El Museu de la Música rep la donació d’un gamelan balinès de la República d’Indonèsia
El Museu de la Música va celebrar divendres 27 de febrer l'acte d'agraïment institucional per la donació d'un gamelan per part de la República d'Indonèsia. Jordi Martí, delegat de cultura de l'Ajuntament de Barcelona, Joan Oller, director general de L'Auditori, i Romà Escalas, director del Museu de la Música van agrair a l'ambaixador de la República d'Indonèsia a Espanya, Slamet S. Musatafá, la donació del gamelan balinès al Museu de la Música, amb un acte institucional i una petita demostració sonora de l'instrument.
La presentació pública del gamelan balinès està prevista pel diumenge 22 de març, en el marc dels actes celebrats pel 10è aniversari de L'Auditori i la jornada de portes obertes del Museu de la Música. La presentació tindrà lloc d'11h a 14h a la Sala gran del Museu.
El gamelan és un conjunt instrumental d'Indonèsia, i gairebé exclusiu de les illes de Java i Bali. Tot i que aquest nom pot aplicar-se a qualsevol tipus de formació instrumental, es coneix essencialment com a gamelan a les agrupacions en les quals predominen els instruments de percussió. El gamelan del Museu de la Música, donació de l'ambaixada de la República d'Indonèsia, prové de l'illa de Bali i està format per setze instruments de percussió i una flauta "suling". La percussió és bàsicament d'instruments de metall de làmines afinades i de gongs penjats verticalment o bé disposats horitzontalment sobre un suport. Completen la formació dos tambors "kendang" de doble membrana, que són els destinats a executar la part rítmica de les interpretacions.Segons la tradició de Java i Bali, cada gamelan és únic i tots els instruments que el formen han d'estar fets pel mateix constructor. Cada conjunt és un objecte personalitzat amb una afinació i timbre particular construït generalment per encàrrec i amb un destí específic. No es pot concebre la substitució o intercanvi d'un o més instruments d'un gamelan per als d'un altre ja que no sonarien afinats.
La música per a gamelan és d'una gran riquesa tímbrica. La percussió de les làmines i gongs de metall, crea una atmosfera sonora amb tants harmònics que fa que en l'audició musical predomini el color o timbre per sobre de la melodia. Podríem dir que el so del gong gran de cada gamelan, conté tots els sons de tots els altres instruments més aguts. En l'aspecte melòdic s'utilitzen dues gammes, la "pelog", de set notes, sobre la qual es formen escales o modes de cinc notes amb intervals desiguals i l'escala pentatònica "slendro" , amb intervals gairebé iguals. La música del gamelan és, en la majoria dels casos, una música funcional, reservada principalment a les grans cerimònies o vinculada a la dansa i al teatre. En tota activitat musical, la participació està sempre present, la interpretació és un fet col·lectiu i els músics generalment no són professionals. Actualment, com a conseqüència de les influències occidentals, comença a existir el concepte de concert com a centre d'interès, independentment de les altres funcions socials.