Servei de Premsa
22/11/2024
El Govern municipal consolida el Pla Endreça com a projecte de mandat
23/10/2023
Temps estimat de lectura: 7 minuts
- La dotació econòmica del Pla Endreça inclou un pressupost anual ordinari, que al 2024 serà de 550 milions d’euros, i una inversió de 435 milions durant el mandat municipal destinats a actuacions de manteniment i rehabilitació de l’espai públic
- El Pla Endreça finalitza la primera fase d’actuacions de xoc i es desplega a través de 8 línies d’actuació i 34 mesures amb un calendari per als pròxims quatre anys
- Una de les mesures destacades és el Pla de Manteniment Integral, que inclou una coordinació de tots els serveis que intervenen en l’espai públic: la neteja, l’enllumenat, la pavimentació, el mobiliari, la senyalització i la gestió del verd
- Es posarà en marxa el Pla de Convivència per prevenir conflictes que inclourà, entre d’altres línies de treball, la revisió del marc normatiu que regula la convivència a la ciutat
- Es realitzaran inspeccions amb caràcter transversal i intensiu per analitzar l’impacte que puguin generar activitats privades a l’espai públic
- Es crea un grup de treball transversal per impulsar una revisió del procediment en el cobrament de les sancions
El Govern municipal consolida el Pla Endreça com a projecte de mandat per donar una resposta integral, transversal i coordinada per garantir l’excel·lència de l’espai públic de Barcelona. Un pla que recull tot un seguit de mesures concretes amb el seu calendari i que s’adapta als grans reptes de futur que té la ciutat, com el canvi climàtic o les desigualtats socials.
El Pla Endreça sorgeix d’un enfocament integral de l’excel·lència de l’espai públic que pren forma a través dels següents eixos:
- El disseny, repensar l’espai públic amb la voluntat de recuperar l’ordre i posar el focus en la simplificació dels elements.
- El manteniment, passar de la reacció davant d’una incidència a la planificació per una millor conservació i que alhora permeti actuar amb immediatesa quan es necessiti.
- L’autoritat, la lluita contra l’incivisme i el foment de la inspecció per recuperar l’ordre a l’espai públic.
- La crida a la corresponsabilitat de la ciutadania.
Les intervencions del Pla Endreça Barcelona giren al voltant de vuit grans eixos d’actuació que inclouen un total de 34 mesures, alhora que preveu la flexibilitat necessària per evolucionar el pla segons les necessitats, el seguiment de la implementació i l’avaluació dels resultats.
Una de les actuacions destacades, dins de l’eix de treball de serveis urbans, és el reforç del Pla de Manteniment Integral dotat amb 435 milions d’euros durant aquest mandat municipal. Aquest pla treballarà per garantir l’excel·lència de l’espai públic des d’una triple perspectiva:
- La reparació de qualsevol element de l’espai públic de forma ràpida quan es detecti la necessitat.
- La renovació planificada dels elements quan arribin al final de la vida útil per minimitzar incidències.
- La transformació dels espais on les necessitats de renovació són intenses i on cal definir uns usos nous que fan necessari un canvi d’urbanització.
El Pla de Manteniment Integral es desenvoluparà des de la proximitat, amb visió del territori, per poder donar la resposta que la ciutadania demana per cada espai.
El Pla de Manteniment Integral complementarà les actuacions ja iniciades i les de futur respecte a altres aspectes de manteniment de la ciutat. La neteja es manté com a àmbit prioritari d’actuació. Es continuaran desenvolupant les brigades de barri i l’aposta per la neteja amb aigua freàtica i la neteja de pintades. Pel que fa a la gestió del verd s’impulsarà una evolució en la gestió del verd i s’implementarà un pla de resiliència per situacions de sequera.
El Pla Endreça també incorpora elements d’actuació sobre els elements privats de l’espai públic com les terrasses, bústies de correus, quadres elèctrics, pàrquings, etc. En aquest punt s’incidirà en la coresponsabilitat perquè aquests elements es mantinguin de forma correcta i es farà una diagnosi de l’estat de conservació.
L’incivisme no és un fenomen nou a la ciutat i el seu impacte, que pren moltes formes, com les pintades, consum alcohol a la via pública, realitzar necessitats fisiològiques a l’espai públic, entre d’altres, influeix directament a la percepció de seguretat de la ciutadania.
La posada en marxa del Pla Endreça el passat mes de juliol, juntament amb la presència de més efectius de la Guardia Urbana, que arriba al màxim històric amb més de 3.400 agents, ha fet possible l’augment de les denúncies de l’ordenança registrades en el mes d’agost en un 76% respecte el mateix mes de l’any 2022 passant de 8.983 a 15.814 denúncies. Una activitat sancionadora encaminada a mantenir la convivència i l’autoritat pública.
Amb l’objectiu de donar un nou impuls a la convivència i prevenir actituds incíviques a la ciutat es portaran a terme un seguit de mesures en el marc de l’eix d’autoritat i convivència.
Es posarà en marxa Pla de Convivència per prevenir conflictes que inclourà, entre d’altres les línies de treball, la revisió del marc normatiu que regula la convivència a la ciutat i impulsar, si escau, les reformes legislatives que siguin competència de l’Estat i/o la Generalitat de Catalunya; adequar els recursos de la Guàrdia Urbana per donar resposta a les necessitats de la convivència; desplegar un pla de convivència específic per a l’oci nocturn; i incrementar els recursos que contribueixen a construir estratègies de convivència perdurables en el temps (mediacions, intervencions socials i altres).
L’objectiu de la revisió de l’Ordenança de convivència, una revisió que es va considerar necessària d’acord amb tots els grups municipals, és actualitzar-la en aquells aspectes estrictament necessaris a fi de donar resposta a les necessitats detectades perquè serveixi per fomentar i garantir una convivència de manera adequada i efectiva. També es volen detectar possibles nous àmbits i conductes susceptibles de regulació. Aquesta revisió es farà amb una mirada que inclou la perspectiva de gènere i és curosa amb les persones en situació de vulnerabilitat.
En el marc d’aquest procés també es revisarà el procediment sancionador i els imports per tal de valorar alternatives a la sanció econòmica. Reforçar l’efecte dissuasiu de les sancions, actualitzant l’import i la graduació d’aquestes, permetrà aconseguir una convivència més respectuosa a Barcelona.
S’identificaran les conductes que causen més demanda de servei en la Guàrdia Urbana i serveis com el de Neteja i Gestió de Residus i s’establiran estratègies d’actuació específiques per cadascuna de les conductes, entre les quals destaquen les següents:
- Usos intensius de l’espai públic amb activitats i conductes no permeses.
- L’impacte en la convivència de noves formes de mobilitat.
- Els espais i usos privats de l’espai públic.
- Gestió incorrecta de residus de l’activitat comercial.
A la vegada es reforçarà l’atenció a persones en situacions de vulnerabilitat per detectar, assistir i, si s’escau, derivar-les als serveis corresponents.
En aquest sentit es vol fer un seguiment exhaustiu de l’impacte que puguin generar activitats privades en l’espai públic, actuant a través de la inspecció o de qualsevol eina legal que s’ajusti al conflicte en qüestió.
A més, també es formalitzarà un grup de treball transversal, en el qual hi participaran tots els agents municipals implicats, per revisar el procediment de cobrament de les sancions que es posin en el marc de l’ordenança de convivència. Aquest grup de treball determinarà les mesures tecnològiques necessàries i els àmbits de millora.
Es portaran a terme inspeccions transversals i amb caràcter intensiu i proactiu, en col·laboració interadministrativa i amb el treball d’equips interdisciplinaris.
Una nova mesura serà l’elaboració del Pla de convivència en oci nocturn amb l’objectiu d’abordar la convivència de la nit de manera preventiva i no només donar resposta al conflicte i la incidència de manera reactiva.
Aquest pla suposa l’impuls de la feina realitzada en el marc del “Pla d’acció per una nit cívica i segura”, presentat el 22 de juny de 2022. La base per redactar-lo seran els punts de consens dels i les participants de la Taula ciutadana per una nit cívica i segura (òrgan integrat per les àrees municipals competents, i les entitats públiques i privades relacionades amb la nit).
El Pla Endreça Barcelona també inclou altres mesures pel que fa a la mobilitat, actuacions urbanes i en edificis, gestió dels animals o la corresponsabilitat. Els eixos de treball i les actuacions previstes es poden consultar al document del Pla Endreça Barcelona.
Metodologia del Pla Endreça Barcelona
El document que defineix el Pla Endreça Barcelona parteix d’una diagnosi de la situació actual de la ciutat des de tots els vessants, la recuperació econòmica post pandèmia, el mercat laboral, l’activitat empresarial, el turisme, el consum, l’habitatge, el transport públic i la mobilitat, la contaminació ambiental i l’espai públic.
Aquesta diagnosi permet tenir una visió global de la situació de la ciutat i de l’espai públic i, per tant, ha estat punt de partida indispensable per traçar el pla de forma transversal per als pròxims anys.
El Pla Endreça posa el focus en el reforç dels espais interns de coordinació i de presa de decisions per garantir els millors resultats segons les necessitats i prioritzacions de cada moment. Per tant, el reforç es trasllada als espais de governança existents, dels quals destaca la posada en marxa de la nova Oficina del Pla Endreça Barcelona sota la direcció de la Gerència Municipal i amb la participació de les gerències sectorials que intervenen en les línies d’actuació del pla: seguretat i convivència, serveis urbans, territori, serveis socials i salut. Aquest serà l’espai de desplegament operatiu, de garantir els recursos i d’avaluació dels resultats, l’impacte i la percepció.
Per al seguiment i avaluació de resultats s’han incorporat elements tecnològics que permeten fer un seguiment i avaluació exhaustius. Aquesta avaluació és necessària per determinar els resultats i identificar canvis o millores que s’hauran d’aplicar en les següents fases.
El Pla Endreça inclou, en aquest sentit, un quadre de comandament, amb la previsió de la planificació de les mesures, i un quadre d’indicadors de resultats a l’espai públic, que creuarà les dades de les auditories que es fan a l’espai públic, les dades de gestió dels equips municipals i les dades de valoració ciutadana.
Paraules clauPla Endreça/