Què tenen en comú les músiques del Sahel, el Kalahari, Rajasthan, o Atacama? El silenci i la immensitat dels deserts són una font inesgotable d'inspiració musical; ens deixarem emportar per les músiques de les cultures que habiten els deserts dels cinc continents i aprendrem sobre les cultures musicals de bosquimans, tuaregs i beduïns. De la immensitat del silenci sorgeixen cançons: els deserts no són muts.
Programa del curs:
1a sessió
Quin és el significat del so i la música en les cultures africanes del Kalahari i del Namib, el desert més antic d'aquest planeta? La música vocal i instrumental dels pobles San és sorprenent. Gravacions actuals i troballes des de l'antropologia de la música.
2a sessió
El Sàhara: la música imzad com a part essencial de la vida i de la resistència al Sahel. Els treballs de Mdou Moctar, Bambino, Tinariwen, Imarhan mostren que la rebel·lió Tuareg es fa amb guitarres elèctriques.
3a sessió
La música dels pobles beduïns en la península del Sinaí, el Neguev, i la Península Aràbiga. El Khaliji tradicional, i el domini d'instruments mil·lenaris com el oud, la flauta ney, el riq, el rabab, el qanoon o el tambor goblet.
4a sessió
Escoltarem la música de les comunitats Bheel del desert del Thar. La influència del viatge est-oest en la música tradicional dels Kalbeliya, representants del poble gitano més emblemàtic del Rajasthan a l'Índia. En el Gobi descobrirem el cant difònic anomenat «Khoomii», el cant gutural estès a Mongòlia, i el treball de grups com China Guo Gan Trío.
5a sessió
Escoltarem la veu dels pobles aborígens amagada en el seu dedgeridoo. Atacama i les seves flautes precolombines.
Escolta la playlist del curs.
INSCRIU-TE AQUÍ