L’AFA de l’escola Sant Felip Neri aposta per la interculturalitat 

..
18/12/2023 - 11:53 h

Els dies 20 de setembre i 8 i 15 de novembre, l’Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) de l’Escola Sant Felip Neri, situada al districte de Ciutat Vella, ha participat de la formació “Participació, plurilingüisme i pluralisme religiós a l’escola”. La formació va ser impulsada amb la implicació del districte de Ciutat Vella, de l’AFA i de l’escola Sant Felip Neri, de l’Oficina d’Afers Religiosos i del Programa BCN Interculturalitat. 

La formació va sorgir de la demanda i la necessitat de la Comissió d’Interculturalitat de l’AFA que va expressar la voluntat de les famílies i l’escola per ser una comunitat oberta i respectuosa cap a les persones amb contextos i bagatges culturals diversos. En aquestes sessions, es van oferir idees i projectes orientats a millorar la vida de totes les persones que formen part de la comunitat educativa. 

Les inquietuds compartides van ser les dificultats per diversificar i augmentar la participació activa de l’AFA, així com la necessitat d’estratègies per millorar la comunicació amb les famílies. L’AFA també estava interessada a aprendre com poden organitzar la festa de benvinguda de l’escola i donar visibilitat i reconèixer les festivitats religioses tenint en compte la mirada intercultural. També es va reflexionar sobre la importància de valorar les habilitats i els coneixements lingüístics de les persones de diferents orígens. Finalment, cal destacar que les sessions van ser espais d’aprenentatge, però també de compartir experiències, expectatives i malestars. 

Un cop finalitzat el curs, la Comissió d’Interculturalitat de l’AFA va valorar que “les expectatives eren molt altes pel que fa a les solucions, però, ens hem adonat que no hi ha varetes màgiques. Cada cas és diferent i serà un camí llarg on haurem d’anar passet a passet”. Aquest era un dels objectius d’aquesta formació: prendre consciència que la incorporació de la perspectiva intercultural és un procés flexible en què no hi ha receptes màgiques. Es tracta d’analitzar les situacions des de diferents punts de vista, posant al focus a les dinàmiques que generen desigualtats, exclusió i discriminacions, així com fer un treball de revisió del funcionament de l’associació. 

Les persones assistents han expressat que volen continuar formant-se, desitjant que aquesta experiència sigui un pas inicial del treball en aquest espai. En aquest sentit, també valorarien positivament que hi hagués un seguiment o possibilitat d’assessorament per abordar qüestions més aplicades a les situacions que podrien trobar-se al seu dia a dia.