La formació intercultural arriba a les escoles bressol municipals

peces de l'escola bressol en un fons rosa
21/03/2023 - 15:28 h

El Programa BCN Interculturalitat ha col·laborat, per segon any consecutiu, amb l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) en l’aposta per formar a l’equip directiu de les escoles bressol municipals en interculturalitat i pluralisme religiós.

Es tractava d’una demanda i necessitat de les escoles bressol que manifestaven que, en el seu dia a dia, es trobaven amb situacions que no sabien com gestionar, per falta d’eines i d’una mirada que pogués incorporar les diversitats presents a l’aula com ara la d’origen, cultura, gènere, creences, etc., i poder fer-ne l’atenció necessària.

La comunicació i entesa amb les famílies, l’alimentació, la diversitat de creences religioses, així com la participació de les famílies al dia a dia de l’escola bressol, han estat les qüestions i reptes més plantejats per les persones participants de les 4 edicions del curs “Interculturalitat a les escoles bressol: l’educació en l’etapa 0-3 anys lliure de discriminacions”.

Un tema també imprescindible mencionat a les sessions, així com per part d’algunes participants, va ser el de l’autorepresentació, la importància de “no parlar per ningú”, tant en la formació que estaven realitzant com traslladant-ho a la realitat de les escoles bressol on, als equips d’educadors/es, encara hi ha una molt baixa representació de persones de diferents contextos i bagatges culturals.

D’acord amb la declaració d’una de les participants “hi ha d’haver més diversitat, per exemple, en aquesta formació, ella [una formadora] sí que em representa, però d’altres [formadores] han parlat de mi [en tant que persona racialitzada] i no em representen tant, vull dir, que en molts espais, sempre parlen de mi sense tenir en compte la meva veu, la que em representa”. També es va reflexionar sobre les desigualtats estructurals i la diversitat de contextos culturals de les treballadores de les escoles bressol: “Les famílies i les criatures veuen diversitat a l’equip de neteja, en canvi, als equips d’educadores i als directius és gairebé imperceptible”.

D’acord amb les opinions d’algunes participants, un cop finalitzat el curs “marxo amb moltes preguntes, moltes que em faria a mi mateixa a l’hora de donar resposta a les necessitats dels infants i maneres d’enfocar la meva mirada en la infància 0-3. Moltes preguntes i molts dubtes sobre els quals tinc ganes de buscar més informació i continuar formant-me en interculturalitat”.

El fet de fer-se preguntes era una de les intencionalitats del curs, ja que és un aspecte cabdal a l’hora de treballar des d’una perspectiva intercultural. Es tracta d’analitzar les realitats des de diferents punts de vista posant en el centre aquelles dinàmiques que generen desigualtats, exclusió i discriminacions, així com fer un treball de revisió personal de la tasca professional.

En acabar les diferents edicions del curs, hi ha hagut l’opinió generalitzada de voler continuar formant-se, aprofundir més i sobretot que aquesta formació no només quedi per a les direccions de les escoles bressol sinó que arribi a tot l’equip d’educadors/es, ja que també els seria de gran interès i utilitat. En aquest sentit, també valorarien positivament que hi hagués un seguiment o possibilitat d’assessorament per abordar qüestions més particulars del context i realitat de cada escola bressol.