Quin és l’estat de la qualitat de l’aire de la ciutat?
Quin és l’estat de la qualitat de l’aire de la ciutat?
Els nivells de mitjana anual de NO2 a la ciutat l'any 2023 han estat els millors des que hi ha registres. Així ho constata l'Informe d’avaluació de la qualitat de l’aire de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), que mostra la tendència de descens del NO2 dels darrers anys, mentre que les partícules PM10 i PM2,5 es mantenen en nivells estables des del 2013.
Vista aèria panoràmica de la ciutat des de la Gran Via de les Corts Catalanes amb el carrer de la Llacuna, en sentit Besòs cap a Llobregat.
En termes generals, els nivells de contaminació de l’aire s’han acostat als dels anys 2020 i 2021 (durant la pandèmia i després), i l’evolució anual confirma la tendència de descens del NO2 els darrers anys. En concret, la població ha estat exposada a una mitjana de 26 μg/m3 de NO2 i 14 μg/m3 de PM2,5, i el districte de l’Eixample continua sent el districte amb els valors més elevats.
Durant l’any 2023, tant el NO2 com les partícules PM10 i PM2,5 s’han mantingut per sota dels límits legals actuals fixats per la Unió Europea a totes les estacions de la ciutat , però continuen per sobre dels nivells establerts per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), de 10 i 5 μg/m3, respectivament, i dels futurs valors europeus, de 20 i 10 μg/m3, a partir del 2030.
Segons l’Informe d’avaluació de la qualitat de l’aire de l’ASPB, l’impacte sobre la salut atribuïble a la contaminació en el període 2020-2023 és un 32% inferior a l’estimat els anys 2018-2019. Tot i la millora, aquest impacte negatiu sobre la salut continua sent considerable: se li atribueixen al voltant del 8% de les morts (el 13% el 2018-2019), el 36% dels casos d’asma infantil (el 51% el 2018- 2109) i el 12% dels nous casos de càncer de pulmó cada any (el 17% el 2018-2019). Si Barcelona complís els futurs límits legals, l’impacte negatiu de la contaminació en la salut de la població es reduiria un 38% més.
Una de les recomanacions més efectives per continuar millorant la qualitat de l’aire i avançar pel que fa a la protecció de la salut de la ciutadania seria la reducció global del trànsitb, ja que té més cobeneficis per a la salut, per exemple, per la reducció del soroll, la reducció de lesions de trànsit i els usos saludables dels espais.
El Parlament Europeu ha publicat, l’any 2024, l’esborrany per a una nova directiva de qualitat de l’aire que redueix significativament els límits legals per als principals contaminants atmosfèrics a partir del 2030, i els apropa als valors guia de protecció de la salut de l’OMS. Segons les conclusions de l’informe de l’ASPB, aquesta nova normativa ha de ser clau per continuar promovent la reducció de la contaminació de l’aire i suposa una nova fita per a la protecció de la salut.