El cicle #Trànsits continua amb la sessió "Ave Maris Stella", un himne a la Mare de Déu protectora dels mariners
Al febrer, el cicle "Trànsits: les músiques de l'esperit", organitzat per l'Oficina d'Afers Religiosos (OAR) i el Museu de la Música de Barcelona en el marc de la temporada "(Contra) Natura" de L'Auditori, farà una parada a la basílica de Santa Maria del Pi amb l'activitat "Ave Maris Stella".
La sessió tindrà lloc el dijous 20 de febrer i constarà d’una litúrgia que inclourà íntegrament la missa Ave Maris Stella, del compositor renaixentista Cristóbal de Morales. Prèviament, hi haurà una conversa amb persones expertes que reflexionaran sobre la importància de la música dins del cristianisme catòlic.
EL CICLE #TRÀNSITS
El cicle “Trànsits: músiques de l’esperit”, organitzat per l’Oficina d’Afers Religiosos (OAR) i el Museu de la Música de Barcelona, té la finalitat de posar el focus en el vincle entre espiritualitat i música, que caracteritza algunes pràctiques de diverses comunitats que es troben a Barcelona. Ja n’és la tercera edició i, enguany, el cicle s’organitza en el marc de la temporada 2024-2025 “(Contra) Natura” de L’Auditori, que estableix un viatge que indaga en la relació de l’ésser humà amb la natura al llarg del temps. El cicle el componen unes sessions desdoblades en una conversa prèvia i una celebració (o bé ritual, litúrgica o en forma de concert), en què la música i la dimensió sonora hi tenen un paper prominent.
AVE MARIS STELLA, QUÈ REPRESENTA I SIGNIFICA?
L’himne Ave Maris Stella, que significa literalment “Salve, Estrella del Mar”, ha estat un pilar fonamental de les litúrgies de l’Església catòlica al llarg dels segles. Estretament vinculat a la Mare de Déu, el seu origen es remunta al segle VIII, tot i que els seus antecedents són encara més antics. Tradicionalment atribuït a Sant Bernat de Claravall, aquest himne va tenir una gran rellevància durant l’edat mitjana, una època en què el mar simbolitzava tant la sustentació com el perill. Va ser en aquest context que la figura de la Mare de Déu es va consolidar com a protectora dels mariners.
Així, l’himne no només reflecteix aquesta relació entre l’espiritualitat catòlica i la vida quotidiana de les persones fidels, sinó que també testimonia la profunda tradició mariana dins de la fe cristiana. En la teologia cristiana, la Mare de Déu és vista com un far d’esperança en moments de dificultat, assumint el paper d’intercessora entre la humanitat i Déu, com a mare de Crist. Aquest rol fa d’ella un mitjà per a les súpliques de les persones creients i una guia espiritual (una “Estrella del Mar”) que il·lumina el camí. Invocar l’”Ave Maris Stella” es converteix així en un acte que reconeix i aprecia la intercessió maternal de Maria.
AVE MARIS STELLA COM A HIMNE
La música litúrgica té com a objectiu elevar l’oració, enriquir i enfortir l’espiritualitat, i l’”Ave Maris Stella” n’és un exemple paradigmàtic. Aquest himne, considerat un clàssic de la música sacra, ha inspirat innombrables versions que reflecteixen l’evolució de la música litúrgica al llarg dels segles. La seva gran capacitat d’adaptació ha permès que s’incorpori en diversos contextos litúrgics, des de celebracions solemnes fins a moments d’oració personal. Aquesta flexibilitat és una de les raons per les quals continua estant present en la pràctica catòlica contemporània.
Per tant, l’”Ave Maris Stella” transcendeix la simple categoria d’himne. Esdevé un testimoni de la profunda interconnexió entre la fe i la música en l’experiència catòlica. La continuïtat d’aquest himne en el repertori musical catòlic no només subratlla la devoció envers Maria, sinó que també crea un vincle tangible entre l’espiritualitat individual i la vida comunitària de l’Església.
L’obra, que es cantarà a la sessió de #Trànsits, és un himne en llatí i el nom prové del fet que comença amb aquestes tres paraules: Ave Maris Stella. Se sol cantar en la Litúrgia de les Hores de l’Església catòlica en les festes marianes, concretament en Vespres.
CRISTÓBAL DE MORALES (1500-1553)
En aquesta sessió de #Trànsits, durant la missa s’inclou l’obra Ave Maris Stella, de Cristóbal de Morales, amb la voluntat d’aproximar a les persones assistents la relació entre música i religió del segle XVI.
Cristóbal de Morales va ser un sacerdot catòlic espanyol i mestre de capella. Va ser el principal representant de l’escola polifonista andalusa i considerat un dels tres grans compositors de la polifonia espanyola del Renaixement, juntament amb Tomás Luis de Victoria i Francisco Guerrero. La seva música és eminentment vocal i sacra i se’l considera, probablement, el millor compositor espanyol de tota la primera meitat del segle XVI. Cristóbal de Morales va ocupar-se que es publiqués la seva obra, i així va aconseguir una enorme difusió i popularitat. La seva música, àmpliament sol·licitada, es va imprimir a ciutats com ara Lió, Wittenberg, Nuremberg, Augsburg, Anvers, Milà, Roma i Venècia. La seva fama i les seves obres es van distribuir àmpliament, no només per Europa, sinó que aquestes també van fer el viatge al Nou Món. Molts escriptors i teòrics musicals, segles després de la seva mort, consideren que la seva música és de les més perfectes de l’època. La missa Ave Maris Stella és una de les seves obres mestres.
ENSEMBLE CRISTÓBAL DE MORALES
L’Ensemble Cristóbal de Morales, fundat el 2023 amb l’objectiu d’investigar i promoure la música renaixentista, es dedica a recuperar i difondre el patrimoni musical d’aquest període històric. En aquesta sessió interpretarà la missa de Morales. Aquesta proposta suposa una aproximació —adaptada al Novus Ordo de les misses actuals— al context espiritual i musical del segle XVI, transportant als i les assistents a l’atmosfera en què la música es va compondre —després del Concili de Trento—, per formar part de la celebració de l’eucaristia.
#Trànsits: “AVE MARIS STELLA”
Conversa:
Quina funció tenien les parts cantades de la missa, en el segle XVI? Com va incidir la reforma tridentina en la litúrgia i en la producció musical associada? Com podem aproximar-nos, avui, a aquesta pràctica musical i religiosa? Aquestes i altres preguntes són el fil de conversa amb Pere Lluís Biosca, director de l’Ensemble Cristóbal de Morales, Chiara Mazzoletti, especialista en música religiosa de l’edat mitjana i moderna, i Germana Conxa Adell i Cardellach, monja benedictina del Monestir de Sant Pere de les Puel·les i vinculada al cant litúrgic. Moderació a càrrec de Beza Oliver Martínez.
- Data: 20 de febrer
- Hora: 19.00 h
- Lloc: Cripta de la basílica de Santa Maria del Pi (plaça del Pi, 7). Espai amb accés no adaptat per a persones amb mobilitat reduïda.
Accés lliure fins a completar l’aforament.
Ofici litúrgic/missa, amb l’acompanyament de l’Ensemble Cristóbal de Morales.
Tindrà lloc a la basílica de Santa Maria del Pi. Aquest espai històric de Barcelona que conserva a la seva biblioteca edicions del segle XVI dels missals i de la música de Morales, esdevé un marc ideal per acollir aquesta expressió litúrgica.
- Data: 20 de febrer
- Hora: 21.00 h
- Lloc: Basílica de Santa Maria del Pi (plaça del Pi, 7)
Accés lliure fins a completar l’aforament.