S’aproven inicialment els projectes per connectar el tramvia per la Diagonal

La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge dona llum verda a la segona fase de renovació de la Diagonal, amb la construcció del tramvia i el desdoblament del col·lector. S’actuarà en tres trams diferenciats: entre Verdaguer i el Cinc d’Oros, entre el Cinc d’Oros i Francesc Macià, i entre Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià.

Imatge virtual del tramvia en el seu pas per la Diagonal, entre la plaça del Cinc d'Oros i el Passeig de Sant Joan

Imatge virtual del tramvia en el seu pas per la Diagonal, entre la plaça del Cinc d'Oros i el passeig de Sant Joan

21/10/2025 - 17:45 h - Mobilitat i transports

El projecte executiu de la reurbanització de l’avinguda Diagonal té com a objectiu principal completar la transformació d’una de les vies més emblemàtiques de la ciutat en un eix metropolità de mobilitat sostenible, espai per als vianants i verd urbà.

La intervenció comprèn un tram de 2,8 quilòmetres i implica un àmbit de 115.000 metres quadrats. La renovació suposa incrementar en 16.000 metres quadrats l’espai de vianants, guanyar 18.900 metres quadrats de verd i destinar un total de 8.700 metres quadrats, 1.800 més que actualment, a espai pedalable, amb un carril bici bidireccional de 4 metres d’ample.

Del passeig de Sant Joan al passeig de Gràcia

En aquest tram es dona continuïtat a la reurbanització executada en la primera fase. Es renovarà tota l’avinguda de façana a façana amb el tramvia i el carril bici al tronc central, separats per un parterre. Les voreres actuals, de només 2 metres en alguns trams, s’amplien fins a 7,5 metres, amb un guany notable per als vianants.

El trànsit motoritzat es redueix a dos carrils per sentit i queda situat als laterals, de 5,2 metres, entre dues fileres d’arbres. En aquest àmbit hi haurà la parada de Diagonal – Cinc d’Oros, entre el passeig de Gràcia i el carrer de Pau Claris.

Del passeig de Gràcia a la plaça de Francesc Macià

Des de la plaça del Cinc d’Oros a la de Francesc Macià es mantindran les voreres existents, que es van renovar i ampliar el 2015. El centre de la Diagonal donarà continuïtat al tram anterior incorporant el tramvia i el carril bici, i els laterals passaran a tenir dos carrils de circulació, de manera que se suprimiran els carrils bici unidireccionals que hi discorren avui.

En aquest àmbit hi haurà dues parades de tramvia, a Balmes i Casanova. També en aquest àmbit s’habilitarà una plataforma compartida de bus i tramvia entre la via Augusta i el passeig de Gràcia.

De la plaça de Francesc Macià a l’avinguda de Sarrià

Per dur a terme la connexió amb el Trambaix es duran a terme tres intervencions de reurbanització puntuals. D’una banda, es reformarà el perímetre de la plaça per renovar-ne les voreres, posar-hi nou arbrat i modificar el carril bici bidireccional existent al voltant de tota la plaça. El pas dels tramvies es preveu per la banda de mar de la plaça.

La circulació privada d’entrada a la ciutat quedarà situada als tres carrils del lateral, amb la implantació d’un pas de vehicles que hi redirigirà el trànsit.

La connexió de les xarxes del Trambaix i del Trambesòs és un dels projectes clau de futur de la ciutat per incrementar l’oferta de transport públic i captar-hi 250.000 desplaçaments diaris que avui es fan en vehicle privat.

Mapa de la Diagonal amb els trams d'intervenció per unir el Trambaix i el Trambesòs

Mapa de la Diagonal amb els trams d'intervenció per unir el Trambaix i el Trambesòs

Imatge virtual del tramvia en el seu pas per la Diagonal, entre la plaça del Cinc d'Oros i la Plaça de Francesc Macià

Imatge virtual del tramvia en el seu pas per la Diagonal, entre la plaça del Cinc d'Oros i la plaça de Francesc Macià

Plànol de la intervenció que es durà a terme a la plaça de Francesc Macià per connectar el Trambaix i el Trambesòs

Plànol de la intervenció que es durà a terme a la plaça de Francesc Macià per connectar el Trambaix i el Trambesòs

Notícies relacionades