Crides d’ajut humanitari d’emergència
Conflictes Sudan i franja de Gaza
Tal com ha declarat Martin Griffiths, Secretari General adjunt de l’OCHA (Oficina per la Coordinació d’assumptes humanitaris de Nacions Unides), en data 12 de juny de 2024,
“El conflicte està alimentant la fam a massa racons del món, des de Mali fins a Myanmar, però en cap lloc l'elecció entre la inacció i l'oblit és tan clara com a Gaza i el Sudan.
A Gaza, s'espera que la meitat de la població, més d'un milió de persones, s'enfronti a la mort i la fam a mitjans de juliol.
Al Sudan, almenys 5 milions de persones també estan a la vora de la fam. En més de 40 punts hi ha comunitats que corren un alt risc de patir fam el mes que ve, incloses les zones devastades per la guerra d'Aj Jazirah, Darfur, Khartum i Kordofan.
I tant a Gaza com al Sudan, els combats intensos, les restriccions inacceptables i el finançament escàs impedeixen que els treballadors humanitaris proporcionin aliments, aigua, llavors, assistència sanitària i altres ajudes per salvar vides en qualsevol lloc proper a l'escala necessària per evitar la fam massiva. Això ha de canviar: no ens podem permetre perdre ni un minut.”
Atenent la flagrant situació de vulneració de drets humans i alarmant situació de crisi humanitària que s’està donant al Sudan i a la Franja de Gaza (veure breu descripció en Annex), des de la Direcció de Drets Humans, Justícia Global i Cooperació Internacional posem de manifest que la situació, és extremadament crítica i requereix d’acció immediata i coordinada de la comunitat internacional per afrontar aquestes crisis humanitàries sense precedents. Per tant, proposa realitzar aquesta crida per a la resposta humanitària.
-
Àmbit geogràfic:
- Sudan i els següents països afectats: Sudan del Sud, Txad, Etiòpia, República Centreafricana, i Uganda.
- Franja de Gaza.
Sector d'intervenció:
Qualsevol sector vinculat amb l’atenció de les persones víctimes d’aquests conflictes. Per exemple, atenció mèdica i psicosocial, salut, alimentació, aigua, sanejament e higiene (WASH), aixopluc (shelter), assistència amb materials no alimentaris (Non Food Items), protecció, incloent protecció a infància, protecció contra la violència de gènere i vulneració dels drets de les dones, protecció de persones migrants o desplaçades, educació, seguretat alimentària, mitjans de vida, rehabilitació i reconstrucció d’habitatges i/o escoles, entre d’altres.
Població destinatària:
Població víctima de les crisis humanitàries esmentades amb especial cura de la població més vulnerable, amb atenció a l'edat (infància, joves, persones grans), diversitat (persones amb discapacitat, raó d’identitat ètnica, religiosa, racialitzada, etc.), gènere (violència sexual i basada en gènere, LGTBI+, etc.).
Entitats sol·licitants:
Només podran presentar propostes aquelles entitats que hagin estat acreditades com a entitats expertes en acció humanitària i emergències per part de l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb la resolució de data 21 de març de 2019.
Crèdit pressupostari de la crida:
Amb càrrec a la partida pressupostària D/0200/48902/23291 es consignen 500.000 euros com a import total.
Quantia màxima de la subvenció a sol·licitar:
125.000 euros. L’import de la subvenció no excedirà del 80% del cost total de la intervenció.
Data d’inici i durada màxima dels projectes:
Data d’inici del projecte: els projectes s’hauran d'iniciar dins l’any 2024
Durada màxima del projecte: 12 mesos.
Període de presentació de sol·licituds:
Del dia 11 al 17 de juliol de 2024 (ambdós inclosos)
Altres consideracions:
- S’atorgarà com a màxim un projecte per entitat.
- Es valorarà l’experiència prèvia i implementació de l’entitat que executi el projecte en el país i en la zona d’intervenció del projecte (entitat sol·licitant i/o soci local).
- No es contempla el finançament del cash transfer per part de l’Ajuntament de Barcelona, en els projectes que es presentin per a la resposta a aquestes emergències humanitàries.
- A excepció de les organitzacions que formen part del sistema de Nacions Unides, en el moment de la justificació del projecte l’entitat haurà de presentar el compte justificatiu amb aportació d’informe d’auditor/a. La despesa d’auditoria derivada de la revisió del compte justificatiu serà considerada despesa subvencionable fins a un màxim de 3.000 euros per a projectes d’entre 60.001 i 100.000 euros de subvenció i de 1.500 euros per a subvencions de menys de 60.000 euros.
- Pel que fa a les organitzacions que formen part del sistema de Nacions Unides, la subvenció es formalitzarà mitjançant un conveni on hi constaran les condicions de justificació.
- Durant el període d’execució del projecte o juntament amb el compte justificatiu es farà arribar a la Direcció de Drets Humans, Justícia Global i Cooperació Internacional una càpsula de vídeo, d’aproximadament un minut de durada, relativa al projecte executat i on consti el suport de l’Ajuntament de Barcelona.
Forma de presentació de sol·licituds:
A través del portal municipal de tràmits.
Documents de sol·licitud:
A continuació s’adjunten els documents que cal presentar. També es podran descarregar del portal municipal de tràmits:
-
El Pla Director de Cooperació per a la Justícia Global de Barcelona 2018-2021 recull específicament en el seu objectiu estratègic 6 la protecció dels drets humans de les persones en situació d’emergència.
Des de la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional i en el marc del pla director vigent en cada moment, sempre s’ha donat suport a intervencions d’Acció Humanitària i Emergències executades per les entitats especialitzades, atès que la cooperació directa en aquest cas no és factible per l’alt grau d’expertesa que es requereix.
En aquests casos, la necessitat de respondre de la forma més àgil i ràpida possible, així com la conveniència de seleccionar l’entitat més idònia en cada emergència, ha motivat la posada en marxa d'un instrument específic d’aplicació a les subvencions extraordinàries d’acció humanitària i emergències.
Aquest instrument inclou dos procediments relacionats: una fase prèvia d’acreditació de les entitats i una fase posterior de selecció dels projectes. Aquesta darrera fase s’aplicarà cada vegada que es faci una crida a una emergència determinada, on s’hi podran presentar les entitats prèviament acreditades.
-
L’objecte d’aquest procediment és l’acreditació d’entitats expertes en acció humanitària i emergències per tal de vehicular-hi les subvencions extraordinàries de la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional en el marc de les crides per a la resposta a una emergència determinada. Aquesta convocatòria d’acreditació s’adreça únicament a les entitats amb experiència específica en intervencions d’acció humanitària i emergències, no a les entitats que desenvolupen projectes de cooperació al desenvolupament en contextos de crisi humanitària.
-
Aquest procediment fa referència a la concessió de subvencions extraordinàries a intervencions d’acció humanitària i emergències, realitzades a iniciativa d’entitats sense afany de lucre acreditades a aquest efecte per l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb la Fase 1 descrita anteriorment, i en el marc de les crides per a la resposta a una emergència determinada.
Documents i enllaços relacionats
Crides d’ajut humanitari d’emergència
Conflictes Sudan i franja de Gaza
Tal com ha declarat Martin Griffiths, Secretari General adjunt de l’OCHA (Oficina per la Coordinació d’assumptes humanitaris de Nacions Unides), en data 12 de juny de 2024,
“El conflicte està alimentant la fam a massa racons del món, des de Mali fins a Myanmar, però en cap lloc l'elecció entre la inacció i l'oblit és tan clara com a Gaza i el Sudan.
A Gaza, s'espera que la meitat de la població, més d'un milió de persones, s'enfronti a la mort i la fam a mitjans de juliol.
Al Sudan, almenys 5 milions de persones també estan a la vora de la fam. En més de 40 punts hi ha comunitats que corren un alt risc de patir fam el mes que ve, incloses les zones devastades per la guerra d'Aj Jazirah, Darfur, Khartum i Kordofan.
I tant a Gaza com al Sudan, els combats intensos, les restriccions inacceptables i el finançament escàs impedeixen que els treballadors humanitaris proporcionin aliments, aigua, llavors, assistència sanitària i altres ajudes per salvar vides en qualsevol lloc proper a l'escala necessària per evitar la fam massiva. Això ha de canviar: no ens podem permetre perdre ni un minut.”
Atenent la flagrant situació de vulneració de drets humans i alarmant situació de crisi humanitària que s’està donant al Sudan i a la Franja de Gaza (veure breu descripció en Annex), des de la Direcció de Drets Humans, Justícia Global i Cooperació Internacional posem de manifest que la situació, és extremadament crítica i requereix d’acció immediata i coordinada de la comunitat internacional per afrontar aquestes crisis humanitàries sense precedents. Per tant, proposa realitzar aquesta crida per a la resposta humanitària.
-
Àmbit geogràfic:
- Sudan i els següents països afectats: Sudan del Sud, Txad, Etiòpia, República Centreafricana, i Uganda.
- Franja de Gaza.
Sector d'intervenció:
Qualsevol sector vinculat amb l’atenció de les persones víctimes d’aquests conflictes. Per exemple, atenció mèdica i psicosocial, salut, alimentació, aigua, sanejament e higiene (WASH), aixopluc (shelter), assistència amb materials no alimentaris (Non Food Items), protecció, incloent protecció a infància, protecció contra la violència de gènere i vulneració dels drets de les dones, protecció de persones migrants o desplaçades, educació, seguretat alimentària, mitjans de vida, rehabilitació i reconstrucció d’habitatges i/o escoles, entre d’altres.
Població destinatària:
Població víctima de les crisis humanitàries esmentades amb especial cura de la població més vulnerable, amb atenció a l'edat (infància, joves, persones grans), diversitat (persones amb discapacitat, raó d’identitat ètnica, religiosa, racialitzada, etc.), gènere (violència sexual i basada en gènere, LGTBI+, etc.).
Entitats sol·licitants:
Només podran presentar propostes aquelles entitats que hagin estat acreditades com a entitats expertes en acció humanitària i emergències per part de l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb la resolució de data 21 de març de 2019.
Crèdit pressupostari de la crida:
Amb càrrec a la partida pressupostària D/0200/48902/23291 es consignen 500.000 euros com a import total.
Quantia màxima de la subvenció a sol·licitar:
125.000 euros. L’import de la subvenció no excedirà del 80% del cost total de la intervenció.
Data d’inici i durada màxima dels projectes:
Data d’inici del projecte: els projectes s’hauran d'iniciar dins l’any 2024
Durada màxima del projecte: 12 mesos.
Període de presentació de sol·licituds:
Del dia 11 al 17 de juliol de 2024 (ambdós inclosos)
Altres consideracions:
- S’atorgarà com a màxim un projecte per entitat.
- Es valorarà l’experiència prèvia i implementació de l’entitat que executi el projecte en el país i en la zona d’intervenció del projecte (entitat sol·licitant i/o soci local).
- No es contempla el finançament del cash transfer per part de l’Ajuntament de Barcelona, en els projectes que es presentin per a la resposta a aquestes emergències humanitàries.
- A excepció de les organitzacions que formen part del sistema de Nacions Unides, en el moment de la justificació del projecte l’entitat haurà de presentar el compte justificatiu amb aportació d’informe d’auditor/a. La despesa d’auditoria derivada de la revisió del compte justificatiu serà considerada despesa subvencionable fins a un màxim de 3.000 euros per a projectes d’entre 60.001 i 100.000 euros de subvenció i de 1.500 euros per a subvencions de menys de 60.000 euros.
- Pel que fa a les organitzacions que formen part del sistema de Nacions Unides, la subvenció es formalitzarà mitjançant un conveni on hi constaran les condicions de justificació.
- Durant el període d’execució del projecte o juntament amb el compte justificatiu es farà arribar a la Direcció de Drets Humans, Justícia Global i Cooperació Internacional una càpsula de vídeo, d’aproximadament un minut de durada, relativa al projecte executat i on consti el suport de l’Ajuntament de Barcelona.
Forma de presentació de sol·licituds:
A través del portal municipal de tràmits.
Documents de sol·licitud:
A continuació s’adjunten els documents que cal presentar. També es podran descarregar del portal municipal de tràmits:
-
El Pla Director de Cooperació per a la Justícia Global de Barcelona 2018-2021 recull específicament en el seu objectiu estratègic 6 la protecció dels drets humans de les persones en situació d’emergència.
Des de la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional i en el marc del pla director vigent en cada moment, sempre s’ha donat suport a intervencions d’Acció Humanitària i Emergències executades per les entitats especialitzades, atès que la cooperació directa en aquest cas no és factible per l’alt grau d’expertesa que es requereix.
En aquests casos, la necessitat de respondre de la forma més àgil i ràpida possible, així com la conveniència de seleccionar l’entitat més idònia en cada emergència, ha motivat la posada en marxa d'un instrument específic d’aplicació a les subvencions extraordinàries d’acció humanitària i emergències.
Aquest instrument inclou dos procediments relacionats: una fase prèvia d’acreditació de les entitats i una fase posterior de selecció dels projectes. Aquesta darrera fase s’aplicarà cada vegada que es faci una crida a una emergència determinada, on s’hi podran presentar les entitats prèviament acreditades.
-
L’objecte d’aquest procediment és l’acreditació d’entitats expertes en acció humanitària i emergències per tal de vehicular-hi les subvencions extraordinàries de la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional en el marc de les crides per a la resposta a una emergència determinada. Aquesta convocatòria d’acreditació s’adreça únicament a les entitats amb experiència específica en intervencions d’acció humanitària i emergències, no a les entitats que desenvolupen projectes de cooperació al desenvolupament en contextos de crisi humanitària.
-
Aquest procediment fa referència a la concessió de subvencions extraordinàries a intervencions d’acció humanitària i emergències, realitzades a iniciativa d’entitats sense afany de lucre acreditades a aquest efecte per l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb la Fase 1 descrita anteriorment, i en el marc de les crides per a la resposta a una emergència determinada.