L’Ajuntament de Barcelona llança un repte d’innovació que premiarà la millor proposta per garantir l’atenció a la gent gran : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona llança un repte d’innovació que premiarà la millor proposta per garantir l’atenció a la gent gran

05/06/2019

L’Àrea de Drets Socials i l’i.lab del Comissionat de Tecnologia i Innovació Digital busquen solucions innovadores que donin atenció efectiva a la gent gran en situació de dependència, incorporant eines tecnològiques que millorin la identificació i el temps de resposta a les necessitats d’aquest col•lectiu

El repte considera la situació de dependència de la gent gran, la falta de places a les residències i el creixent envelliment de la població. El projecte es desenvolupa en el marc de les Superilles Socials per a millorar la prestació i distribució de serveis a la gent gran

La convocatòria està oberta fins al 26 de setembre i el guanyador rebrà un premi de 20.000 euros per implementar la solució proposada

L’Ajuntament de Barcelona llança el Repte Social d’Atenció a la Gent Gran, obert a totes aquelles persones emprenedores i organitzacions que aportin solucions innovadores que donin atenció efectiva a la gent gran en situació de dependència i que proposin noves eines que millorin la identificació i temps de resposta a les necessitats d’aquest col•lectiu.

Amb aquesta iniciativa, l’Àrea de Drets Socials i l’i.lab del Comissionat de Tecnologia i Innovació Digital premiaran amb 20.000 euros la millor proposta de solució al Repte Urbà que es planteja sota el títol “Com podem donar atenció efectiva a la gent gran en situació de dependència, en el marc de les Superilles Socials?”.

El repte vol innovar i anar més enllà de la resposta que dóna actualment l’Ajuntament i té en consideració la situació de dependència de la gent gran, la falta de places a les residències i el creixent envelliment de la població. El projecte es desenvolupa en el marc de les Superilles Socials que està implementant l’Àrea de Drets Socials per a millorar la prestació i distribució de serveis a la gent gran a través de solucions tecnològiques o projectes d’innovació social.

El guanyador rebrà el premi per poder implementar la solució proposada. Si el pilot es desenvolupa amb èxit s’explorarà la manera d’escalar el projecte. L’aplicació de la metodologia de l’i.lab, permetrà buscar solucions i innovar en la prestació de serveis de manera oberta i col•laborativa, i connectar el talent emprenedor amb les necessitats de la ciutadania.

 

L’envelliment de la població, un dels principals reptes que afronta la ciutat de Barcelona

Barcelona s’està envellint. L’increment de la demanda de serveis socials, juntament amb la previsible reducció de les pensions futures i l’augment dels preus de l’habitatge, fan necessari repensar les estructures i distribució d’aquests serveis, així com trobar models complementaris o alternatius als centres residencials.

A la ciutat de Barcelona habiten gairebé 350.000 persones de més de 65 anys i les previsions són que per a l’any 2038 siguin prop de 420.000, és a dir, el 25,5% de la població (projeccions de població Idescat). A Barcelona hi ha 13.000 places de residències per a gent gran, amb una llista d’espera per accedir a les places públiques de més de 6.000 persones. Una part de la població de gent gran necessitarà atencions especialitzades a domicili. Segons estadístiques, a la ciutat ja hi han 112.000 persones que necessiten ajuda per a la seva activitat diària, unes 54.000 persones de manera regular i unes 58.000 de manera esporàdica.

El Repte Social d’Atenció a la Gent Gran està obert a totes aquelles persones emprenedores i organitzacions que disposin de:

– Projectes testats i/o metodologies provades que generin cohesió social, com per exemple, l’activació de la comunitat per donar suport a la gent gran, l’enfortiment d’un model d’economia social i solidària, mecanismes de col•laboració i integració intergeneracional.

– Solucions de noves tecnologies i/o robòtica que permetin fer més efectiva la identificació de necessitats de la gent gran, i millorin la qualitat i el subministrament dels serveis, així com els temps de resposta a aquestes necessitats.

La crida està dirigida a buscar solucions tecnològiques però també està oberta a projectes d’innovació social on aspectes com la comunicació, l’organització dels serveis, la coproducció, etc.. siguin el nucli principal de la innovació.

La convocatòria és oberta fins al 26 de setembre, quan una Comissió Tècnica d’experts nomenats per l’Ajuntament de Barcelona avaluarà les propostes presentades d’acord als criteris de valoració d’impacte social, innovació i factibilitat, segons s’indica a la convocatòria del repte. El 15 d’octubre s’anunciaran les 5 solucions finalistes, que hauran de passar una segona fase d’avaluació més exhaustiva. El projecte guanyador s’anunciarà el mes de novembre, en el marc de l’Smart City Expo de Barcelona.

 

La resposta de l’Ajuntament

La primera resposta que dona l’ajuntament a aquesta situació és el Servei d’Asistència Domiciliada (SAD). Els SAD es combina o complementa amb altres serveis com la teleassistència (90.000 usuaris), el servei d’àpats a domicili o el programa Vincles entre d’altres.

Actualment s’està implementant el projecte Superilles Socials liderat per l’Àrea de Drets Socials, amb la finalitat de dividir la ciutat en petits territoris o barris d’escala humana introduint el concepte de residència distribuïda o virtual. Segons aquesta idea, l’habitatge d’una persona amb necessitats de suport sociosanitari rep els serveis d’un centre residencial, i el barri, en una escala suficientment petita per a les persones amb dependència, subministra tots els serveis comuns que es rebrien en una residència en una combinació de prestacions públic-privades-socials-familiars, retribuïdes o altruistes, i amb un progressiu ús de les tecnologies.

 

Connectant el talent emprenedor amb les necessitats de la ciutadania

Aquest repte propicia un punt de trobada entre l’empresa innovadora amb la realitat i necessitats de les persones i dels seus serveis públics, com a element facilitador per la creació de llocs de treball en activitats estratègiques i socials.

Alhora també promou la cohesió i inclusió social facilitant millores en els serveis a les persones, la participació ciutadana facilitant el comportament actiu de les persones en l’àmbit de la ciutadania i el foment de la cultura de la innovació tecnològica de projectes com a motor de creixement econòmic.

 

Innovació urbana sostenible i social a través del programa i.lab

L’Ajuntament de Barcelona vol donar resposta a les demandes i necessitats de la ciutadania i als nous reptes de ciutat i fer-ho de manera oberta i col•laborativa entre els sectors públic, privat, acadèmic i social, i en obert intercanvi amb d’altres ciutats. És per això que el Comissionat de Tecnologia i Innovació Digital de l’Ajuntament de Barcelona va posar en marxa l’i.lab, el laboratori per accelerar la innovació urbana, sostenible i social.

Des d’aquest laboratori s’identifiquen i llancen reptes de ciutat mitjançant concursos oberts per trobar solucions innovadores i millorar els serveis públics. Impulsar l’ús ètic i responsable de les dades i la tecnologia, i maximitzar la sostenibilitat, l’impacte social i l’escalabilitat de les solucions proposades són objectius d’aquesta iniciativa que s’emmarca dins del Pla Barcelona Ciutat Digital i el Pla Barcelona Ciència. L’i.lab ha llançat reptes en diverses temàtiques com l’apoderament de la dona a la indústria tecnològica, l’ús de les dades per a millorar la mobilitat a la ciutat, innovació per a millorar els espais de joc, i tecnologies per fer l’habitatge més assequible.

Enllaços relacionats

https://ajuntament.barcelona.cat/digital/ca/innovacio-digital/i-lab/reptes-i-lab/com-podem-donar-atencio-efectiva-a-la-gent-gran-en-situacio-de

www.barcelona.cat/i-lab

#BCNilab



Compartiu aquest contingut