Un Codi de conducta europeu per lluitar contra la incitació a l’odi a Internet

Noticia escrita per Almudena Díaz Pagés

Aliances publicoprivades en la lluita contra el racisme i la xenofòbia a la xarxa.

 

Al 2016 la Comissió Europea va fer públic un Codi de conducta que incloïa una sèrie de compromisos per lluitar contra la propagació de la incitació il·legal a l’odi a internet en la UE. Aquest acord va ser signat conjuntament amb quatre empreses tecnològiques: Facebook, Twitter, YouTube i Microsoft. D’acord amb la Comissió, tot i que ja existeix legislació europea relativa a la lluita contra el racisme i la xenofòbia, “Les sancions penals aplicades pels Estats membres a les persones que cometen actes d’incitació a l’odi s’ha de complementar amb l’examen diligent per part de les plataformes socials dels casos d’incitació il·legal a l’odi, reportats pels usuaris”. L’objectiu: reduir el termini que triguen aquestes plataformes en retirar continguts d’odi de les seves xarxes.

En signar aquest acord voluntari, aquestes quatre empreses es van comprometre a posar en marxa mecanismes interns que garantissin l’examen i la retirada de les manifestacions que consideressin d’incitació il·legal a l’odi en un termini inferior a les 24 hores. Per aconseguir aquest objectiu, es preveien diverses mesures: d’una banda, educar i sensibilitzar al seu personal i a les persones usuàries sobre els tipus de continguts no autoritzats; i, d’altra banda, assegurar que els continguts que s’eliminessin fossin il·legals, gràcies al contacte directe amb una xarxa “d’experts/es de confiança” pertanyents a la societat civil, creada específicament per donar suport a aquestes companyies en resoldre dubtes sobre la il·legalitat dels continguts.

A més, també es van comprometre a compartir amb els Estats membres informes periòdics sobre el funcionament del mecanisme d’informe i la resolució dels casos notificats; a cooperar amb la UE en el desenvolupament i implementació de campanyes de “contradiscurs”; i a promoure l’adhesió d’altres plataformes socials i empreses de mitjans de comunicació en aquest Codi.

Un any després de la posada en marxa d’aquest acord, la mateixa Comissió Europea ha anunciat que les plataformes socials estan progressant en el compliment dels seus compromisos, tot i que encara queda camí per fer. D’acord amb Vĕra Jourová, la comissària europea de Justícia, Consumidors i Igualtat de Gènere, “s’estan eliminant el doble de casos d’incitació il·legal a l’odi i a un ritme molt més ràpid que amb anterioritat al Codi”. Andrus Ansip, vicepresident de la Comissió Europea, assenyalava també que “aquest compromís és un exemple de col·laboració entre la societat civil i el sector privat que funciona”.

D’acord amb l’informe assenyalat, els principals resultats d’aquest Codi són: que en l’últim any les empreses han donat resposta eliminant el contingut de prop del 60% dels casos notificats; que més del 50% de les notificacions rebudes han estat examinades en un termini inferior a 24 hores; que sobre el 70% dels casos reportats han estat realitzats pel públic general, i gairebé el 30% a través de la xarxa d’experts/es de confiança; i, finalment, que s’ha millorat el tracte donat als informes realitzats per persones individuals, encara que aquests segueixen trigant més en resoldre que els realitzats per organitzacions.

Si vols més informació sobre aquest Codi, et deixem un enllaç a la seva pàgina de “preguntes i respostes”. I per saber més sobre quins continguts recomana la Comissió Europea a les plataformes socials: prevenir, detectar i eliminar; aquí et deixem un enllaç sobre principis i guies al respecte.