Pla “Barcelona, ciutat amigable amb les persones grans 2022-2030”

El pla “Barcelona, ciutat amigable amb les persones grans 2022-2030” té com a visió aconseguir una ciutat que promogui l’autonomia de les persones grans i que faciliti els entorns, els equipaments, els serveis i els suports necessaris perquè les persones grans puguin escollir la forma de vida que s’ajusti millor als seus principis i valors.

Pla “Barcelona, ciutat amigable amb les persones grans 2022-2030”

El pla “Barcelona, ciutat amigable amb les persones grans 2022-2030” se centra a articular accions per a la promoció de les persones grans i entén aquesta etapa vital com una oportunitat per al creixement personal i també per al foment de la participació com a oportunitat per al desenvolupament relacional de les persones.

Aquest pla vol fer front als nous reptes de la ciutat per esdevenir una ciutat realment amigable amb les persones grans:

  • La diversitat entre les persones grans, ja que sovint es fa referència a les “persones grans” com un grup homogeni quan en realitat hi coexisteix més d’una generació, amb tota la diversitat cultural, de costums i de trajectòria vital que això pot significar.
  • La longevitat és una de les bases del canvi demogràfic en totes les societats actuals.
    Fer front a la longevitat, des de la perspectiva de l’amigabilitat, suposa plantejar la ciutat i les polítiques socials en un horitzó temporal curt, mitjà i llarg.
  • Els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) són un referent mundial i esdevenen un repte per a totes les societats. Des de la perspectiva de l’amigabilitat vers les persones grans podem destacar els objectius de la salut i el benestar (ODS 3), la igualtat de gènere (ODS 5) i la reducció de les desigualtats (ODS 10) especialment, però sense perdre de vista la fi de la pobresa (ODS 1) i la fam zero (ODS 2), així com les ciutats i les comunitats sostenibles (ODS 11). 
  • L’accessibilitat universal és l’expressió d’una societat sense barreres de cap tipus, que facilita l’accés de totes les persones a tots els espais i els serveis, tant físics com virtuals. 
  • La soledat és una realitat per a moltes persones i és un repte de la ciutat oferir serveis i entorns segurs i adequats per combatre la soledat i tots els efectes negatius que se’n puguin derivar.
  • La transformació digital pot generar una situació d’exclusió derivada de la manca de coneixements i habilitats per incorporar-se a aquesta transformació. És el que s’ha anomenat bretxa digital.
  • Tenir cura i oferir cura són dues cares del mateix repte que es vinculen al cicle de vida, perquè totes les persones, en fases diferents, seran receptores o proveïdores de cura de persones de la seva xarxa familiar i social més propera. El repte és definir noves formes per cobrir les necessitats de cura des de les polítiques socials, així com els models per proveir-les.
  • Les relacions intergeneracionals i la generativitat són un repte que es vincula a la longevitat i, sobretot, als canvis en les configuracions de les famílies i en els patrons de relacions socials. Establir relacions entre generacions diferents és, alhora, un repte i una oportunitat per construir una societat més cohesionada i equitativa.
     

Eixos estratègics

Els reptes que la ciutat es planteja són complexos i, per tant, es podran abordar des d’eixos diferents i amb la participació de tots els agents que duen a terme la seva acció a la ciutat. El pla “Barcelona, ciutat amigable amb les persones grans 2022-2030” s’estructura a partir d’uns eixos estratègics que donen resposta als reptes identificats.
 

S’hi defineixen cinc eixos estratègics:

Eix 1.

Empoderament, respecte i bon tracte

Eix 2.

Erradicació de la soledat

Eix 3.

Relacions intergeneracionals

Eix 4.

Participació cívica i social

Eix 5.

Espais, equipaments i transports

Compromís Barcelona Amigable amb les Persones Grans

El Pla d’amigabilitat articularà els agents de la ciutat a partir del “Compromís Barcelona
Amigable amb les Persones Grans”. Es proposa signar un compromís formal que reculli els principis generals del pla i pel qual cadascuna de les parts es comprometi a desplegar-lo en el seu àmbit d’intervenció.

El Consell Assessor de la Gent Gran (CAGG) hi té un paper rellevant, ja que la petició d’un pla d’amigabilitat és fruit de les seves propostes en la V Convenció “Les veus de les persones grans”.