El grup de comunicació de la XBCNA engega la campanya ‘El racisme al món artístic’

L’objectiu és mostrar com els imaginaris racistes sobre la diversitat cultural afecten l’accés i les formes de representació de les persones i col·lectius racialitzats en diversos àmbits, en aquest cas, el del món artístic.

29/04/2020 - 12:35 h

El passat dimarts, 28 d’abril, sota el títol ‘Totes som cultura’, Mercedes Saya del col·lectiu d’asiàticdescendents Catàrsia i cofundadora de la revista Pai Pai Mag va conversar amb l’actriu Sònia Masuda sobre com la crisi de la Covid19 està accentuant la precarietat de les artistes racialitzades.

Aquesta entrevista va donar el tret de sortida a la campanya comunicativa ‘El racisme al món artístic’, que estava preparant el grup de comunicació de la Xarxa BCN Antirumors, i que es va haver de frenar a causa de la crisi actual de la Covid19.

La campanya, que es llençarà durant el mes de maig, consta de quatre càpsules de vídeos que posen l’èmfasi en aquells imaginaris que afecten a la diàspora asiàtica, amb la idea que les converses s’obrin cap a altres experiències. Han estat elaborades per Catàrsia i gravades a la Sala Fènix, amb la participació de les següents artistes:

  • Junyi Sun (dansa/teatre)
  • Xirou Xiao (performance comunitària)
  • Kim Hernández (producció audiovisual)
  • Sònia Masuda (actriu)
  • Marina Martinez (música)

Els objectius de la campanya són

  • Evidenciar els diversos imaginaris racistes que operen i condicionen les formes de representació dels i les artistes de col·lectius racialitzats en àmbits de creació i programació artística i cultural.
  • Mostrar com s’expressen i impacten els imaginaris racistes en aspectes concrets de la creació artística, com per exemple, la relació entre els guions, manca d’accés i precarietat laboral, entre d’altres.
  • Assenyalar les diverses formes d’instrumentalització de la imatge d’artistes de col·lectius racialitzats en el marc de projectes de creació i programació artística-cultural, tant a l’àmbit privat com al públic.
  • Provocar i recollir reflexions d’artistes i professionals d’altres comunitats racialitzades amb diverses experiències en relació al racisme al món artístic i cultural.
  • Proposar accions i mesures concretes als i les responsables de la financiació pública i privada, creació independent i programació artístic-cultural sobre aquesta realitat.

La campanya consta d’activitats posteriors com ara entrevistes, col·loquis, entre d’altres, que aniran succeint al llarg de l’any i que s’aniran adaptant a la realitat del moment.

Estigueu atentes al Twitter de @BCNAntirumors i al hashtag de la campanya #ArtiRacisme! 

#XarxaBCNAntirumors