Com tramitar?
-
Les comunicacions adreçades a la bústia, per poder ser preses en consideració i admeses, han de complir els requisits següents:
- Estar dins l'àmbit d'aplicació de les Normes Reguladores de la Bústia que inclou l'establert a la llei 2/2023, reguladora de la protecció de les persones que informen d'infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.
- Descriure, de la manera més detallada possible, les circumstàncies que facilitin la identificació de la conducta.
- Proporcionar tota la documentació i informació disponible sobre la situació que es comunica, o indicis objectius per obtenir les proves, sense que es puguin endegar actuacions fonamentades només en opinions.
- Tenir una certesa raonable de la informació que es trasllada, que ha de tenir especial transcendència per a la integritat del sector públic municipal.
- En qualsevol cas, no s'admetran les comunicacions que resultin mancades de fonament o notòriament falses.
-
S'aconsella el següent:
- Tenir en compte que els documents contenen rastres del dispositiu on s'han generat. Es recomana generar els documents que acompanyin la comunicació en dispositius no vinculats a cap persona o bé esborrar les metadades dels documents. Informeu-vos de les pautes i eines disponibles per esborrar les metadades.
- El format òptim per pujar els arxius a la Bústia Ètica i de Bon Govern és el PDF. També s’admeten les extensions .txt,rtf, .doc, .docx, .odt, .xls, .xlsx, .ods, .gif, .tiff, .jpg, .jpeg i .zip.
- En tot cas, per garantir plenament l'anonimat de la comunicació en l'entorn digital, llegiu les instruccions de l'eina d'anonimització.
- No totes les versions d’exploradors funcionen correctament per accedir a l’aplicació de la bústia. Les versions de navegador mínimes suportades són Mozilla Firefox 34, Google Chrome 37, Safari 7.1 (IOS 8), Microsoft Internet Explorer 11, Edge 12 i Tor Browser.
-
Un cop presentada la comunicació mitjançant la bústia, les persones obtenen a l'aplicació un justificant de recepció de l'enviament que incorpora un codi alfanumèric que només elles coneixeran i que serà l'única via per poder accedir de nou a la seva comunicació (ja sigui per consultar l'estat de la tramitació, ja sigui per aportar més informació…).
El codi és l’única manera d’accedir a aquest canal, i és responsabilitat del comunicador conservar-lo.
Aquest canal segur de comunicació electrònica, que garanteix la confidencialitat de les comunicacions i ofereix la possibilitat de preservar l'anonimat, permet mantenir la col·laboració amb l'òrgan gestor de la bústia en la comprovació dels fets i conèixer l'estat de tramitació de la comunicació inclús en els casos en què la persona comunicant sigui anònima.
Cal mantenir el diàleg mitjançant aquest canal de comunicació per facilitar les tasques d'investigació i de comprovació dels fets.
La manca de resposta als requeriments d'informació formulats per mitjà de la bústia pot comportar l'arxivament de les actuacions.
-
Les actuacions de recerca es faran en el termini més breu possible i, com a norma general en un període que no sobrepassi els sis mesos.
La comprovació dels fets es farà mitjançant diligències de recerca i, si escau, es formularà un informe final, anomenat Recomanació, en què s'inclourà el resultat d'aquesta, la corresponent anàlisi jurídica i les recomanacions amb mesures de millora en la gestió pública, o es proposarà a l'òrgan competent iniciar expedients administratius per restaurar la legalitat alterada, l'adopció de mesures sancionadores o disciplinàries o la comunicació a la fiscalia de les conductes que puguin resultar constitutives d'il·lícit penal.
Durant tot el procés s'inclouen mecanismes per garantir tant la integritat de les persones que aporten informació com la d'aquelles a què fa referència dita comunicació.
Per conèixer amb més detall la normativa que regula aquest canal de comunicació i la tramitació de les informacions o comunicacions, es poden consultar les Normes Reguladores de la Bústia Ètica i de Bon Govern i la Llei 2/2023 reguladora de la protecció de les persones que informin de infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.
La Bústia Ètica i de Bon Govern, com a canal intern d'informació, és la via preferent, sobre els canals externs, per informar. Això no obstant, també es podrà informar a través de l'Oficina Antifrau de Catalunya (com a autoritat independent de protecció de l'informant a Catalunya): a) quan aquestes accions i omissions, sobre les quals s'informa també estiguin dins l'àmbit d'aplicació de la Llei 2 /2023, reguladora de la protecció de les persones que informin d'infraccions normatives i de lluita contra la corrupció (art 2) i b) la persona informant consideri que hi ha risc de desemparament davant de possibles represàlies. També es poden comunicar a la Fiscalia Europea quan resultin afectats els interessos financers de la Unió Europea.