El túnel de Glòries en sentit Besòs entrarà en servei el 6 de novembre

29/10/2021 - 10:30 h

Tot a punt per l’entrada en servei de la banda del túnel de Glòries en sentit Besòs el 6 de novembre. I a principis d’any es preveu obrir també el sentit d’entrada a la ciutat. L’actuació, iniciada al 2014 amb la deconstrucció de l’antiga anella viària, permetrà soterrar el trànsit rodat, generant un nou espai per la ciutadania perquè els vianants, els veïns i el verd en siguin els protagonistes. El dijous 4 s'ha programat una visita dirigia al veïnat.

A partir del dissabte 6 de novembre, l’accés al túnel es farà des de la Gran Via de les Corts Catalanes, a l’alçada del carrer de Padilla. El túnel donarà servei a tots els vehicles que vagin en direcció Badalona/Mataró (C-31) i/o als que hagin d’agafar la sortida del carrer Bilbao.

Pel que respecta al trànsit local de la zona, la mobilitat sempre s’articularà a través dels carrers de l’entorn del parc de les Glòries. Tot i així, de moment, i fins que no s’obri el túnel d’entrada a la ciutat, els vehicles que es desplacin en sentit Llobregat podran continuar travessant pel mig de la plaça.

Pel que fa als altres modes de transport, els autobusos interurbans que circulin en sentit Besòs  hauran de creuar per l’interior del túnel i els urbans ho faran per la superfície de la plaça, igual que les bicicletes i els vianants, tot i que els seus recorreguts s’hauran d’anar adaptant a les diferents fases d’obres.

Referència en modernitat, eficiència i seguretat

L’actuació que s’ha dut a terme al subsòl de la plaça de les Glòries és una de les obres de més complexitat tècnica que s’han realitzat a la ciutat. Consisteix en la construcció d’un túnel urbà, que segueix la traça de la Gran Via –amb dos tubs independents amb circulació unidireccional- amb una longitud total de 957 metres.

S’ha construït per sota de quatre infraestructures ferroviàries existents: el túnel de la L1 Metro, el de la R1, el de la R3 /R4 i el de la línia R2 sud de Rodalies. També s’ha excavat per sota de col·lectors de la xarxa de clavegueram i galeries de serveis.

El nou túnel compleix amb les últimes i més restrictives mesures de seguretat i control de túnels, especialment en relació a la gestió d’incendis i sortides d’emergència (situades a interdistàncies de 200 metres). El disseny dels equipaments i de les instal·lacions doten al túnel d’uns alts nivells de funcionalitat, resiliència i intel·ligència. A més, el pas dels vehicles comptarà amb un seguiment permanent les 24 hores des d’una nova central d’operadors dels túnels de la ciutat.

Un gran espai per al veïnat

El soterrament del trànsit de la Gran Via permetrà guanyar un nou espai en superfície per la ciutadania i la ciutat. La primera fase del nou parc de Glòries va obrir-se a l’ús ciutadà el mes d’abril del 2019 i, aquest mes de setembre, també s’ha obert al públic la part de “la Clariana” amb un espai d’una hectàrea amb gespa i amb un servei de gandules, taules, cadires i para-sols i amb diferents activitats.

Enguany, el desenvolupament d’aquest gran àmbit continua avançant amb l’aprovació del pla que desenvolupa urbanísticament l’espai de la plaça de les Glòries, amb equipaments i habitatges. També estan en licitació les obres del projecte Canòpia-Àmbit Tramvia que inclou la urbanització associada al recorregut del tramvia en el tram comprès entre els carrers de Castillejos i Badajoz, al seu pas per la plaça de les Glòries.

Visita prèvia per al veïnat

El dijous 4 de novembre es farà una visita dirigida al veïnat. El punt de trobada és a la cruïlla de la Gran Via de les Corts Catalanes amb el c. Padilla, a les 13 h. La visita durarà una hora i només cal dur calçat tancat i còmode.

Cal sol·licitud prèvia d’assistència a participaciosantmarti@bcn.cat, i ha de ser individual. Per qüestions de seguretat, la capacitat és limitada i només hi podran accedir les persones que hagin rebut la confirmació expressa d’accés a la instal·lació, que s’enviarà el dia anterior.