L'ENTREVISTA | Saeed Sayed: "El maatam no és més que una expressió, una força, un gest que surt del cor" (ISLAM)

(BCN Acció Intercultural) Saeed Sayed pertany a la comunitat xiïta. Actualment, i des de fa cinc anys, viu a Anglaterra, encara que va viure gairebé disset anys a Barcelona. Amb ell parlem sobre l'Aixura, que se celebrarà als carrers de Barcelona a l'agost (2022).

Què significa "Aixura"? Què commemora?

L’Aixura és la commemoració del martiri de l’imam Husayn, que duen a terme les persones musulmanes xiïtes el desè dia de muharram (primer mes de l’any lunar islàmic), que consta de 30 dies. Va ser el dia en què les forces de Yazid ibn Muàwiya van assassinar cruelment al net de Muhàmmad, l’imam Husayn, i als seus 72 companys a Karbala (actual Iraq).

El dia de l’Aixura és una mostra de dol i una protesta conjunta contra l’assassinat de l’imam i contra tota mena d’opressió en què les comunitats xiïtes de tot el món fan processons. Les persones participants es donen cops en el cos (maatam) per simbolitzar i reviure les circumstàncies històriques en condicions de sofriment i tristesa.

Qui és l’imam Husayn?

L’imam Husayn és fill de l’imam Alí i de Fàtima, per tant, net del profeta Muhàmmad. L’imam Husayn forma part de l’ahlu al-bayt (casa o família del profeta Muhàmmad) i simbolitza la lluita contra l’opressió i el desig de pau i justícia. 

Quan se celebra l’Aixura?

Enguany, tota la comunitat xiïta del món ho celebrem el 9 o 10 d’agost.

Què significa per a tu la celebració de l’Aixura?

Per mi és una celebració molt important, perquè ens ajuntem tota la comunitat xiïta, barrejant religió i cultura, per commemorar el que va passar amb l’imam Husayn. Durant aquest dia expliquem com cal viure l’islam, l’importància de ser una bona persona i de conviure amb el barri, amb els veïns i les veïnes i amb altres religions. Perquè en realitat el meu veí és més important per mi que el meu germà, que viu molt lluny (a Pakistan). Perquè si a mi, o al meu veí ens passa alguna cosa, som les primeres persones a les qui podem demanar ajuda. Per tant, és molt valuós que cuidem el lloc on vivim, el barri.

L’Aixura no serveix únicament per commemorar la història de l’imam Husayn, també serveix per entendre com l’imam va viure l’islam i com va compartir la vida amb altres comunitats.

En quins països es commemora i com se celebra?

Cada país ho celebra d’una manera diferent. Jo he viscut les celebracions a Pakistan, a Barcelona i a Anglaterra. A Pakistan, per exemple, comencem el primer dia de l’Aixura el desè dia del mes de muharram. L’imam diu que cal viure en comunitat i respectar a les altres religions, com els sunnites*, amb els quals convivim, tot i que tenim diferents maneres de pensar. A Barcelona se celebra en dos llocs diferents. Durant aquests dies, a les mesquites, l’imam de la mesquita explica la història, el que va succeïr durant el primer dia de l’Aixura a Karbala (Iraq), etc; i a l'espai públic amb una processó des de la mesquita fent el maatam (cobrint-se el tors) i finalitzant l'acte amb unes lectures, una pregària i un àpat comunitari.

Hi ha algunes diferències entre la celebració de l’Aixura a Anglaterra i a Barcelona?

Sí, és una mica diferent. A Anglaterra se celebra des del 1950 o 1955. El govern don ajudes econòmiques a les mesquites per portar a terme l'Aixura, i ho celebrem com a Pakistan, durant gairebé 40 dies i sempre en el mateix lloc. Surten de molts llocs d’Anglaterra: Bradford, Birmingham, Londres, Manchester, etc, tant en ciutats grans com en petites. La celebració a Londres és la més gran, i vénen persones musulmanes de diferents orígen: Pakistan, Bangladesh, Índia, Afganistan, Iraq, etc. No és tan important si porten o no camisa per fer la maatam, cada persona ho fa com vol.

Per contra, a Barcelona, les celebracions són relativament noves. L’Aixura es va començar a celebrar l’any 2004 o 2005 a la zona de l’Arc de Triomf i durant deu anys es va celebrar al mateix lloc. El 2015 vam haver de canviar de lloc i es va fer a la Plaça Comercial. Enguany la processó tornarà a finalitzar al passeig Lluís Companys (Arc de Triomf). Al meu entendre, a Barcelona falta una mica de llibertat perquè les persones puguin celebrar-la com es fa en els seus països d’origen. Nosaltres no podem deixar la nostra cultura de banda, encara que acceptem la cultura del lloc on vivim.

A Barcelona, la comunitat ha demanat poder fer el maatam sense camisa, com ho veus?

Sé que, a Barcelona, la llei no permet estar sense samarreta al carrer però, per a mi, fer-ho per commemorar un acte religiós és diferent. També aquest any fa més calor, i no és còmode fer el maatam amb samarreta, és més segur fer-ho sense. És important saber que l’Aixura és un acte a nivell mundial de les persones musulmanes xiïtes, no només té lloc al Pakistan o a la Índia i, a més a més, el maatam no és més que una expressió, una força, un gest que surt del cor.

A Barcelona la presència de la comunitat xiïta es va consolidar durant els anys vuitanta i és majoritàriament d’origen pakistanès. Actualment, disposen d’una mesquita representativa a la ciutat: el Centre Islàmic Al Qaim, obert el 1999. Quines activitats es realitzen? Què ha suposat per al barri?

És una mesquita oberta per a qualsevol persona, no només per persones musulmanes. El nom del centre és ImamBargah Al-Qaim, i ImamBargah significa “casa de l’Imam”. Això vol dir que qualsevol religió, qualsevol persona, pot venir a la mesquita el dia de l’Aixura o qualsevol altre dia. El dies que celebrem l'Aixura a la mesquita, com que l'espai és molt petit i no hi cabem tots, les dones ho celebren de dia i els homes de nit. Quan vivia a Barcelona deixàvem la porta de la mesquita oberta perquè els veïns i les veïnes del barri, poguéssin veure com vivíem aquells dies, com menjàvem junts, etc. El dia de l’Aixura convidem a assitir als musulmans sunnites i també persones d'altres religions, com l'hinduisme, el sikhisme, etc.

A la comunitat fem altres activitats com la celebració d'aniversaris de tots els imams, l’aniversari de Muhàmmad i també algunes festes més de caire cultural.

Encara estàs vinculat amb el Centre Islàmic Al Qaim?

Sí, encara tinc contacte i col·laboro amb algunes actes o celebracions que es fan.

Quina relació teniu amb la comunitat xiïta a Barcelona?

Hi tinc molt bona relació i segueixo en contacte. La comunitat xiïta és com la meva família, perquè la majoria són persones migrants que van arribar fa 15 o 20 anys provinents del Pakistan. També tinc contacte amb els imams del centre.

Quines altres celebracions té la comunitat xiïta?

Per exemple, ara ve una festa molt important per a les persones musulmanes xiïtes: Eid al-Ghadir. Ghadir Khumm, és el nom d’una regió a l'Aràbia Saudita, que es troba a la ruta de la Meca a Medina, on el Profeta Muhàmmad, en tornar del seu últim viatge per fer el hajj** va reunir a totes les musulmans i va anunciar a Alí ibn Abi–Tàlib com el seu successor. Per tant, els xiïtes celebrem l'Eid al-Ghadir que commemora el dia del nomenament d’Alí ibn Abi–Tàlib com a successor del Profeta de l’islam. És una festa que se celebra a escala mundial i a Barcelona també.

Justament, el xiisme reivindica els descendents de la família del profeta Muhàmmad, a través del seu cosí i gendre Alí ibn Abi-Tàlib, com a legítims governants de la comunitat musulmana.

 

*El sunnisme és la branca principal de l'islam, representant gairebé el 90% de les persones musulmans. Els seus seguidores i les seves seguidores són anomenats sunnites, és a dir, seguidors de la sunna, entesa aquesta com l'exemple personal donat pel profeta Muhàmmad, a qui es considera infal·lible.

**Pelegrinatge que fan les persones musulmanes a la ciutat de la Meca, a l’Aràbia Saudita. Recorda el sacrifici d’un xai per part d’Abraham després que Déu observés la seva fidelitat en estar disposat a sacrificar el seu fill Ismael, tal com recull l’Alcorà.