Muntadas. Con/Textos III
Anna Dot, Anne-Marie Duguet, Jorge La Ferla, Pablo Santa Olalla i Victoria Sacco
06.10.2020
Presentació del llibre Muntadas. Con/Textos III. Una antologia crítica, el tercer volum d’una sèrie de llibres que, des del 2002, ha compilat gran part de la teoria crítica generada a l’entorn dels projectes de Muntadas.
Aquesta publicació s’emmarca en el quaranta aniversari de La Virreina Centre de la Imatge (1980-2020) i dialoga amb l’exposició “Instal·lacions / Passatges / Intervencions”, que l’any 1988 va obrir, per primera vegada en molt de temps, el passatge que comunica La Rambla amb el Mercat de La Boqueria, explorant l’arquitectura física e institucional de La Virreina.
Muntadas Con/Textos III suposa un nou episodi pel que fa a la tasca, sempre necessària, d’interpretar i investigar l’art, cosa que sembla absolutament adient en el cas de Muntadas, que tants de projectes ha dedicat a les formes d’interpretació i recerca.
Anna Dot (Vic, 1991) és una artista catalana resident a Torelló i doctora en Traducció per la Universitat de Vic (2019). Compagina la recerca artística amb la docència, i és membre de l’equip directiu de l’Escola d'Arts Plàstiques de Torelló. El seu treball, representat per Bombon Projects, de Barcelona, es centra en l’estudi de la traducció i els actes comunicatius, i dedica una atenció especial als processos de lectura i escriptura més enllà dels límits lingüístics.
Anne-Marie Duguet és professora emèrita de la Universitat Paris 1 Panthéon-Sorbonne i crítica d’art. Entre les seves publicacions es troben Vidéo, la mémoire au poing (1981), Jean-Christophe Averty (1991) i Déjouer l'image. Créations électroniques et numériques (2002). Ha comissariat diverses exposicions, com ara "Thierry Kuntzel" (1993) o "peter campus" (2017) para el Jeu de Paume en París, així com "Jean-Christophe Averty" (1991) a l’Espace Electra de París i "Máquinas de sonreír" (2006) a l’Akademie der Künste de Berlín. Des del 1995 és la directora i editora de la sèrie "anarchive", que aplega els artistes Muntadas, Michael Snow, Thierry Kuntzel, Jean Otth, Fujiko Nakaya, Masaki Fujihata i Peter Campus (www.anarchive.net). Va rebre el Premi Internacional d’Històries de Media Art el 2019.
Jorge La Ferla és investigador en arts i mitjans audiovisuals, amb experiència en l’àmbit acadèmic en l’àrea d’arts audiovisuals, cinema, vídeo, televisió, noves tecnologies i instal·lacions. És professor titular en la Universidad del Cine i cap de càtedra a la Universitat de Buenos Aires. Es programador, curador d’exposicions i mostres de cinema, vídeo, instal·lacions i nous mitjans, a Europa, Amèrica Llatina i Orient Mitjà. Va ser el coordinador acadèmic dels Seminaris de Vídeo, Cinema i Multimèdia Experimental organitzats per les fundacions Antorchas, Lampadia i Vitae juntament amb les fundacions Rockefeller i MacArthur, per a realitzadors de multimèdia, vídeo i cinema experimental d’Amèrica Llatina, i també va ser el director artístic de les deu edicions de las Muestras EuroAmericanas de Cine, Video y Arte Digital, organitzades per la Universitat de Buenos Aires, el Centro Cultural de España, l’Ambaixada de França, l’Institut Goethe i l’Espacio Fundación Telefónica. La Ferla és compilador i editor de publicacions d’arts i mitjans, amb quaranta títols entre 1991 i 2019, entre els quals hi ha Muntadas. Con/Textos (2002) i Muntadas. Con/Textos II (2007).
Pablo Santa Olalla és col·laborador habitual i arxiver en l’Associació Arxiu Muntadas. Centre d'Estudis i Recerca (ARXIU/AM). Com a investigador d’història i teoria de l’art, acaba de finalitzar una tesi doctoral sobre xarxes relacionals entre els conceptualismes artístics d'Amèrica Llatina i Espanya, en el marc del grup de recerca Art Globalization Interculturality (AGI) i el Proyecto de Investigación Modernidad(es) Descentralizada(s) de la Universitat de Barcelona. Aquí ha estat contractat com a investigador en formació, i imparteix Llenguatges Artístics en el grau d’Història de l’Art. També s’interessa en la gestió cultural i el comissariat. Treballa en la fàbrica oberta de creació analògica La Escocesa, al Poblenou de Barcelona, i recentment ha organitzat l’exposició “Muntadas / Silveira. Diálogos. Mundo, Arte, Vida” a la Fundação Vera Chaves Barcellos i la galeria Bolsa de Arte, a Porto Alegre (Brasil). La seva darrera publicació, realitzada juntament amb l’artista i investigadora Anna Dot, és el capítol “Noise Management in the Archival Ecosystem”, publicat a The Routledge Companion to Digital Humanities and Art History (2020).
Victoria Sacco és llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de Buenos Aires. Posteriorment va fer el Programa d’Estudis Independents del Museu d’Art Contemporani de Barcelona i el Máster en Comissariat d’Art i Nous Mitjans de l’Escola Superior de Disseny (ESDi).
Entre el 2003 i el 2008 va coordinar l’àrea audiovisual del Museo de Arte Moderno de Buenos Aires (MAMba) i el Premio MAMba / Fundación Telefónica: Arte y Nuevas Tecnologías. A Barcelona ha treballat en producció i investigació per al MACBA, la Fundació Antoni Tàpies, la Fundació Joan Miró, la Fundació Quo Artis i l’Associació Arxiu Muntadas Centre d’Estudis i Recerca (ARXIU/AM). És col·laboradora del festival de vídeo LOOP i professora a l’Escola Superior de Disseny (ESDi). S’ha encarregat de la selecció de textos i la coordinació editorial de Muntadas. Con/Textos III, publicat per La Virreina Centre de la Imatge i l’Ajuntament de Barcelona.