El 30è Fòrum Barcelona de Seguretat Viària reflexiona sobre els reptes de la IA en la mobilitat
La 30a edició del Fòrum Barcelona de Seguretat Viària ha tingut lloc aquest matí al CaixaForum, amb el títol “La intel·ligència artificial: reptes per a la seguretat viària”.
La jornada ha començat amb la ponència inaugural del professor de filosofia Joan Garcia del Muro, que ha vinculat la intel·ligència artificial (IA) a la sostenibilitat, la privacitat de les dades, la inclusió, el respecte per l’autonomia humana, l’establiment de responsabilitats, la reducció de la sinistralitat i la transparència.
La primera taula rodona ha aprofundit en els models predictius per avançar cap a una mobilitat més segura anticipant riscos, millorant la gestió del trànsit i prevenint conductes temeràries.
La segona taula s’ha centrat en la IA en l’assistència vehicular i en com aquesta tecnologia pot millorar no només la seguretat, sinó també l’experiència i l’eficiència en la conducció.
Per passar de la teoria a la pràctica, el cos dels Mossos d’Esquadra ha presentat un cas pràctic: la implementació de la tecnologia DSRC per garantir el control dels vehicles pesants que circulen per la xarxa viària, seguint els criteris de seguretat i mobilitat sostenible.
Malgrat tots aquests avantatges, la jornada també ha posat de manifest els reptes pendents de la IA, como són una ètica robusta i la protecció de les dades.
El Fòrum Barcelona de Seguretat Viària l’organitzen anualment l’Ajuntament de Barcelona, el Servei Català de Trànsit, el RACC i Prevenció d’Accidents de Trànsit, P(A)T.