“Partir de Zero” busca una societat on ningú comenci amb desavantatge
Escrit per Iris Aviñoa Ordóñez
La nova campanya de la Fundació Secretariat Gitano pretén sensibilitzar sobre els prejudicis i desigualtats que enfronta la població gitana i apel·la a la ciutadania, institucions, escoles i empreses a sumar-s’hi i declarar-se “Zero”.
Samara és una jove gitana que emprèn un viatge. El camí és difícil, i ha de passar pel bosc dels prejudicis, la ciutat de les portes que es tanquen i la cova de les mirades negatives, fins que finalment arriba al seu destí: Zero, la ciutat de la igualtat, “on en lloc de murmuris hi ha paraules d’ànim, i on les portes no sempre estan tancades i tothom té les mateixes oportunitats, ni més ni menys”.
Samara és la protagonista d’una campanya de la Fundació Secretariat Gitano llançada a finals de 2017, que a través d’un vídeo explica la història basada en la vida de molts joves gitanos i gitanes que han de superar més dificultats que la resta, per culpa del rebuig social i la discriminació.
El decàleg d’una ciutat Zero
La campanya pretén donar màxima difusió al vídeo, que va començar amb visualitzacions negatives per simbolitzar el desavantatge amb el qual parteixen les persones gitanes en el seu dia a dia, en àmbits tan importants i comuns com els estudis, la cerca de treball o el lloguer d’un pis.
També s’insta les persones a signar el decàleg –que ja té 1.500 signatures–, on s’expliquen les característiques que una ciutat Zero hauria de tenir, entre elles: uns ciutadans respectuosos amb la diversitat, unes lleis que garanteixin la igualtat de totes les persones, unes institucions inclusives, uns governants que fomentin la igualtat i uns mitjans de comunicació i xarxes socials que rebutgin els discursos d’odi.
Així mateix, la ciutat Zero també ha de comptar amb unes empreses que valorin als seus treballadors i treballadores per les seves competències i la seva formació, i no per la seva ètnia o gènere; amb uns centres educatius on s’apreciï la diversitat com a font d’enriquiment, i on es fomenti el respecte entre l’alumnat; i, finalment, ha de ser un lloc on es respecti el dret a l’habitatge sense que els prejudicis impedeixin l’accés a ell, i on tots els comerços tractin als clients per igual, sense sospita ni rebuig.
“Jo sóc Zero”
Segons explica Carmen Méndez, directora territorial de la Fundació Secretariat Gitano a Catalunya, un dels punts forts d’aquesta campanya és que, a més de donar visibilitat a la problemàtica, també busca la implicació directa de la societat. Per aconseguir-ho, aquesta campanya insta la ciutadania, a les institucions, als centres educatius i les empreses, a declarar-se “Zero”. Des que es va llançar la campanya, ha rebut molts suports a tot l’Estat: institucions com el Parlament d’Andalusia i la Generalitat Valenciana, els ajuntaments de Sevilla, Granada, Huelva, Còrdova, Almeria, Càceres, Alacant, Oviedo, Avilés, Múrcia, Saragossa i Sabadell, entre d’altres, s’han declarat “Ciutats Zero”.
La Fundació Secretariat Gitano llança cada any diverses campanyes de sensibilització i incidència, sempre amb l’objectiu de combatre els prejudicis, la desigualtat i el discurs d’odi que encara existeix contra el poble gitano a tots els àmbits; un d’ells és l’educatiu, que centra l’objectiu de la propera campanya, enfocada a lluitar contra la segregació escolar.
Altres Actualitat
- Els prejudicis, una pedra més en el camí de les persones refugiades
- Ètnia, religió i nacionalitat són el principal focus de discurs d’odi a Internet
- Contra “l’immigracionalisme”: el sensacionalisme antiimmigració als mitjans de comunicació
- La campanya No hate acaba, el moviment No hate continua
- #BeTheKey insta la ciutadania a ser “la clau” del canvi davant el discurs d’odi contra la immigració
- Les víctimes de delictes d’odi ja tenen un mapa de serveis d’atenció a Barcelona
- Les Cimeres Juvenils Antirumor reivindiquen una societat intercultural lliure de prejudicis
- CALM: treballant perquè les persones refugiades se sentin com a casa
- Joves de Getxo s’uneixen a l’Estratègia Antirumors a través de l’art
- La Comissió Europea busca estratègies per combatre les “notícies falses”