Enciclopedia Pulga. El saber no ocupa lugar
L'Enciclopedia Pulga va sorgir en una època de canvis profunds a Espanya. Després de la devastació de la Guerra Civil el país buscava la seva recuperació, no només econòmica sinó també cultural.
De 1953 a 1959, Ediciones GP va llançar una col·lecció de llibres de butxaca que aviat es convertiria en un fenomen. De petit format (semblant a un paquet de tabac) i preus econòmics (des d’1,5 pessetes els volums senzills fins a 5 pessetes els volums extraordinaris que podien tenir més de 200 pàgines), la Pulga va omplir les butxaques i les ments dels lectors amb coneixements variats i accessibles, democratitzant l'accés a la lectura, obrint les portes del món de la literatura i la ciència a un ampli ventall de lectors. A través d'aquesta col·lecció, les persones podien viatjar a països llunyans, explorar els misteris de l'univers i conèixer les grans figures de la història, la literatura, la ciència i l’art. La seva filosofia editorial se centrava en proporcionar continguts de qualitat, però accessibles i adequats per a un públic amb diverses preferències i nivells d'educació.
Els títols no només incloïen obres d'autors reconeguts com Balzac, Wilde, Cervantes o Tolstoi, sinó que també abordaven temes de divulgació científica relacionats amb la botànica, la zoologia o la geologia,[1] atraient un ampli públic àvid d'aprendre i entretenir-se i convertint-se en una de les fites editorials mundials, imitada després per altres com la Enciclopedia popular ilustrada, la col·lecció Marabú zas, o la Biblioteca píldora.
Els criteris de selecció els va exposar el seu creador, Germán Plaza (1903-1977) en una conferència l’any 1955:
No vamos a darle a este público, hasta hoy yermo de buena semilla, una literatura sofisticada o de proporciones grandiosas. Sería lo mismo que ofrecer un banquete pantagruélico a quien ha sufrido un ayuno prolongado. En vez de ello, hay que proporcionarle lo que, dentro de un tono de cierta elevación y ambición cultural, guarde proporción con la limitada preparación de que hasta el momento ha adolecido. Éste es otro de los secretos a voces de la Enciclopedia Pulga. No asusta al lector con volúmenes de gran extensión o de contenido abstracto, sino que le ofrece temas sencillos, de interés permanente, expuestos en un lenguaje llano e inteligible.[2]
La selecció, feta per Mario Lacruz (1929-2000) presenta una important presència d'autors espanyols com César González Ruano, Miguel Delibes, Camilo José Cela, autors que van cobrar rellevància a la literatura espanyola.
Segons explica Plaza en la mateixa conferència, el que més es venia, i en aquest ordre, eren els encàrrecs fets per l'editor a autors no gaire coneguts sobre temes importants (¿Jesucristo es Dios?, La religión, ¿para qué?…), autors clàssics, temes de divulgació científica o d'humanitats (La energía atómica, Beethoven) i per últim relats i narracions d'autors contemporanis. És notable també la presència de versions d'obres portades amb èxit a la gran pantalla (Mogambo, El prisionero de Zenda, o Ben-Hur). Il·lustrada per Coll (Alexandre Coll i Blanch, 1898-1975), habitualment a càrrec de les cobertes a color, i per Chaco (Joaquín Chacopino Fabre, 1926-2014), qui es va ocupar de la majoria de les il·lustracions interiors, la Pulga va publicar 500 títols.
Una de les característiques més destacades de l'Enciclopedia Pulga era la seva publicitat agressiva que amb el seu lema "El saber no ocupa lugar", va captivar l'atenció del públic i va reforçar la idea que adquirir aquests llibres era una inversió en coneixement i cultura, instant els lectors a evitar els llibres prestats a causa del risc de malalties transmeses pel paper. En el seu lloc, es promocionava l'adquisició dels volums de la col·lecció, assegurant una alternativa segura i econòmica per satisfer la set de coneixement dels lectors. La veritable raó era la necessitat de buidar l’estoc ja que d’alguns títols es podien arribar a tiratges de més de 100.000 volums. No era qüestió de perdre vendes!
«La muerte acecha… Piense por un momento los males que puede acarrearle la lectura de novelas que hayan pasado por varias manos. No olvide que el papel es uno de los vehículos portador de las más terribles enfermedades. ¡HUYA DE ELLOS COMO DEL MISMO DEMONIO! ...».[3]
Tot i que l'Enciclopedia Pulga va deixar de publicar-se el 1959, el seu llegat perdura en la memòria dels qui van viure l'època daurada de la lectura de butxaca a Espanya.
[1] Fernando Barroso-Barcenilla1,2, Julia Audije-Gil1,3 & Yael Díaz-Acha. “La “Enciclopedia Pulga” (1953-1958): Su contribución al conocimito de las Ciencias Naturales” Dins: Boletín de la Real Sociedad Española de Historia Natural, Tomo 113 (2019), p. 177-187
[2] Germán Plaza, “Los problemas del libro popular en España”, conferencia pronunciada en la Biblioteca Central de la Diputación de Barcelona con motivo de la Exposición de la Fiesta del Libro de 1955 y publicada como anexo al Catálogo de la producción editorial barcelonesa comprendida entre el 23 de abril de 1954 y el de 1955, Barcelona, Diputación de Barcelona, 1956
[3] Francesc Reus i Boyd-Swan. Enciclopedia Pulga. En: VI Pasiones Bibliográficas. València: Societat Bibliogràfica Valenciana Jerònima Galés, 2022, p. 159-189 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8782486