El casc serà obligatori per conduir vehicles de mobilitat personal
El Govern municipal portarà a aprovació definitiva, en el pròxim plenari, la modificació de l’Ordenança de circulació, vianants i vehicles, que inclourà, a més a més, preservar les voreres per als vianants i la prohibició de circular-hi en VMP i bicis, excepte infants i acompanyants en bicicleta.
La nova norma aprofundirà també en la prohibició d’aparcament de motos a la vorera d’entorns escolars i de centres hospitalaris. D’aquesta manera s’adapta la normativa al marc estatal i es garanteix la convivència, la seguretat viària i la protecció dels vianants als carrers de la ciutat.
Regulació més clara dels vehicles de mobilitat personal (VMP)
Els VMP passen a definir-se com a vehicles unipersonals, per la qual cosa només hi podrà circular una persona sola, i se n’assenyalen els elements de seguretat imprescindibles: l’ús de casc obligatori i que el vehicle disposi de llums davanters i posteriors.
La norma vigent ja prohibeix l’ús de VMP a menors de 16 anys i en limita l’ús a carril bici i a carrers amb límit de velocitat de 30 quilòmetres per hora o inferior. La modificació aclarirà que no poden sobrepassar els 25 quilòmetres per hora o els 10 als carrils bici a la vorera.
Voreres per als vianants
El nou text prohibeix la circulació per les voreres tant als VMP com a les bicicletes, i deixen aquest espai com a exclusiu per a la mobilitat a peu. Com a excepció, les poden fer servir les persones adultes que transportin menors d’edat amb sistemes homologats (remolcs o cadiretes) o que acompanyin infants de fins a 12 anys.
En qualsevol cas, es manté l’obligatorietat dels usuaris de bicis i VMP de baixar del vehicle en situacions d’aglomeració en espais compartits amb els vianants.
Noves restriccions d’estacionament de motos a les voreres
A més de la prohibició explícita de l’aparcament de motocicletes a les voreres d’entorns escolars i de centres hospitalaris, l’Ordenança de circulació, vianants i vehicles preveu sancionar-ne l’estacionament a guals de vianants, carrils bici o davant de contenidors.
Per la seva banda, els cicles i VMP emprats en la distribució urbana de mercaderies poden utilitzar els espais habilitats per a la càrrega i descàrrega amb les mateixes condicions que la resta de vehicles de motor. Alhora, es prohibeix explícitament fer la càrrega i la descàrrega de qualsevol vehicle en un carril bici.
La proposta de modificació seguirà ara la seva tramitació, amb el dictamen en la pròxima sessió de la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge, i la votació al plenari del mes de novembre.