofitada per William H. Russell, William B. Waddell i Alexander Majors que van llançar-se per ella oferint un servei de correu que garantia el lliurament en només deu dies.

pony express foundind picture

Retrat dels fundadors. Webgrafia: http://www.michaellamarr.com/

Els tres socis van decidir crear la companyia Pony Express l’any 1860 per optar a la concessió de la ruta central de correu. El recorregut, una mica més de tres mil quilòmetres, creuava a través grans extensions planes, muntanyes i deserts.

Tot el trajecte estava cobert íntegrament a cavall al galop, fet que obligava a canviar d’animal cada quinze o vint quilòmetres. Això implicava preveure gairebé dos-cents relleus i, concretament, cent noranta punts on el genet pogués canviar de cavall. Però no només l’animal s’havia de substituir, cada cinc o sis postes era el mateix genet el que era canviat. De fet, la quadra que la companyia va adquirir per al servei superava el mig miler de caps. Un nombre similar de genets acabaria treballant per a la Pony Express.

Aventures, experiències i històries de vida fascinants que augmentaven la llegenda d’aquests genets, fet que els comportava haver d’arribar als punts abans del temps previst. Fins i tot es feien apostes sobre l’hora que passarien per determinats pobles. Perviuen fins avui dia moltes històries de quan s’arriscaven a travessar territoris indis durant la seva travessia.

William_Notman_studios_-_Sitting_Bull_and_Buffalo_Bill_(1895)_edit

Buffalo Bill al costat de Toro sentado. Font: Wikipedia

Entre els genets més famosos del Pony Express en destaca un, William F. Cody. Segurament pel nom no us sona, però si parlem de Buffalo Bill la cosa canvia. Després de les primeres feines per a la companyia, la seva trajectòria professional estaria més dirigida cap al món de l’espectacle. Cal reconèixer que la seva fama ha potenciat en gran part l’existència del servei de correu exprés.

Però el final de la ruta Pony Express no tardaria a arribar, divuit mesos després del seu començament. Malgrat haver demostrat que la ruta central podia cobrir-se en un temps rècord, el 22 d’octubre del 1861 va entrar en funcionament el telègraf transcontinental. I dos dies més tard es va anunciar el tancament de la ruta.

Però mai abans, un servei de correu havia ajudat a modelar i forjar la personalitat d’una nació que integrava en el seu imaginari col·lectiu un símbol del caràcter americà. L’epopeia de la conquesta de l’oest va viure amb el Pony Express un dels seus capítols més emocionants i llegendaris, i va apropar a cop de galop les dues costes dels Estats Units d’Amèrica.

La col·lecció Marull disposa de dos segells commemoratius d’aquest llegendari servei de correu exprés. El primer segell nord-americà de correu ordinari que no feia referència a un president dels EUA, emès l’any 1869. I al costat, el de la dreta, emès l’any 1939 que commemorava el 80è aniversari de la creació d’aquesta companyia mítica, el Pony Express.

MGPB-051970-1024x704