La gestió municipal assoleix un 6,2 de nota i creix mig punt en un any, l’increment més important registrat en tota la sèrie històrica : Servei de Premsa

La gestió municipal assoleix un 6,2 de nota i creix mig punt en un any, l’increment més important registrat en tota la sèrie històrica

26/09/2024



Temps estimat de lectura: 5 minuts

 

L’Enquesta de Serveis Municipals destaca enguany per la millora de la valoració de la gestió municipal, amb l’increment més important registrat en tota la sèrie històrica. La nota mitjana atorgada a la gestió municipal és de 6,2, un increment de mig punt que situa la nota al nivell de 2019, any previ a la pandèmia. L’increment registrat, 0,5 punts, és el més important de tota la sèrie històrica. El 80,4% de persones entrevistades aprova la gestió municipal, nou punts més que l’any passat.

També la satisfacció de viure a Barcelona millora un any més, i obté una nota mitjana de 7,4, una millora de dues dècimes respecte a l’any passat. Una dada que augmenta i arriba fins al 7,8 de nota mitjana, quan es pregunta per la satisfacció de viure al barri, amb una millora general al conjunt de la ciutat.

L’enquesta, inclosa en el Pla d’Estudis Sociològics, és un treball que es fa anualment, des de 1989, a partir de l’entrevista domiciliària a més de 6.000 barcelonins i barcelonines amb l’objectiu de conèixer la seva opinió sobre la ciutat, la gestió municipal i l’avaluació dels diferents serveis oferts per l’Ajuntament. El treball de camp, les entrevistes, es van fer entre el 29 de gener o el 29 d’abril.

 

La millora de la gestió es deixa veure clarament en aspectes com la neteja

La gestió del nou govern municipal no només millora respecte als darrers cinc anys, sinó que l’Ajuntament es manté com la institució més ben valorada per la ciutadania, per sobre de la Generalitat i el Govern espanyol. Una millora general dels indicadors, particularment d’aquells vinculats a la gestió de l’Ajuntament, que es deixa veure en la valoració i la qualitat dels serveis municipals.

Dels vint-i-sis serveis municipals analitzats, tots es mantenen o milloren nota, amb  alguns aspectes vinculats a la qualitat de l’espai públic que pugen, de cop, mig punt de nota, i que recullen els fruits de la posada en marxa del Pla Endreça. És el cas de la recollida d’escombraries, l’urbanisme de nous carrers i places, la neteja de carrers o l’asfaltat i conservació del espai públic. La circulació que suspenia ara fa un any, aprova amb  un 5,3 i l’aparcament, que històricament sempre ha suspès, ho continua fent, però millora nota fins al 4,2 i obté el seu millor registre.

 

Creix la preocupació per l’accés a l’habitatge, que se situa com el segon problema més greu

En aquest context de millora de la gestió i els serveis, hi ha canvis en el rànquing de les problemàtiques de ciutat. La neteja millora de manera significativa els seus indicadors i se situa com a tercera problemàtica ciutadana. El percentatge de persones que la consideren el principal problema de la ciutat passa del 13,2% de l’any passat (màxim de la sèrie) al 9,3% d’enguany.

Per contra, i tenint en compte l’increment del preu de l’habitatge i les dificultats per accedir a un pis, creix la preocupació per l’accés a l’habitatge, que passa del 9,6% al 12,3% i se situa ara en segon lloc, situant-se a nivells dels anys 2018 i  2019.

Seguint una tendència comuna a altres municipis, la inseguretat encapçala les problemàtiques de ciutat i concentra un 27,7% de les respostes. La millora de la seguretat, doncs, és la prioritat del govern, atès que és la principal demanda que li fa la ciutadania i que també ocupa el primer lloc en les preocupacions personals de les persones entrevistades, desplaçant els aspectes econòmics.

Altres problemàtiques emergents són el turisme, que recupera nivells pre-pandèmics amb un 5,4% de les respostes (xifra pràcticament idèntica a la de 2019), i tenint en compte el context de quan es va fer l’enquesta, la crisi climàtica i la qualitat ambiental, que de la mà de la sequera es converteix en el cinquè problema de la ciutat, i el primer de Catalunya.

Disminueixen les referències a les problemàtiques vinculades a la circulació. La suma de les referències a la congestió del trànsit, a la seva gestió, a la circulació de bicicletes i patinets i a altres temes sobre aquest àmbit tenim un 6,0% de les respostes, tres punts menys al 9,3% registrat l’any passat.

 

Percepció de la ciutat i perspectives de futur

Millora la valoració de la percepció de l’evolució de Barcelona l’últim any,  si bé  aquesta evolució recull múltiples factors que van més enllà de l’abast de la gestió municipal. Es trenca la tendència lenta però continuada al desgast dels darrers anys. Un 28% creuen que en el darrer any la ciutat ha  millorat  i baixa el nombre de crítics, del 54,2% al 47,2%. Barcelona és l’àmbit que registra una evolució millor, segons l’opinió ciutadana. Pel que fa a les expectatives de futur, l’optimisme es manté majoritari: el 52% creu que la ciutat millorarà i el 32% que empitjorarà.

 

Millora dels barris durant l’últim any

Hi ha una constant en l’Enquesta de Serveis i és que, a major proximitat, millor és la valoració. Amb un 7,8 de nota mitjana, la satisfacció de viure al barri millora de manera general al conjunt de la ciutat, i obté dues dècimes més que l’any passat. Destaca, també, el canvi de tendència que s’ha registrat pel que fa a la percepció de l’evolució en el darrer any. Enguany hi ha una millora i els qui pensen que el barri ha millorat són el 36%, enfront el 32% que pensa el contrari.

La  gestió municipal al barri obté una nota mitjana de 6,6, la qual cosa suposa –igual que en el cas de la gestió a la ciutat- una millora de mig punt respecte a l’any passat. En tota la sèrie històrica, només al 2018 s’havia registrat una nota tan alta.

Per últim, pel que fa al lloc de residència preferit, l’enquesta mostra que, per primer cop des de la pandèmia, cau el percentatge de gent que voldria viure fora de Barcelona (del 31% al 27%)  i creix el nombre de persones que respon que, si canviés de residència, aniria a viure al seu mateix barri.

 

Descarregar document (PDF)





Paraules clau

Enquesta de Serveis Municipals/