L’Ajuntament de Barcelona mantindrà el carril bici de la Via Augusta i introduirà millores al seu entorn : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona mantindrà el carril bici de la Via Augusta i introduirà millores al seu entorn

12/03/2024



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona mantindrà el carril bici de la Via Augusta i introduirà millores al seu entorn, en el tram comprès entre el carrer de Ganduxer i el carrer de Dolors Monserdà, amb l’objectiu d’incrementar la fluïdesa del trànsit i augmentar les prestacions del servei de bus en aquest àmbit.

Aquest tram d’infraestructura ciclista va entrar en funcionament a l’estiu amb dos carrils bici segregats en calçada que enllaçaven amb la resta de carril bici de la Via Augusta i que connectaven els barris de Sarrià i de les Tres Torres amb el barri de Sant Gervasi-Galvany i el districte de l’Eixample. El passat mes d’agost, i amb l’objectiu d’analitzar el seu funcionament i l’impacte en la mobilitat de l’entorn, el Govern Municipal va encarregar un informe a una consultora externa per avaluar-ho. En el marc d’aquest estudi, titulat “Informe tècnic sobre l’avaluació del funcionament de la Via Augusta i entorns”, es van recollir dades durant els mesos de setembre, octubre i novembre i es va examinar el propi carril bici, els desplaçaments registrats, els fluxos i la densitat del trànsit de la Via Augusta i dels seus entorns i, finalment, la indisciplina viària i altres afectacions relacionades amb el carril bici.

Un cop finalitzat, l’estudi ha determinat que el carril bici és una infraestructura que a nivell d’utilització es troba dins d’intervals de valors d’intensitat similars a altres carrils bici de la seva mateixa tipologia, és a dir, carrils fora de la xarxa mallada que actuen com a carrils de connexió entre la corona més externa de la ciutat i la xarxa mallada més cèntrica. Així i tot, i atès que és un carril de nova creació, es preveu que amb els mesos pugui anar incrementant encara més la seva intensitat mitjana de vehicles (IMD). Aquest ús és especialment intens entre menors d’edat per fer desplaçaments d’anada i tornada dels centres educatius (la fracció d’infants que fa ús del carril bici pot arribar a ser un terç de la mobilitat total ciclista en la franja horària d’entrada a les escoles).

Les dades assenyalen que no hi ha conflictes de convivència amb les diferents parades d’autobús ni interferències amb el servei de recollida de residus i xifren entre un -23 i un -27% la reducció del trànsit que s’ha registrat a la Via Augusta des de la posada en funcionament d’aquest carril.

L’estudi també recull que en determinades hores del dia es produeix un increment de la densitat de vehicles en l’eix de la Via Augusta. Els punts que més ho acusen són els ramals de la Via Augusta que arriben a la Ronda del General Mitre, ja sigui en sentit mar o en sentit muntanya. En la resta de vials de l’entorn en general es mantenen els paràmetres de densitat de l’any 2022. En la mateixa línia, aquesta situació viària també comporta una disminució de la velocitat comercial de l’autobús, especialment en sentit mar.

Per tal de donar resposta a aquesta situació de densitat viària que es registra en determinats moments i especialment a la cruïlla de la Via Augusta amb la Ronda del General Mitre, el Govern Municipal ha pres la decisió de mantenir el carril bici de la Via Augusta amb la mateixa configuració existent però introduint una sèrie de millores en aquest àmbit per facilitar i millorar la mobilitat en aquest entorn.

Amb aquest objectiu, els propers mesos s’implementaran les següents modificacions:

Les mesures tenen com a prioritat mantenir la velocitat comercial de les línies d’autobús que passen per la Via Augusta i prioritzar el pas del transport públic, millorant alhora la circulació en  aquest àmbit i fent-ho compatible amb l’existència del carril bici.

 

Descarregar document relacionat “Informe tècnic sobre l‘avaluació del funcionament de la Via Augusta i entorns” (PDF)





Paraules clau

carril bici/ Via Augusta/