Un estudi determina que Joan Manén va ser el primer violinista en enregistrar els concerts de Beethoven, Bruch i Mendelssohn
El Museu de la Música de Barcelona ha determinat que el primer intèrpret que va enregistrar la integral de concerts per a violí de Ludwig van Beethoven, Max Bruch i Felix Mendelssohn va ser el virtuós violinista català Joan Manén (1883-1971).
Aquesta conclusió és fruit d'una recerca de quatre anys que han dut a terme des del Museu de la Música de Barcelona el seu director, Jaume Ayats, i la seva bibliotecària i documentalista, Sara Guasteví, amb la participació del sonòleg Enric Giné.
Col·laboració amb altres institucions europees
Els exemplars físics dels discos es troben repartit a diverses institucions europees. Al Museu de la Música de Barcelona conservem tres exemplars de regal del concert de Beethoven, un disc comercialitzat dels tres que completen Mendelssohn (versió de 1921), i dos dels tres de Bruch.
A Barcelona, la Biblioteca de Catalunya conserva una digitalització de les parts 3-4-5-6 (dos discos) del concert de Beethoven, però no els discos físics d’on procedeix. La digitalització de les parts 3-4 han completat els discos de regal conservats al Museu de la Música.
La Stats Biblioteket de Copenhaguen conserva la versió completa del concert de Mendelssohn, que va ser enregistrat el 1931 a Hayes, mentre que el concert de Bruch apareix complet a la Deutsche Nationale Bibliothek de Leipzig. Es tracta en aquest cas d'un enregistrament de 1921 fet també a Hayes.
Trobareu l'estudi complet en aquest enllaç.
Sobre Joan Manén
El Museu de la Música conserva un valuós fons del compositor barceloní Joan Manén (1883-1971), que també va destacar com un dels violinistes europeus més virtuosos a l’inici del segle XX. El llegat de Manén inclou, a més de partitures i manuscrits originals, el violí amb el qual, l’any 1904, va inaugurar a Berlín una reeixida trajectòria internacional com a concertista. El 1964, el mateix Manén va donar al Museu aquest violí, construït per Étienne Maire Clarà cap al 1890.
De formació essencialment autodidacta, als set anys oferí el seu primer recital de violí. Aquell recital fou l’inici d’una important carrera musical que el portà a destacades actuacions en importants centres musicals i on tocà al costat de noms com Pau Casals, Richard Strauss o Antonin Dvorâk, entre d’altres i treballà amb directors com ara Bruno Walter i Clemens Krauss.
El 1900 inicià la seva carrera compositiva amb la realització d’una extensa obra que inclou òperes, música orquestral, música de cambra i sardanes. Aquesta obra denota una forta petjada del post romanticisme germànic, en especial de la música de Richard Strauss. Des del 2011 existeix l’Associació Joan Manén que impulsa i reivindica la seva obra.