La campanya No hate acaba, el moviment No hate continua
Escrit per Iris Aviñoa Ordóñez
La campanya No Hate del Consell d’Europa treballa des de 2013 per conscienciar i donar eines a joves de dins i fora d’Europa per lluitar contra la intolerància a Internet
El moviment No Hate és una campanya juvenil llançada pel Consell d’Europa el 2013 que té per objectiu mobilitzar la ciutadania perquè debati, actuï unida en defensa dels drets humans i lluiti contra qualsevol forma d’intolerància a Internet.
A través d’eines com aquest vídeo promocional, la campanya pretén augmentar la consciència sobre les expressions de la intolerància i l’odi a Internet i sobre els riscos que aquestes comporten per a la democràcia. Per aconseguir-ho, aquesta campanya es va proposar generar eines i coneixements perquè siguin els mateixos joves els que lluitin pels drets humans a la Xarxa i actuïn contra el racisme i la discriminació. La iniciativa també promou la solidaritat cap a les persones i els col·lectius objecte de discurs d’odi, així com la creació de consensos i xarxes d’actors a nivell local, regional, nacional i comunitari.
Aquesta campanya no només està dirigida principalment a les persones joves, sinó que aquestes són cocreadores de la mateixa, tant a través de la seva participació directa com de la seva implicació en la coordinació de la campanya. Per això, les persones joves implicades compten amb la col·laboració de les institucions governamentals de suport a la joventut i l’impuls del Consell Conjunt de Joventut, que compta al seu torn amb la participació de líders juvenils procedents d’altres institucions com el Consell Consultiu sobre la Joventut, entre d’altres.
La campanya va ser estesa oficialment fins el 2017 i recentment va celebrar la seva Conferència Final d’Avaluació i Clausura a Estrasburg. No obstant això, aquesta campanya continuarà de manera descentralitzada a través de les campanyes nacionals, l’activitat de ciberactivistes i les organitzacions que han donat suport al moviment, posant el focus en l’educació sobre drets humans i la sensibilització de la població juvenil, per a què s’apoderi i alci la veu per denunciar els continguts que incloguin discurs d’odi.
45 països s’uneixen al moviment No Hate
La campanya va ser impulsada des del Consell d’Europa, amb seu a Estrasburg, però té una forta vocació local que es manifesta en la seva implementació a través de les campanyes nacionals a 45 països europeus i d’altres parts del món. A Espanya, l’Institut de la Joventut, Injuve, és l’organisme encarregat de desenvolupar aquesta campanya, que compta amb la col·laboració del Consell de la Joventut d’Espanya (CJE) i de l’entitat Moviment contra la Intolerància.
Al llarg dels últims cinc anys, “No al Discurso de Odio en la Red” –la versió espanyola de la campanya internacional– ha enfocat la seva acció en diferents línies d’actuació, que inclouen: en primer lloc, la formació en estratègies de prevenció del discurs d’odi, la radicalització i la construcció de discursos alternatius, dirigida principalment a treballadors d’organitzacions juvenils, activistes i persones de l’àmbit de l’educació; en segon lloc, la difusió de la campanya a nivell institucional i també entre les entitats del tercer sector, sindicats, i actors vinculats amb la joventut. I, en tercer lloc, la visibilització de les iniciatives relatives a la lluita contra el discurs d’odi a Internet posades en marxa al llarg del país, per la qual cosa la campanya ha creat un mapa d’iniciatives , entre d’altres accions.
El moviment No Hate continua el seu treball aquest 2018 com a part de l’estratègia programàtica bàsica de l’Injuve, que seguirà apostant per la difusió i promoció dels principis del moviment, a través de les xarxes socials i també mitjançant la traducció de materials i documents oficials, com el manual We CAN! sobre com construir contranarratives i narratives alternatives contra l’odi; des de l’Injuve també se segueix apostant per la formació, i per seguir reforçant i treballant amb la xarxa d’actors del No Hate a nivell internacional.
Altres Actualitat
- Els prejudicis, una pedra més en el camí de les persones refugiades
- Ètnia, religió i nacionalitat són el principal focus de discurs d’odi a Internet
- Contra “l’immigracionalisme”: el sensacionalisme antiimmigració als mitjans de comunicació
- #BeTheKey insta la ciutadania a ser “la clau” del canvi davant el discurs d’odi contra la immigració
- Les víctimes de delictes d’odi ja tenen un mapa de serveis d’atenció a Barcelona
- Les Cimeres Juvenils Antirumor reivindiquen una societat intercultural lliure de prejudicis
- CALM: treballant perquè les persones refugiades se sentin com a casa
- “Partir de Zero” busca una societat on ningú comenci amb desavantatge
- Joves de Getxo s’uneixen a l’Estratègia Antirumors a través de l’art
- La Comissió Europea busca estratègies per combatre les “notícies falses”