Barcelona ofereix educació financera per a persones grans a tots els districtes de la ciutat : Servei de Premsa

Barcelona ofereix educació financera per a persones grans a tots els districtes de la ciutat

04/02/2023



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Les sessions d’’Educació financera per no deixar ningú enrere’ arriben, a partir d’aquest mes de febrer, a Casals de Gent Gran de tots els districtes de la ciutat

Les sessions aprofundeixen en els productes bancaris i serveis financers, com els comptes bàsics, les targetes i comissions i els préstecs personals, així com en la banca en línia i en els canals de reclamació

L’Ajuntament de Barcelona reforça aquestes sessions gràcies a l’èxit de les 10 formacions que s’han realitzat a la prova pilot des del passat mes d’octubre

L’Ajuntament de Barcelona inicia un nou programa de sessions d’‘Educació financera per no deixar ningú enrere’ per a persones grans i el seu entorn proper als Casals de Gent Gran dels deu districtes de la ciutat. La iniciativa prové de les regidories de Comerç i Consum i Persones Grans i s’amplia a aquest any 2023 gràcies a l’èxit de les 10 sessions que es realitzar l’any passat on van participar gairebé 400 persones. En aquestes sessions s’expliquen els drets de les persones consumidores davant les entitats financeres i serveis bancaris, s’aprofundeix en com evitar l’exclusió dels serveis financers d’alguns col·lectius, i es proporcionen consells de prevenció i de seguretat.

 

 

L’educació financera va mes enllà de disposar d’informació, i s’estén als coneixements, conductes, i habilitats que han de permetre prendre decisions financeres de forma encertada  i conèixer les oportunitats i també els riscos dels productes financers que de les entitats bancàries o financeres. Conèixer els drets i obligacions, consells de com gestionar bé els diners, o saber planificar altres decisions de futur, es el que la educació financera intenta aportar a les persones.

El regidor d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat, Joan Ramon Riera, destaca la importància d’aquestes sessions: “cal més empatia del sector bancari cap a les persones grans, i de mentre, des de l’Ajuntament, els hi donarem eines per empoderar-les, formació en cultura financera i coneixement sobre com tramitar la queixa”.

Per la seva banda, Montserrat Ballarín, regidora de Comerç, Mercats, Consum, Règim Interior i Hisenda, ha afegit que “des de l’OMIC treballem per detectar les necessitats que pot tenir la ciutadania per tal de poder oferir-los assessorament. El col·lectiu de gent gran precisa d’informació clara en matèria financera per poder entendre quins són els seus drets i quins riscos existeixen. L’any passat es van iniciar aquestes sessions i van ser un tot un èxit i, per això, hem decidit que era necessari estendre-les a casals de gent gran de tota la ciutat per garantir que tothom que estigui interessat, ho tingui encara més fàcil per accedir-hi”.

El sector bancari a Espanya ha reduït la xarxa d’oficines en més d’un 50% i el personal en un 40%. La ràpida transformació tecnològica i digital que estan vivint la banca i la societat en general està reforçant encara més aquesta tendència. Tot plegat està afectant especialment les persones grans, que són les que presenten més dificultats per adaptar-se a les noves tecnologies i pateixen especialment la desaparició de la banca tradicional. Per aquest motiu, L’Ajuntament de Barcelona manté el seu compromís d‘informar els col·lectius de persones grans sobre els drets de consum davant les entitats financeres, atendre les seves queixes i donar suport presencial a les possibles reclamacions a través de l’educació financera.

Un element clau perquè aquesta informació arribi a les persones grans és la participació, en alguns casos, de les persones de confiança de l’entorn de la persona gran. Per això, les sessions també estan obertes a persones que vulguin acompanyar la gent gran.

Les sessions, realitzades a través de l’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (OMIC) amb la col·laboració de les entitats de defensa de les persones consumidores AICEC-ADICAE i ASUFIN, són en format presencial i gratuïtes, amb una duració aproximada d’una hora.

En aquestes sessions es tracten les relacions de consum i els drets de les persones consumidores, en especial en temes financers i els productes bancaris; així com els serveis d’atenció de les entitats financeres i entitats bancàries. També es dedica un temps a aprofundir en els diversos productes bancaris i serveis financers, com els comptes bàsics, les targetes i comissions, els préstecs personals, les hipoteques i els avals, el sobreendeutament, les hipoteques inverses, els vitalicis i les assegurances de salut i de vida; també la llei de la segona oportunitat, i els plans de pensions.

Les sessions també dediquen un apartat a la banca en línia, i una altra a les recomanacions preventives, com les visites a domicili, els missatges al mòbil i les estafes, així com una altra sessió sobre on adreçar-se per fer les consultes i com reclamar.

Properes sessions d’‘Educació financera per no deixar ningú enrere’





Paraules clau

educació financera/ persones grans/