Què és?
La Bústia Ètica i de Bon Govern, com a canal intern d'informació, és una de les peces que conformen el Sistema Intern d'Informació de l'Ajuntament de Barcelona i de les entitats vinculades que el comparteixen.
La seva regulació es troba a les Normes Reguladores de la Bústia Ètica i de Bon Govern així com a la llei 2/2023, reguladora de la protecció de les persones que informen d'infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.
La Bústia Ètica i de Bon Govern és un canal segur de participació electrònica que neix, el 2017, com una forma de reforçar la gestió pública, atesa la conveniència d'oferir un espai que permeti tenir coneixement de qualsevol acció o omissió contràries a l'ordenament jurídic i /o les pautes ètiques de conducta i que tinguin rellevància per a l'interès general. Accions i omissions entre les quals, per tant, estan incloses també les esmentades en els art. 2 i 3 de la llei 2/2023, reguladora de la protecció de les persones que informen d'infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.
Inclou mecanismes per garantir la confidencialitat de totes les informacions i també si es vol l'anonimat. Ofereix un espai de comunicació segur per mantenir el contacte amb l'òrgan gestor i conèixer-ne l'estat de tramitació, fins i tot en els supòsits d'anonimat. Es vol afavorir que qualsevol persona o servidor públic pugui facilitar la informació, sense patir represàlies.
És un mitjà de prevenció i detecció d'irregularitats que preserva la identitat de la persona que fa la comunicació. I també incorpora eines per garantir els drets de la persona a qui se li atribueix la conducta irregular.
La finalitat d’aquest canal és facilitar que qualsevol persona o servidor públic pugui comunicar conductes dutes a terme per l’Administració municipal que resultin contràries a dret, als principis o les regles ètiques i de bon govern i administració determinats en el marc normatiu vigent. Accions o omissions entre les quals s'inclouen les descrites a l'art. 2 de la Llei 2/2023 reguladora de la protecció de les persones que informin d'infraccions normatives i de lluita contra la corrupció que siguin presentades per les persones físiques que es refereixen a l'art. 3.
I que aquestes ho puguin fer de forma segura, garantint-ne la indemnitat i oferint protecció davant de possibles represàlies.
L'objectiu és tutelar l'interès general i l'ús correcte dels recursos públics, la resolució dels conflictes d'interès, l'objectivitat i la neutralitat de la gestió pública en l'exercici de les competències municipals en general i, especialment, en els temes de contractació pública, funció pública, activitat de foment, ordenació urbanística, etcètera.
Per formular altres tipus de consultes, comunicar incidències, reclamacions o queixes, podeu seleccionar el canal que us resulti més adient a la secció "Canals de comunicació ciutadana de l'Ajuntament de Barcelona".
Els objectius de la Bústia Ètica i de Bon Govern són els següents:
- Fomentar i millorar el bon govern i les bones pràctiques a la gestió pública.
- Enfortir la cultura de la informació i del marc d’integritat municipal
- Garantir la indemnitat i protecció de les persones informants
- Afavorir la cultura del compliment normatiu així com de les regles de conducta i de bon govern i administració que han de seguir els càrrecs electes, el personal al servei dels òrgans i les entitats municipals incloses a l'àmbit d'aplicació de les seves Normes Reguladores i de la Llei 2/2023, reguladora de la protecció de les persones que informin d'infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.
- Contribuir a fomentar les conductes indicades anteriorment, prioritzant la prevenció per sobre de les conductes reactives.
- Promoure la col·laboració entre l’Administració municipal i les persones per cultivar la integritat en la gestió pública a través de la participació.
L'abast d'aquesta eina comprèn a l'Ajuntament i les entitats municipals que podeu trobar llistades al web de Transparència de l'Ajuntament de Barcelona.
Les comunicacions han de fer referència a accions o omissions dels òrgans i les entitats que s’identifiquen com a administració municipal. Entre d'altres, s’inclouen els òrgans administratius i unitats integrants de l'Ajuntament de Barcelona, i les entitats vinculades o dependents de l’Administració municipal com els organismes autònoms, les entitats públiques empresarials locals o les societats mercantils.
En concret, les comunicacions han d'afectar l'àmbit municipal constituït per l'actuació dels òrgans i les entitats que s'assenyalen a continuació, sens perjudici que puguin disposar d'un sistema intern d'informació propi o compartit:
- Els òrgans administratius i unitats integrants de l'Ajuntament de Barcelona.
- Les entitats vinculades o dependents de l’Ajuntament de Barcelona com els organismes autònoms, les entitats públiques empresarials locals o les societats mercantils.
- Les fundacions i els consorcis quan consolidin els seus comptes amb l’Ajuntament de Barcelona o quan, de manera directa o indirecta, tinguin una representació municipal majoritària.
- Les societats i les entitats que contractin amb l’Ajuntament de Barcelona, quan així ho disposi el contracte corresponent o ho aprovin els seus òrgans de govern, en les seves relacions amb l'Ajuntament de Barcelona i amb les persones, en el marc de l’execució del contracte corresponent i, en especial, en la prestació de serveis públics municipals.
- Les persones que rebin subvencions municipals, quan així ho disposin el conveni o les bases reguladores, en el marc de l’actuació subvencionada per l’Ajuntament de Barcelona o les seves entitats vinculades o dependents.
- La resta d'organismes, entitats i societats on sigui present l'Ajuntament de Barcelona i que s'adhereixin voluntàriament al funcionament de la Bústia Ètica i de Bon Govern. L'Ajuntament i les persones que el representin en aquestes entitats promouran l'adhesió esmentada.