El Museu de la Música de Barcelona posa el focus en les dones pioneres en l'experimentció sonora
Barcelona, a 18 d’abril de 2023.- El Museu de la Música de Barcelona continua desplegant la seva programació a través de cicles i iniciatives diverses. En aquest sentit, aquesta setmana l’equipament barceloní proposa reivindicar la figura d’un seguit de dones que han estat pioneres en l’experimentació sonora a través de la mostra “PIONERES. [D]’ones i experimentació sonora” que s’inaugurarà aquest dijous, 20 d’abril, a les set de la tarda a l’Espai 4 del Museu, amb una conversa a càrrec de la comissària de l’exposició, Haize Lizarazu, i les artistes Anna Bofill, Mercè Capdevila, Eli Gras i Barbara Held.
La mostra, que es podrà veure fins el 24 de setembre vinent, reuneix algunes de les protagonistes de l’escena experimental a Barcelona. En aquest sentit, les compositores Anna Bofill i Mercè Capdevila marquen el punt de partida com a pioneres en el camp de l’electroacústica a la dècada dels setanta. Ja fora de les parets dels laboratoris sonors, l’escena underground i experimental de la capital catalana s’ha nodrit gràcies a les aportacions de creadores com Rosa Arruti (Nad Spiro), Barbara Held o Eli Gras; qüestions, totes elles, que s’aborden en el context de l’exposició.
Com a part integrant de la mostra, el Museu de la Música i el Centre Robert Gerhard presenten la projecció del film documental “Sisters with Transistors”, que s’articula a partir d’una narrativa sovint ignorada per bona part de la historiografia i de les institucions acadèmiques i que no és altra que la bastida per les pioneres de la música electrònica del segle XX. Des de Clara Rockmore, Daphne Oram o Wendy Carlos fins a Éliane Radigue o Maryanne Amacher, el documental proposa un viatge fascinant explicat per les mateixes protagonistes a partir de material d’arxiu. El documental es podrà veure durant tota la durada de l’exposició en el mateix espai de la mostra.
En paraules del director del Museu de la Música, Jordi Alomar, l’interès de la proposta rau principalment en “visibilitzar un àmbit de la creació musical i sonora doblement menystinguda, tant pel fet de ser pràctiques artístiques radicalment independents i als marges dels circuits institucionals i comercials, com pel biaix de gènere existent”.
Per últim, les accions organitzades pel Museu de la Música en el marc d’aquesta exposició es complementen amb el concert que tindrà lloc aquest dissabte, 22 d’abril, a les vuit del vespre (Sala Oriol Martorell), a càrrec de la compositora Éliane Radigue i l’Ensemble Dedalus i que s’inclou dins la programació del cicle Sampler Sèries de L’Auditori. “Occam Océan/L’oceà d’Occam” és el títol de l’obra de la compositora francesa (estrena nacional) que dona títol a un concert que també inclou l’audició (igualment estrena nacional) de la peça de la compositora Catherine Lamb “Overlays Transparent/Opaque”. Pel que fa a “L’oceà d’Occam”, és una composició basada en l’aigua que posa l’èmfasi en la seva existència cíclica i fluïdesa constants. Des d’un control hiperprecís i detallista del so, amb l’anar i tornar dels solos dels intèrprets, la peça cerca la percepció micrològica de les variacions de la vibració. L’accés a la inauguració de la mostra és gratuïta (cal sol·licitar invitacions a reservesmuseu@auditori.cat ). A partir de dia 21 d’abril, tant la mostra com el visionat del documental es podran visitar amb l’entrada general al Museu. El concert d’aquest dissabte té un preu únic de 10€ l’entrada.
Per a més informació, entrevistes i acreditacions:
Premsa (premsa@auditori.cat)
+34 649 935 371 (Rut Martínez)
+34 651 669 618 (Núria Maynou)