És l’escola intercultural?
El taller fanzín treballa amb l’alumnat de secundària la reflexió sobre el racisme a l’escola a través de debats i activitats pràctiques. També inclou una sessió amb l’equip educatiu per compartir resultats i abordar qüestions relacionades. L’activitat s’adapta segons les necessitats dels grups.
- Crear un espai d’anàlisi, reflexió i debat sobre el racisme i la interculturalitat dins del sistema educatiu, tant amb l’alumnat com amb el professorat.
- Oferir el Fanzín com a eina a l’alumnat per identificar el racisme dins del centre educatiu, i en la seva trajectòria educativa en particular.
- Acompanyar l’equip educatiu i directiu a identificar i abordar les formes de racisme que s’expressen dins del seu centre educatiu.
- Proposar escenaris possibles i plurals per a una escola més intercultural.
Taller fanzín amb l’alumnat de secundària:
- Activitat trenca-gel per conèixer-nos i introduir la temàtica.
- Debat i/o activitats per partir dels coneixements previs de l’alumnat sobre el racisme.
- Presentació i distribució del fanzín a cada alumne.
- Treball en grups petits sobre les vinyetes del fanzín: diàleg i reflexió sobre les situacions que s’hi presenten.
- Canvis en els diàlegs de les vinyetes.
- Posada en comú de les intervencions sobre les vinyetes.
- Tancament: una paraula de valoració del taller.
Es poden fer adaptacions segons l’edat i les característiques del grup, per això es demanarà informació prèvia al centre educatiu sobre els grups classe.
Sessió amb l’equip educatiu i directiu:
- Retorn del taller amb l’alumnat: conceptes treballats, debats, resultats i valoració general.
- Explicació del decàleg per a professionals vinculat al fanzín.
- Abordar altres qüestions que l’equip educatiu i directiu consideri necessàries.
Continguts:
El taller treballa, a partir del fanzín, la identificació del racisme estructural a l’escola, incloent prejudicis, discriminació als materials educatius i segregació. Mitjançant debats i dinàmiques, es promou la reflexió crítica, l’empoderament de l’alumnat i el foment d’una escola més intercultural i justa.
L’activitat es divideix en:
- Un taller per grup classe amb alumnat de secundària (3r i 4t d’ESO i Batxillerat), amb debat i activitat pràctica vinculada al fanzín.
- Una sessió amb l’equip educatiu i directiu per oferir retorn i valoració del taller amb l’alumnat, així com per treballar altres qüestions relacionades amb el racisme dins del centre educatiu.
Alumnat: el taller s’ofereix als grups classe.
Professorat: la sessió s’ofereix a l’equip educatiu i directiu vinculat al grup classe (tutors/es, especialistes, educadors/es socials, llevadors/es, etc.), així com a l’equip directiu.
Es recomana oferir el taller, com a mínim, a tots els grups classe d’un mateix curs. Durant la sessió, és important que el professorat estigui present a l’aula amb un rol d’observador. Només s’hauria d’intervenir en cas que es produeixin situacions que interrompin el desenvolupament normal del taller o comportaments que suposin una manca de respecte per part de l’alumnat.
Projector, altaveus i ordinador.
- Un fanzín per a cada alumne i un decàleg per a l’equip educatiu i directiu.
- Fotocòpies de les vinyetes en format DIN A3 per treballar en petits grups.
Una persona tallerista.
Col·lectiva antiracista AICE
Persona que dinamitza: Cris Zhang Yu, membre de la col·lectiva antiracista AICE i coautora del fanzín. Investigadora i professora lectora a la UAB i facilitadora de grups mitjançant tècniques del Teatre de lxs Oprimidx.
Persona de contacte: Cris Zhang Yu 张婷婷
675267311
Dues hores pel taller amb el grup classe i dues hores per a la sessió amb l’equip educatiu i directiu.