Inici / Noticia / “A l’estiu, Barcelona t’acull”, el programa d’activitats per a joves de famílies reagrupades

“A l’estiu, Barcelona t’acull”, el programa d’activitats per a joves de famílies reagrupades

Inclusió. Des de fa onze anys, s'organitzen diferents activitats adreçades a joves que acaben d’arribar a la ciutat per retrobar-se amb les seves famílies. Quin és l’èxit d’aquest programa d’estiu?

Arribar a un país nou, sense amics, sense conèixer la llengua i, en molts casos, per conviure gairebé per primer cop amb les seves famílies, és un escenari que a molts dels nois i noies reagrupats els pot provocar angoixa i soledat.

Per facilitar el procés d’adaptació, el programa Noves Famílies, de la Direcció de Serveis d’Atenció i Acollida a Immigrants, va dissenyar fa més d’una dècada el programa d’activitats “A l’estiu, Barcelona t’acull”. Amb la col·laboració del Consorci de Biblioteques de Barcelona i del Consorci d’Educació, cada any hi participen uns 140 joves d’entre 12 i 18 anys. Fan amics i, sobretot, descobreixen que Barcelona és una ciutat on podran aconseguir sentir-se bé.

Són les deu del matí d’un divendres de juliol a la Biblioteca Vapor Vell i, en una de les aules del tercer pis, es reuneixen un grup de 20 joves de nacionalitats molt diverses: Bolívia, el Perú, les Flilipines, el Pakistan, la Xina…

Durant els mesos de juliol i agost els 140 joves que participen en el programa es reuniran en grups de 20 a diferents biblioteques de Barcelona.

En un espai tan petit hi ha representats 13 països diferents i es pot sentir un batibull de llengües. Però tot i que a primera vista les persones assistents tenen molt poc en comú, hi ha un tret que les uneix: totes fa poc temps que han arribat a Barcelona per retrobar-se amb les seves famílies. Són nouvinguts i nouvingudes a la ciutat que participen en el programa d’activitats “A l’estiu, Barcelona t’acull”.

Durant els mesos de juliol i agost els nois i noies que participen en el programa es reuniran en grups de 20 a diferents biblioteques de Barcelona. Dinamitzades per un monitor i una monitora, aquestes sessions diàries tenen com a objectiu el descobriment de la llengua i del seu entorn, ampliar la seva xarxa social i, sobretot, la possibilitat de compartir experiències similars amb altres joves en la mateixa situació.

És per això que la sessió d’avui és tan especial, ja que reben la visita de cinc joves de l’edició anterior que compartiran les seves vivències del programa i la seva experiència d’aquest darrer any a la ciutat.

Del rebuig a l’experiència inoblidable

Durant un parell d’hores les joves veteranes aniran responent una per una les preguntes que els fan: T’agrada viure a Barcelona? Ets feliç aquí? Què vas aprendre a “A l’estiu, Barcelona t’acull”? Com va ser el primer dia d’escola?, entre d’altres. La majoria dels dubtes tenen a veure amb la incertesa que representa l’arribada a un lloc desconegut, el pes de deixar enrere els amics i l’entorn familiar, per venir a viure a un lloc que, si no fos per la seva família, segurament no haurien trepitjat mai.

“Els amics del teu país mai els podràs reemplaçar però cada cop tot es torna més fàcil. Després d’un any aquí ja sé com moure’m, tinc nous amics. Al principi no m’hi vaig esforçar gens, però un cop ho fas, les coses milloren”, reconeix l’Ana Paula, una de les joves participants en l’edició de l’any passat que, com la majoria dels veterans, ni tenia ganes de venir a viure a Barcelona, ni tampoc, almenys al principi, de participar en cap programa d’estiu.

“Els amics del teu país mai els podràs reemplaçar però cada cop tot es torna més fàcil. Després d’un any aquí ja sé com moure’m, tinc nous amics”

Amb aquesta confessió, la complicitat que desperta en els nouvinguts és més que evident ja que s’hi senten totalment identificats. Tant ella com els seus companys expliquen però, que en acabar “A l’estiu, Barcelona acull”, estaven molt contentes d’haver-hi pres part i ho qualifiquen com una experiència que sempre recordaran.

Combatre la solitud

No sempre hi ha el mateix recel amb els nous participants. A diferència dels seus companys, la Rim, que actualment té 18 anys i va arribar del Marroc l’any passat, explica les ganes que tenia de començar amb les activitats davant la perspectiva de quedar-se tot l’estiu sola i tancada a casa.

“Va ser una gran oportunitat de conèixer persones noves de diferents parts del món i compartir amb elles, per aprendre els coneixements bàsics del català i descobrir la ciutat i les seves tradicions. M’agradaven molt les sortides que fèiem i, sobretot, la manera com ens animaven els monitors. Quan vaig arribar em sentia com un nadó que no sabia res i ho volia aprendre de tot. Gràcies a les activitats em vaig passar tot un estiu descobrint coses.”

Les paraules de la Rim descriuen molt bé la voluntat que hi ha darrere aquesta activitat. La Maia Lipovetzky, psicopedagoga del programa Noves Famílies, corrobora que en tractar-se de joves que han arribat just abans de l’època estival, en un moment on no hi ha escoles, ni instituts, és important que no es quedin reclosos tot l’estiu.

“Treballem tots els temes que són un comú denominador en aquests casos: la solitud, la sensació de no conèixer ningú, no saber moure’s per la ciutat…”

“Amb aquesta activitat”, explica la Rim, “podem fer acollida a la ciutat i alhora treballar tots els temes que són comú denominador en aquests casos: la solitud, la sensació de no conèixer ningú, no saber moure’s per la ciutat, etcètera. L’activitat els ofereix un espai per conèixer un grup d’iguals i començar a conèixer Barcelona.  Després, un cop comencen l’escola, seguim fent un suport psicopedagògic transversal tot l’any, però aquest primer moment en l’adaptació és vital perquè després tot sigui més fàcil”.

De fet, l’èxit de “A l’estiu Barcelona t’acull” es fa evident per l’agraïment i la satisfacció que, any rere any, mostren la majoria de famílies, que són conscients de l’ajuda que pot suposar de cara a la millora de la relació i de la incorporació social, formativa i professional dels seus fills i filles.

Activitats per a tots els gustos

Pel que fa a la programació de les activitats, es dissenya tenint en compte els valors que es pretenen transmetre a través d’aquest projecte i el tipus de resposta que es vol donar a aquest col·lectiu: coneixement del districte i l’entorn més pròxim, descoberta de la ciutat, reforç de la socialització i una presa de contacte amb el català.

La Lucía Faimberg, coordinadora de “A l’estiu, Barcelona t’acull”, explica que durant les primeres setmanes, perquè els grups es vagin coneixent i descobrint el seu entorn més pròxim, predominen els tallers d’autoconeixement i les activitats de districte, mentre que, posteriorment, s’alternen activitats lúdiques i culturals, en alguns casos amb joves d’altres districtes.

Entre les més ben valorades pels nois i noies participants hi ha les sortides al Museu del Barça, a la platja, al Parc d’Atraccions Tibidabo, al CosmoCaixa o, fins i tot, la jornada on aprenen a fer castells amb els Castellers de Gràcia.

El programa combina la part més lúdica, basada en activitats culturals i d’esbarjo, amb l’aprenentatge de valors

És important destacar, però, l’equilibri que han aconseguit combinant aquesta part més lúdica amb l’aprenentatge de valors. La Lucía ens explica que “el treball que fem depèn una mica de cada grup. Així, en el cas que hi hagi monitores que detectin problemes de relacions, treballem en aquest aspecte. Enguany, per exemple, hem tractat puntualment casos de dependència de joves al telèfon mòbil, el respecte als drets d’imatge dels altres, com ens sentim amb la família, etcètera”.

Respondre a la pluralitat lingüística

Tenint en compte la diversitat de països de procedència de les persones joves que participen en les activitats de la Biblioteca Vapor Vell, és evident que un dels reptes que troben els equips de monitors és com respondre a la pluralitat i la diversitat lingüística per aconseguir un bon clima entre les persones participants i una bona cohesió de grup.

En els casos en què es detecta que hi ha dificultats serioses per poder articular paraules o frases curtes en català o castellà, les monitores s’acomoden fent ús de l’anglès i treballen per potenciar encara més la immersió al català. Això passa sobretot en els grups del districte de Ciutat Vella. En altres casos, com el grup d’avui de Sants, observem com el castellà i l’anglès són els idiomes dominants.

La gestió de la diversitat lingüística dels grups és clau per aconseguir una bona cohesió i fomentar la confiança

Per la Rim, superar la barrera lingüística també ha estat un gran repte, tot i tenir coneixements de francès. Després d’un any preparant-se en una acadèmia per a la selectivitat, ha superat les proves i l’any vinent començarà el grau d’Enginyeria en Tecnologies Industrials a la UPC. Sens dubte, és un exemple a seguir pels que avui l’escolten, no només per les seves paraules, sinó per la maduresa i la força que transmeten.

La Rim explica que, encara que va ser un camí difícil, la va ajudar molt rebre el suport de l’equip del programa durant tot l’any. Ara ella també vol ajudar els nois i noies compartint la seva experiència. “Al principi tens por de parlar. Et fa molta vergonya. No pots expressar les teves opinions, només pots callar. Jo també vaig estar en aquesta situació, però vaig rebre ajuda i ara també vull donar-la.”

Durant onze edicions “A l’estiu, Barcelona t’acull” ha estat un espai d’acollida i descoberta per a més d’un miler de joves com la Rim, que els ha facilitat enormement l’adaptació a la nova ciutat. Comparteixen, aprenen i prenen consciència que, tot i els obstacles, a Barcelona també poden desenvolupar els seus projectes de vida.

Comparteix aquest contingut