Una enquesta del Consell Municipal d’Immigració revela que el 63% de persones que sol·liciten cita per fer tràmits d’estrangeria no l’aconsegueix : Servei de Premsa

Una enquesta del Consell Municipal d’Immigració revela que el 63% de persones que sol·liciten cita per fer tràmits d’estrangeria no l’aconsegueix

02/12/2020



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El 80% de les gestions reportades estan relacionades amb la targeta d’identitat d’estranger i el 65% han hagut de pagar a tercers per l’obtenció de cita, un servei que és gratuït

Les conseqüències de no obtenir cita són la impossibilitat de tramitar el permís de residència i la irregularitat sobrevinguda i derivades com no poder obtenir un compte bancari, aconseguir o mantenir el lloc de treball o accedir a un lloguer, entre d’altres

L’estudi, realitzat entre el 10 i el 22 de novembre, ha comptat amb la participació de 1.208 persones de diferents orígens

El Consell Municipal d’Immigració (CMIB) ha dut a terme les darreres setmanes, entre el 10 i el 22 de novembre, una enquesta oberta per tal de quantificar l’afectació dels retards continuats del servei d’atenció i tràmits d’estrangeria en les persones migrades a Barcelona. Aquest servei, al qual només s’hi pot accedir a través de la seu electrònica d’Estrangeria, que depèn de l’Estat, és imprescindible per poder efectuar tràmits com la concessió o renovació de la targeta d’identificació d’estranger (TIE), així com per poder accedir al procediment de protecció internacional, entre d’altres. Tenir la TIE vigent és imprescindible per acreditar permisos de residència i treball i poder dur una vida autònoma i digna.

L’enquesta, que ha estat disponible al web Decidim.Barcelona en set idiomes (anglès, àrab, castellà, català, francès, urdú i xinès), ha comptat amb la participació de 1.208 persones, gràcies a la difusió de participació de les entitats que formen part del CMIB i de les diferents comunitats de persones d’origen migrant de la ciutat. Les dades recollides evidencien la greu problemàtica a la que s’enfronten les persones que hi han participat.

Així doncs, algunes de les dades més rellevants que s’han pogut quantificar gràcies a l’enquesta revelen que:

La comunitat que més ha participat a l’enquesta ha estat la de persones d’origen xinès, ja que aquesta llengua ha estat la més utilitzada per respondre-la, el 43,6%, seguida del castellà (30,2%), el català (13,8%), l’urdú (6,7%), l’anglès (5,1%), el francès (0,4%) i l’àrab (0,3%).

Pel que fa als tràmits per als quals les persones enquestades sol·licitaven la cita, el 60% era per la presa d’empremtes i l’expedició de la TIE i el 20% per recollir-la. A més, una petita part de la població enquestada, el 5%, requerien poder dur a terme tràmits relacionats amb l’asil, ja sigui per fer-ne la sol·licitud o amb relació a la documentació de protecció internacional.

 

Menys de l’1% ha aconseguit cita a la primera, i el 57% ha requerit serveis de tercers

La sol·licitud de cita només es pot fer a través de la seu electrònica d’Estrangeria, un tràmit que d’entrada genera ja dificultats a causa de la bretxa digital present en aquest col·lectiu i a tota la societat en general. Així i tot, la gran majoria de persones enquestades, sis de cada deu, revela que han intentat realitzar el procediment en més de 50 ocasions, i només el 0,9% ho ha aconseguit a la primera.

La resta, el 15,3% ho ha hagut d’intentar entre 11 i 30 vegades, el 14,5% entre 31 i 50 vegades, i el 7,7% entre dues i 10 vegades.

Les dificultats per accedir a la sol·licitud de cita, ha provocat que moltes persones hagin acudit a serveis de pagament, ja sigui a través d’advocats (19,6%) o a locutoris i gestors de cites (37%).

Així, el 64,6% de les persones declaren haver pagat per un tràmit que, fet a través de la seu electrònica, és gratuït, amb unes despeses que en alguns casos han superat els 300 euros. El grup més nombrós de persones que han pagat per a l’obtenció de cita hi ha destinat imports d’entre 51 i 100 euros (29,8%), i el 23,8% hi ha destinat menys de 50 euros.

 

 

 

Perdre la feina o no poder renovar el lloguer, conseqüències de no obtenir cita

La conseqüència directa de no aconseguir la cita i, per tant, de no poder realitzar cap tràmit d’estrangeria, és la de no poder regularitzar la situació d’aquestes persones o renovar permisos prèviament concedits, cosa que pot fer-les caure en la irregularitat sobrevinguda. Les conseqüències de no disposar la TIE són la impossibilitat d’aquestes persones migrades o sol·licitants d’asil de mantenir una vida autònoma i estable, fa difícil o impossible l’accés a l’asil, a un contracte de treball (cosa que també afecta a la persona o empresa que contracta), a un contracte de lloguer, a un compte bancari, a la reagrupació familiar, ajudes socials o un ERTO, al carnet de conduir, entre molts d’altres, a més de possibles situacions d’estrès i angoixa per la incertesa provocada. La situació podria agreujar-se a finals d’aquest desembre, quan finalitza la pròrroga dels permisos de residència i treball que vencien des del moment en què es va decretar el primer estat d’alarma.

 

 

 

Més informació:





Paraules clau

estrangeria/