L’Ajuntament posa en marxa aquest estiu un model pioner per gestionar les zones més turístiques de la ciutat : Servei de Premsa

L’Ajuntament posa en marxa aquest estiu un model pioner per gestionar les zones més turístiques de la ciutat

05/06/2024



Temps estimat de lectura: 7 minuts

 

L’Ajuntament de Barcelona ha definit un nou pla de gestió del turisme a la ciutat, que començarà a funcionar aquest mateix estiu, i que es basarà en la definició de 16 Espais de Gran Afluència (EGA). El pla de gestió dels EGA, que ha estat validat pel Govern municipal a la Comissió de Govern i que ara l’Ajuntament vol blindar amb un marc normatiu propi, té en compte les particularitats de cada zona però també fixa un únic model de governança sòlid, actiu i col·laboratiu. L’objectiu últim del Pla d’EGA passa per minimitzar les externalitats negatives que l’activitat turística pot generar en determinats moments i, a la vegada, garantir que el turisme continua sent una història d’èxit a la ciutat de Barcelona i segueix aportant riquesa i dinamisme.

L’Ajuntament de Barcelona ha estat històricament pioner en la regulació del turisme, com demostren mesures posades en marxa a la ciutat com són el Pla Especial Urbanístic d’Allotjaments Turístics (PEUAT), la lluita contra els allotjaments il·legals, la regulació de vehicles de mobilitat personal, l’impuls d’un recàrrec sobre l’impost turístic o bé els decrets de Ciutat Vella per limitar el guiatge en grup, entre d’altres mesures. El Pla d’EGA que s’ha començat a desplegar ara vol fer una passa més i facilitar que Barcelona segueixi situant-se com una ciutat capdavantera en la gestió del turisme, definint un model específic per a les zones de la ciutat que experimenten una major afluència de persones, ja siguin residents o visitants. Els 16 EGA concrets tenen en comú que suporten una ocupació i saturació de l’espai públic amb un gran volum de mobilitat i fluxos, han viscut una transformació d’activitat i usos amb predominança d’aquells enfocats al visitant i, fins i tot, mantenen una certa dificultat per desenvolupar l’activitat quotidiana i la vida comunitària. Entre tots ells, però, n’hi ha EGA que no es consideren de caràcter principalment turístic, atès que ja presenten una elevada activitat vinculada a les persones residents.

Els 16 EGA definits per l’Ajuntament són els següents:

 

 

D’entre tots ells es consideren eminentment turístics la meitat: Park Güell, Sagrada Família, Boqueria – Gardunya, Passeig de Gràcia – Plaça Catalunya, Barri Gòtic, La Rambla, Sant Pere – Santa Caterina – La Ribera i la Barceloneta.

La definició dels EGA i del seu model de governança ha arrencat amb la priorització de tres zones dins de les quals ja s’han començat a implementar mesures, perquè són igualment les que presenten una major afluència de visitants: l’entorn de la Sagrada Família, el Park Güell i la zona compresa entre el Mercat de la Boqueria i la plaça de La Gardunya. En total, la posada en marxa del Pla d’EGA i la priorització dels tres primers espais suposa el desplegament de 33 accions concretes i una inversió de com a mínim 44,2 milions d’euros en aquest mandat.

Entre les mesures de ciutat, per exemple, hi ha la creació d’una Oficina de Coordinació Tècnica dels EGA que gestiona l’empresa municipal Foment de Ciutat conjuntament amb la Direcció de Turisme de l’Ajuntament i amb un pressupost de 150.000 euros anuals, la creació d’una oficina de dades EGA per conèixer i analitzar correctament els impactes en aquests entorns, o bé la dotació de recursos extraordinaris per a desenvolupar mesures en aquests EGA i que s’ha xifrat en 1 milió d’euros anuals que provindran de l’Impost sobre les Estades en Establiments Turístics (IEET). A nivell de ciutat, el Pla d’EGA també suposa l’ampliació de la dotació d’agents cívics fins als 70 efectius durant la campanya d’estiu respecte als 58 que hi ha la resta de l’any; la posada en marxa d’un programa de suport al comerç de proximitat en aquests espais; la intensificació durant aquests mesos de la campanya de control de la venda ambulant o bé els reforços dels operatius de neteja i seguretat, entre d’altres.

En el cas dels EGA prioritzats, des d’aquest mateix estiu a l’entorn de la Sagrada Família s’ha començat a treballar en la definició del projecte d’urbanització dels carrers Provença i Marina i de millora dels accessos al metro, amb la previsió de destinar-hi 11 milions d’euros; la inversió d’uns 2,75 milions d’euros per a la reforma de la plaça Pablo Neruda; la reordenació de l’espai públic i dels elements urbans existents al voltant del temple amb un cost d’uns 150.000 euros; el soterrament de línies aèries de subministrament amb 800.000 euros; mesures de suport al comerç de proximitat per enfortir l’Eix Avinguda Gaudí o bé l’anàlisi de l’accessibilitat a la zona; així com d’altres que ja s’han posat en marxa com per exemple la reordenació de l’estacionament d’autocars turístics que s’ha fet.

Pel que fa a l’EGA Gardunya – Boqueria, està previst destinar 1,8 milions d’euros a la millora dels Jardins del Doctor Fleming i intervencions puntuals a la plaça de La Gardunya; la contractació de quatre nous agents cívics al Mercat de la Boqueria i els seus entorns; la reforma i consolidació del porxo dels jardins de Rubió i Lluch i la façana del recinte del carrer de l’Hospital; a banda d’un pla específic per canviar les dinàmiques de convivència i seguretat a la plaça de La Gardunya.

Finalment, i pel que fa a l’EGA del Park Güell, algunes mesures previstes en el pla ja s’han presentat recentment, com l’ampliació de l’àrea de restricció del trànsit al barri de la Salut, la reordenació de les parades de taxi, la introducció de reforços en les línies de bus 24, V29 i 116 –aquesta última s’ha eliminat de les aplicacions d’enrutament–, així com la instauració de la venda d’entrades únicament per internet. El Pla d’EGA contempla també altres mesures com la inversió d’uns 7 milions d’euros per a la reurbanització dels entorns del Park Güell, com el carrer del Torrent del Remei, la Font del Carbó o la connexió del carrer del Repartidor amb el passatge Turull. El Pla també preveu l’adquisició de La Miranda com a equipament públic al barri de la Salut per consolidar-lo com a espai cultural i comunitari del barri.

 

Campanya de comunicació

El Pla d’EGA neix igualment amb una campanya de comunicació específica adreçada als turistes i que és visible a la ciutat des d’aquesta setmana. Amb el lema principal ‘Barcelona, our home. And yours’ i el subtítol de ‘Everyone is welcome. Be respectful and you’ll be respected’, aquesta campanya de turisme responsable podrà veure’s en diferents formats i indrets de la ciutat fins a finals del proper mes d’agost. La campanya, amb un pressupost d’uns 400.000 euros, conté un decàleg de set consells concrets que pretenen conscienciar les persones visitants de la necessitat de respectar les normes. Amb missatge en anglès, es recorda que el veïnat mereix un bon descans nocturn, s’apunta que la població de Barcelona està orgullosa de la seva ciutat i per això es demana als visitants que cuidin la ciutat com ho fa la mateixa població autòctona o bé es recorda la necessitat d’utilitzar l’aigua amb responsabilitat. La campanya vol insistir, doncs, en la necessitat del civisme i la no tolerància davant de conductes que representin molèsties pel veïnat, així com reforçar la projecció de Barcelona a la resta de l’Estat i internacionalment com a referent de model de ciutat del segle XXI.

Els missatges de la campanya seran visibles a les oficines d’informació turística, hotels de la ciutat, mercats municipals, autobusos o bé en cubs instal·lats a la via pública en indrets especialment turístics com són plaça Catalunya, la Sagrada Família, la platja de Sant Miquel, a la zona del Port de Barcelona on desembarquen creueristes o bé la plaça dels Països Catalans. Igualment, la imatge serà present a les pantalles de recollida d’equipatge de l’aeroport, estacions de tren, els quioscos de La Rambla, les pantalles dels interiors del combois del metro i altres canals municipals. Addicionalment, banderoles i opis a diferents carrers de la ciutat serviran per ampliar-ne la difusió durant els propers dos mesos, així com canals digitals i mitjans de comunicació. De fet, aquesta derivada digital permetrà que els missatges siguin visibles en diferents pàgines web d’operadors turístics i, per tant, abans del moment de l’arribada i ja des que el visitant prepara el seu viatge. És a dir, l’aposta és que els missatges siguin visibles en diferents indrets i en diferents moments dels propers dos mesos per maximitzar-ne la difusió.

 

 

 

 

 

Descarregar dossier de premsa (PDF)





Paraules clau

Espais de Gran Afluència (EGA)/