El meu passaport i la meva identitat
- Promoure la reflexió a través del reconeixement dels diferents orígens de les persones per tal de respectar-los.
- Analitzar els relats personals a través de la identificació de les desigualtats estructurals relacionades amb l'origen, la cultura i la raça, que existeixen a la nostra societat, per tal de garantir una inclusió social real.
- Reconèixer els estereotips, prejudicis i rumors sobre les persones migrades i que són font de discriminació.
- Oferir eines per prevenir i aturar els discursos d'odi i la xenofòbia a l'àmbit escolar.
L'activitat està pensada per donar resposta a una realitat actual i futura, la pluralitat cultural existent a la nostra societat. El repte que es planteja és com posar en valor la diversitat d'origen, cultural i religiosa, com garantir la inclusió real i el tracte no- discriminatori, i assegurar que està fonamentat en la lluita activa contra el racisme i la xenofòbia.
Sinopsi: Imaginem que hem perdut la documentació i hem de fer un viatge molt llarg fugint de la fam i la guerra. Per això, ens entreguen uns passaports nous i omplim les dades que se'ns demanen. Aquests passaports es regeixen per un sistema de 12 punts. Què necessitem per obtenir la màxima puntuació?
La sessió s'estructura en 3 blocs: un role play a través d'uns passaports ficticis que ens atorguen uns privilegis o discriminacions en l'àmbit legal, una reflexió conjunta sobre les desigualtats (origen, nacionalitat, ètnia, raça, classe social, religió, gènere...) a l'hora de moure'ns pel món, i finalment un debat sobre com ens identifica la documentació.
Continguts:
- Diversitat d’origen, cultural i religiosa.
- Estereotips i prejudicis sobre les persones migrades i/o racialitzades.
- Desigualtat estructural, interseccionalitat i racisme.
- Convivència intercultural positiva.
Mínim: 12 participants.
Màxim: 25 participants.
L'activitat requereix un espai diàfan i flexible amb cadires per a totes les persones participants que es puguin moure de diferents maneres.
Activitat dirigida a centres educatius i centres d'educació en el lleure. Preferentment per persones joves d'11 a 16 anys.
Preferiblement, s'ofereix l'activitat a espais educatius on es treballi l'educació en valors socials i cívics per analitzar i comprendre idees relatives a la dimensió social i ciutadana de la seva pròpia identitat, així com als fets socials, històrics i normatius que la determinen, demostrant respecte per les normes, empatia, equitat i esperit constructiu en la interacció amb els altres.
Ordinador amb accés a Internet, altaveus i projector.
Presentació audiovisual, etiquetes i els passaports per dur a terme el role play.
1 persona.
Institut Diversitas SCCL
Durada de l’activitat: 2 hores.
Temps de preparació, muntatge i desmuntatge de l’activitat: 15 minuts.