CRISTIANISME | Conversa "Cuncordu Codronzanesu: polifonies de tradició oral a Sardenya" #Trànsits
L’OAR ha col·laborat amb el Museu de la Música en el cicle "Trànsits, les músiques de l'esperit", en què s'ha explorat el paper que té la música en la pràctica religiosa i la vida espiritual de diverses comunitats religioses presents a Barcelona. Aquest 2023-2024, les sessions s’emmarquen a la temporada “Poder o revolta” de l’Auditori.
El cant polifònic a cuncordu és una pràctica musical de cant a cappella arrelada a l’illa de Sardenya i molt vinculada al culte catòlic. Són càntics que tenen lloc en el marc dels oficis de la Setmana Santa, acompanyant pràctiques litúrgiques i paralitúrgiques de caràcter representatiu com la crucifixió o el davallament, o bé oferint versions de composicions com el Miserere (composició del segle XVII basada en un salm musicalitzat de l’Antic Testament) o l’Stabat Mater (una seqüència gregoriana basada en un poema del segle XIII). Paral·lelament, el cant a cuncordu també es pot escoltar en misses amb significacions especials per a les confraries de les diferents esglésies de l’illa. En termes musicals, el cant a cuncordu es caracteritza per la cerca de la sonoritat acòrdica plena mitjançant una polifonia de quatre veus masculines, que es mouen en un tot compacte en un acord ben concertat i organitzat. D’aquí el nom, a cuncordu.
CONVERSA de tipus reflexiu al voltant d’aquesta pràctica. A la conversa, centrada en les particularitats dels càntics a cuncordu i la seva significació espiritual, van participar Lugiano Cossu, i Luigi Betza, maestro e tenore i baritono del grup Su Cuncordu Codronzanesu, i Maria Antonietta Muggianu, cantant d’origen sard especialitzada en música antiga a través de la interpretació històricament documentada. La moderació va anar a càrrec d’Ester Llop, professora de música i etnomusicòloga especialitzada en música oral i cant dels goigs.